Permalänk

Spikig GPU användning i BFV

Hej Hopp alla glada!

Jag har lirat en hel del BFV men har ett störande problem som jag inte lyckas hitta någon annan som har.

När jag lirar BFV i Dx 11 så droppar GPU användningen ner väldigt lågt och sedan upp till högra belastning, detta går väldigt fort och det händer ca en gång i sekunden. Jag upp lever det som att spelet flyter på bra där emellan, men det blir ett litet frys lagg en gång i sekunden. Om jag gör en ren instalation av grafikkorts driv rutinen så fungerar spelet som det ska men så fort jag ska spela igen uppstår problemet igen. Spelar jag i Dx 12 har jag inte det problemet, men med min dator är prestandan i Dx12 betydligt lägre än i Dx11.

https://imgur.com/ZHGUsaF
Första halvan av tids axeln är när jag är ingame och spelar andra halvan är när jag sitter i menyn i BFV

Visa signatur

Är dysse så stavfel kommer sälan ensamma

Permalänk
Medlem

Vad har du för hårdvara, inklusive skärm?

Har du Future Frame Rendering på?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk

Juste det kan vara bra att skriva

Jag kör med future frame rendering ON

Har en lite äldre Benq 120hz skärm

Specen på datorn:
4790K
980ti MSI gaming X
16gb

Visa signatur

Är dysse så stavfel kommer sälan ensamma

Permalänk
Medlem

Jag hade också liknande problem.
Det blev mycket bättre när jag satte Maximum Pre-Rendered Frames till 1 i nvidias kontrollpanel. (behöll On i bf)
Stängde av widows dynamic tick i samma veva också iofs.
Hur som så flyter det på bättre.

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem med mitt 390. Grafen I afterburner ser ut som en kamm, med snabba spikar upp och ner. Upplever inte så mycket lagg mer än att prestandan inte går att på stabil runt 70-80 FPS. Bytte nyss till en i7 4790k och det löste inte mycket, tyvärr. Hade förhoppningar om att HT skulle hjälpa men icke. AVG fps är typ samma, strax över 70 men med spikes över och under.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Det här är ju bara såå sjukt! Jag har googlat sönder hjärnan för att hitta vad som kan vara fel.
GPU'n har gått på halvfart och CPU'n nästan brunnit upp. FPS på 70-80 med drops ner till 35 på vissa kartor.
Av ren slump så läste jag manualen för moderkortet, gissa hur mycket man kan gapa när jag inser att mina RAM har suttit på fel plats i två år.
Här har man jackat kolvarna, planat toppen, bytt förgasare och öppnat upp luftburken bara för att inse att moppen fortfarande bara går i 40. Avgasröret satt ju liksom åt fel håll.
RAM'en är på plats. 140 fps avg.

6700k
2080 ti
16 gb

/Han som lätt sätter pannlampan åt fel håll när han ska ut och springa

Permalänk
Medlem
Skrivet av dReim3r:

Det här är ju bara såå sjukt! Jag har googlat sönder hjärnan för att hitta vad som kan vara fel.
GPU'n har gått på halvfart och CPU'n nästan brunnit upp. FPS på 70-80 med drops ner till 35 på vissa kartor.
Av ren slump så läste jag manualen för moderkortet, gissa hur mycket man kan gapa när jag inser att mina RAM har suttit på fel plats i två år.
Här har man jackat kolvarna, planat toppen, bytt förgasare och öppnat upp luftburken bara för att inse att moppen fortfarande bara går i 40. Avgasröret satt ju liksom åt fel håll.
RAM'en är på plats. 140 fps avg.

6700k
2080 ti
16 gb

/Han som lätt sätter pannlampan åt fel håll när han ska ut och springa

Tack för detta. Jag har tidigare i veckan postat i tråden: #17680881. samt letat i forumet för battlefield med folk som har liknande problem. Nu såg jag att jag också sedan 1 år tillbaka monterat mina ram i single channel.

Det konstiga är att detta blir en sån stor flaskhals i just BFV. I övriga spel samt 3dmark så var skillnaden minimal.

Visa signatur

jojje