Nya delar, samma Windows licens.

Permalänk
Medlem

Nya delar, samma Windows licens.

Hejhej,

Vart inne och läst och försökt tolka hur en windows licens överföring utförs när man väljer att uppgradera dator. Idag planerar jag bygga ihop min nya dator tillsammans med endast mina hårddiskar samt mitt grafikkort och windows licens. Som jag förstått kan man "binda" sin licens till hårdvarudelar så som moderkortet oftast men nu mera ska man då också kunna binda detta till sitt windows konto.

Men jag måste medge att jag inte fullkomligt förstår hur den här processen fungerar, hur skulle jag behöva att gå tillväga om jag skulle vilja använda min nuvarande SSD och hur skulle det fungera om jag vill få över licensen till en helt annan ny hårddisk istället. Misstänker att det ska vara möjligt men mitt googlande verkar inte ta mig någonstans då jag inte finner dem svaren jag är ute efter riktigt.

Någon som suttit i samma sits, hur har ni gått tillväga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VLumi:

Någon som suttit i samma sits, hur har ni gått tillväga?

1) Lägg in koden och försök aktivera precis som vanligt
2) Fungerar inte 1) så kommer det upp ett nummer man kan ringa och slänga in sin kod, då får du en nyckel via telefon för att aktivera

Detta har aldrig fallerat för mig, vet inte vad som avgör om 1) fungerar eller ej.

Permalänk
Medlem

@VLumi: Återaktivera Windows 10 efter en maskinvaruändring (guide) https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-rea...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Gäller då även detta om man egentligen haft en windows 7 licens ursprungligen och därefter uppgraderat till windows 10? tänker på steget med produktnyckeln

Permalänk
Medlem
Skrivet av VLumi:

Gäller då även detta om man egentligen haft en windows 7 licens ursprungligen och därefter uppgraderat till windows 10? tänker på steget med produktnyckeln

Om du menar guiden som jag länkade så är svaret ja, om du har uppgraderat från W7 till W10 och den är aktiverad så har du en digital licens som kan kopplas till ett Microsoft konto.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Okej, tusen tack för svar ni två =)!