Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Random Shutdowns. Hjälp detta har besvärat mig länge. Behöver fler tips!

Permalänk
Medlem

Random Shutdowns. Hjälp detta har besvärat mig länge. Behöver fler tips!

Min dator stänger av sig väldigt abrupt "väldigt likt när man drar ut kabeln ur PSU" sedan startar den direkt efter helt utan förvarning både under surfning och spelande. Det finns ingen röd tråd alls som kan indikera på att belastning av en särskild komponent är orsaken utan det kan ske när som helst, ibland 2 ggr på en halvtimme och ibland efter flera timmar.

Jag har samma problem oavsett om jag kör överklockat eller stock.
Har kört OCCT's olika stresstester i timmar utan att programmet hittar instabilitet, både små/stora packet + PSU test.
Heaven och spel har också gått i timmar utan problem.
Har haft samma problem trots att jag nyligen uppgraderat grafikkortet så är inte den i alla fall.
BIOS och drivrutiner är senaste.

Dator i signatur, för väldigt detaljerad information och systemet finns 2 st .txt filer att ladda ner.

Nedladdningsbar AIDA 64 Rapport.
https://ufile.io/46y22

DXDiag Rapport Systeminformation
https://ufile.io/nidx1

Har ni den minsta tanke kring vad orsaken kan vara så skriv den för jag har verkligen kört fast på detta.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Låter som PSUn, tycker jag. Men tyvärr så kan det vara något helt oväntat som strular. Jag hade ett liknande problem på en tidigare dator och det visade sig efter extremt omfattande felsökning att det var SSDn. Det var Crucials mjukvara som efter 5600 h användning började orsaka krascher. Alltid efter det att datorn varit påslagen i 60 min. Det var något med SMART-protokollet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Låter som PSUn, tycker jag. Men tyvärr så kan det vara något helt oväntat som strular. Jag hade ett liknande problem på en tidigare dator och det visade sig efter extremt omfattande felsökning att det var SSDn. Det var Crucials mjukvara som efter 5600 h användning började orsaka krascher. Alltid efter det att datorn varit påslagen i 60 min. Det var något med SMART-protokollet.

Då jag har mina 2 Samsung 840 PRO's i Raid kan jag inte felsöka eller uppdatera mjukvaran med Samsung Magician. Är det ett resultat av min RAID 0?

PSUn byttes efter ett år då första 1200i hade coilwhine. Jag kanske bordeköpa en Andersson PSU eller något för 400 kr bara för att testa? Billigare än att RMA 1200i då man står frakten själv.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Nollställ BIOS (eventuellt även byte av batteri)
Konfigurera hastigheten av minne helt manuellt
Ställ CPU kapacitet till 170%

Permalänk
Medlem

Ska du felsöka SSDn så kan du tillfälligt installera om OS på en vanlig HDD och låta datorn gå ett tag på denna + att du kopplar ur dina M.2. Kraschar datorn även då så är det antagligen inte SSDna det är fel på. Du måste eliminera pryl efter pryl, det var så jag upptäckte att det var min SSD som strulade.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av molzzon:

Nollställ BIOS (eventuellt även byte av batteri)
Konfigurera hastigheten av minne helt manuellt
Ställ CPU kapacitet till 170%

Flashade om bios förut, även testat att köra det andra bios minnet på moderkortet. Det med batteriet var bra. Ska testa!

Kört Auto 1333 och XMP 2133 utan skillnad på minnena, får inga bluescreens utan det är en "hård avstängning" PANG Svart skärm...
Har höjt tillåtna TDP på allt i moderkortet, även stängt av theft och surge protection.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Ska du felsöka SSDn så kan du tillfälligt installera om OS på en vanlig HDD och låta datorn gå ett tag på denna + att du kopplar ur dina M.2. Kraschar datorn även då så är det antagligen inte SSDna det är fel på. Du måste eliminera pryl efter pryl, det var så jag upptäckte att det var min SSD som strulade.

Ska testa detta tror jag. Har en HDD över hemma!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst denna så blev jag lite besviken :/

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?52848-ASUS-Rampage-...

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Om du vill utesluta hårddiskar så skulle jag testa att köra Linux (Ubuntu) direkt från en USB sticka. Kvarstår problemet har du iallafall uteslutet din hårddiskar.

Permalänk
Medlem

@Tobbbe__: Du skulle kunna undersöka vad den faktiska orsaken till omstarten är, dvs kolla logs.

Event Viewer, --> Windows Logs --> System --> Filter Current Log. Skulle gissa på att du borde filtrera på ID 1074, 6006, 6008, enligt sås.

Eller så kan du köra ett Powershell kommando, (du får manuellt byta ut IDn för varje sökning)

Get-EventLog -LogName System |where {$_.eventID -eq 1074}

//
Hoppas det leder någonvart

Permalänk
Medlem
Skrivet av molzzon:

Om du vill utesluta hårddiskar så skulle jag testa att köra Linux (Ubuntu) direkt från en USB sticka. Kvarstår problemet har du iallafall uteslutet din hårddiskar.

Kör en win 10 home installation från en 1TB WD black nu istället för mina 840Pro Raid 0.

Har hitintills inte stängt av sig, har kollat firmware och "hälsa" med samsung magician och enligt programmet är båda SSD diskarna up to date med senaste firmware, bra hälsa osv.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Overwatch:

@Tobbbe__: Du skulle kunna undersöka vad den faktiska orsaken till omstarten är, dvs kolla logs.

Event Viewer, --> Windows Logs --> System --> Filter Current Log. Skulle gissa på att du borde filtrera på ID 1074, 6006, 6008, enligt sås.

Eller så kan du köra ett Powershell kommando, (du får manuellt byta ut IDn för varje sökning)

Get-EventLog -LogName System |where {$_.eventID -eq 1074}

//
Hoppas det leder någonvart

Nu när jag bootar från en annan win installation blir det svårt. Ska Boota upp Raid 0 installationen och kika imorgon! Tack!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Kör en win 10 home installation från en 1TB WD black nu istället för mina 840Pro Raid 0.

Har hitintills inte stängt av sig, har kollar firmware och "hälsa" med samsung magician och enligt programmet är båda SSD diskarna up to date med senaste firmware, bra hälsa osv.

Det fungerar minst lika bra, det viktiga är att testa och att metodiskt exkludera en komponent åtgången. Desto mindre höstacken blir ju lättare blir det att hitta nålen.
Det kan till och med vara som så att du inte har någon trasig hårdvara, det kan bara vara att tex att just dina hårddiskar inte fungerar ihop i raid 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Låter som PSUn, tycker jag. Men tyvärr så kan det vara något helt oväntat som strular. Jag hade ett liknande problem på en tidigare dator och det visade sig efter extremt omfattande felsökning att det var SSDn. Det var Crucials mjukvara som efter 5600 h användning började orsaka krascher. Alltid efter det att datorn varit påslagen i 60 min. Det var något med SMART-protokollet.

Haft liknande problem med två datorer som stängt av sig/startat om sporadiskt. Båda med ASUS moderkort. På den första var det spänningsspikar från VRM:en speciellt vid laständringar. Löste problemet med att sänka spänningen på CPU:n ett par steg. Efter uppgradering av CPU nåt år senare försvann problemet då nya CPU:n inte var lika känslig.

På den andra var det minnet. Hade i princip provat allt, inget fel på minnet enligt memtest86 men fick vid tillfälle ett par 4GB minnen över och uppgraderade från 4GB till 8GB och sen har den gått perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av molzzon:

Det fungerar minst lika bra, det viktiga är att testa och att metodiskt exkludera en komponent åtgången. Desto mindre höstacken blir ju lättare blir det att hitta nålen.
Det kan till och med vara som så att du inte har någon trasig hårdvara, det kan bara vara att tex att just dina hårddiskar inte fungerar ihop i raid 0.

Upplevde inga problem med HDDn igår, så jag försökte boota på min gamla SSD RAID 0 för att läsa felkoderna. Tydligen någonstans på vägen så lyckades RAID 0 installationen bli korrupt och det gick inte att boota Windows längre. 1-2 sec i i uppstarten av Windows så krascha den och Windows gick in i reparera installation mode.

Har återställt diskarna nu, formaterat dem och kör en ny Win 10 installation utan RAID 0, bytte även moderkorts Batteriet.

250GB C: disk för System och mindre program.
250GB D: disk för Origin och Steam spel.

Datorn har stått under natten med Origin igång. Så minst 12h utan bekymmer. Ska köra detta i veckan nu och försöka undvika att installera för mycket mjukvara på en och samma gång.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks