Permalänk
Medlem

Prestandaproblem i bf1

Tjena!
Köpte bf1 igår för att det har gått ner i pris nu när V har kommit. Men har stött på lite prestandaproblem. Jag kör med en äldre dator, i5 4670k (stock), r9 290x och 8gb ram. Har kört andra spel med frostbite engine (star wars battlefront 1), där kan jag köra ultra utan några problem på 70-80 fps. På bf1 däremot går jag ofta ner mot 40 på samtliga settnings. Ligger på 40-60 oavsett om jag kör low eller ultra. Jag funderar på om det kan vara en cpu flaskhals? Har någon några tankar. Lite frustrerande att inte kunna droppa grafiken till low för att få bra fps ens.
Tack på förhand!
Kasper

Permalänk
Medlem

CPU är det inte iaf, jag har samma och hade inga problem när jag hade 970. Vad liger tempen på?

Permalänk
Medlem

Det är kanske det som är det konstiga. Jag har en noctua mini tower (med 92mm fläktar) som kör på 40-45 grader i spelet och grafikkortet kör på strax under 90 grader, men inte på högsta frekvensen. Har ett blower style kort. Så temperaturerna är okej. Vad kan det bero på att fpsen blir dålig då?

Permalänk
Medlem

Har du 1x8 Gb RAM eller 2x4? Sitter de i rätt slots?

Vad ligger användningen av CPU och GPU på när du spelar?

Permalänk
Medlem

När jag är igång så ligger CPUn på 100%, var av 75-80% är battlefield. Så jag tycker att det låter rimligt att det är processorn som är flaskhalsen. GPUn ligger som sagt inte på max temp, men når inte sin turbo, ligger ofta på 900 mHz typ. I andra spel har jag sett att den klockar ner sig vid 95-100 grader.

Permalänk
Medlem

Vad gör de andra 20%?

95-100 grader är helt tokigt btw! Jag bytte ut stock och fick ner tempen 20 grader.

Har du 1x8 Gb RAM eller 2x4? Sitter de i rätt slots?

Som sagt, jag hade samma setup som du och körde i 1440p/60Hz utan problem i BF1 så ngt är tokigt tycker jag.