Sålde katt, nu vill köparen lämna tillbaka pga "allergi"

Permalänk
Medlem

Sålde katt, nu vill köparen lämna tillbaka pga "allergi"

I somras flyttade det in 3(!) hemlösa katter hos oss (har redan 3 sedan innan) eftersom jag och min sambo inte ville att de skulle dö. För ca 2 veckor sedan sålde vi den sista och var glada över att äntligen blivit av med dem. Idag meddelande denna sista köpare att hon blivit akut allergisk och påstår att vi ska ta tillbaka katten innan onsdag eftersom hon ska till Gällivare och fira jul. Högst troligt vill hon ju lämna tillbaka katten eftersom hon inte kan ta med den till Gällivare då hon haft katt tidigare (åtminstone sa hon det vid köpet).

Vad ska vi göra? Jag tycker synd om katten då den redan är väldigt förvirrad och rädd efter alla turer fram och tillbaka, vi vill ju ge den ett tryggt hem. Samtidigt har de redan kostat oss massor i form av pengar till mat, kattsand och förstörda möbler. Det är en hane också så han börjar väl pinka inomhus vilken dag som helst.

Permalänk
Medlem

lämna den till djurskyddet om ingen vill ta ansvar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nedrans:

lämna den till djurskyddet om ingen vill ta ansvar?

Går tyvärr inte, alltid fullt där. Isåfall får man köra dit på natten och dumpa den men det känns inte särskilt aktuellt.

Permalänk

Finns väl ingen skyldighet att ni måste ta tillbaka den bara för att hon vill göra en retur på köpet. Sen att ni vill ta tillbaka den för att ni tycker synd om den är en annan grej,håller dock med ovan text. Finns ju ställen som tar hand om katter som sedan säljer dom till människor med förhoppningsvis god djurvänlighet

Visa signatur

Fractal Design Meshify C. Asus Z270H. i5-7600k. ASUS GeForce GTX 1070. Corsair Vengeance LPX Black 16GB. Seasonic FOCUS+ 550W Gold. Noctua NH-D15. Benq XL2411.

Permalänk
Medlem

Är ingen djurvän så skulle sagt att de får själva bekosta en avlivning. Men antar att det inte var svaret du var ute efter...

Så näst bästa: ta katten mot betalning (för omkostnader tills du hittat ett nytt hem)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Ta katten, behåll pengarna

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

I somras flyttade det in 3(!) hemlösa katter hos oss (har redan 3 sedan innan) eftersom jag och min sambo inte ville att de skulle dö. För ca 2 veckor sedan sålde vi den sista och var glada över att äntligen blivit av med dem. Idag meddelande denna sista köpare att hon blivit akut allergisk och påstår att vi ska ta tillbaka katten innan onsdag eftersom hon ska till Gällivare och fira jul. Högst troligt vill hon ju lämna tillbaka katten eftersom hon inte kan ta med den till Gällivare då hon haft katt tidigare (åtminstone sa hon det vid köpet).

Vad ska vi göra? Jag tycker synd om katten då den redan är väldigt förvirrad och rädd efter alla turer fram och tillbaka, vi vill ju ge den ett tryggt hem. Samtidigt har de redan kostat oss massor i form av pengar till mat, kattsand och förstörda möbler. Det är en hane också så han börjar väl pinka inomhus vilken dag som helst.

Skrivet av Baxtex:

Går tyvärr inte, alltid fullt där. Isåfall får man köra dit på natten och dumpa den men det känns inte särskilt aktuellt.

Inte erat problem längre.
Synd om katten, men ni kan ju inte börja att ta hand om andras katter bara för att dom inte vill ha dom längre.
Och det är säkert som du säger, tanten har kommit på att en katt även är ett ansvar och ångrar sig.

Permalänk
Hedersmedlem

Finns väl två huvudalternativ.
Antingen är du/ni villiga att ta tillbaka katten. Du ställer upp med en ny tjänst för ägaren här så du behöver inte betala tillbaka några pengar.
Är det däremot så att du inte är intresserad av att ta tillbaka katten så hade jag i dina skor valt att visa förståelse för den trista situationen med allergin och föreslå ställen ägaren kan vända sig till för att få vidare katten till ny ägare.
Du måste inte lösa köparens problem att ta hand om katten igen. Däremot kan du vara behjälplig med tips på hur ägaren ska göra för ett bättre samvete och avhjälpning i situationen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Tycker inte ett dugg synd om människan i det här fallet, men katten får ju lida för det. Vet inte om du fick något betalt eller om du skänkte bort den, men det känns rimligt att du tar en slant för omkostnader om du tar tillbaks den. T.ex. kostnad för avlivning (även om du väljer att inte göra det) eller kostnad för kastrering.

Om du vill kan du ju säga att det är väldigt märkligt att personen blivit allergisk när hen haft katt innan, men att du kan ta tillbaks den mot uppvisande av läkarintyg.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Ni har absolut inte någon skyldighet att ta tillbaka katten, återköp eller vad nu man vill kalla det.
Ansvaret ligger på köparen att se till att katten har det bra.
Någon medlidande/ansvar/skam över att katten eventuellt inte har det bra ska ni inte känna.

Det är upp till köparen att antingen sälja vidare, ge till katthem eller avliva.

För är man "mogen" nog att köpa ett djur, då får man faktiskt ta sitt ansvar också...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

Men va fan. Låt människan ordna upp sin egen klantighet. Du ska ju i alla fall inte betala tillbaka några eventuella pengar. Du har ingen större skyldighet än någon annan att hjälpa personen i fråga. ALLA andra kan också fixa detta. Om personen sätter ut en annons och beskriver omständigheterna så kommer säkert någon att ta hand om katten.

Jag skulle aldrig hjälpa till om jag inte hade möjlighet. Speciellt inte gratis.

Jäkla folk att ha mage att kräva att man ska fixa deras skit för att man tidigare ägt katten. har dom någon annan vän eller annan anhörig så kan dom ju "kräva" att dom också fixar deras skit. Då får vi se hur det går...

Stackars katt!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Nu är jag djurvän men...jag hade erbjudit mig att ta tillbaka katten mot en kostnad tills att ni har hittat en ny ägare.
Annars är nog det schysstaste alternativet i det långa loppet att nya ägaren får avliva katten.
Ni har absolut ingen skyldighet att göra något.
Det är ändå en levande varelse inte ett gosedjur.
Otroligt tråkigt med oseriösa människor som inte ser längre än näsan räcker...

Förövrigt: Är katten kastrerad borde den inte kissa mer än i kattlådan, har själv inte varit med om det iallafall. Så länge katten mått bra i övrigt iallafall.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kontakta din lokala djurskyddsförening, och be om hjälp att hitta en ny familj till katten. Deras egna kontakter kommer mest troligt att vara seriösa, och inte lämna tillbaka stackaren med dåliga ursäkter.

Ta tillbaka katten från kvinnan, behåll pengarna, och ta hand om den fram till det nya året. Innan dess blir det nog svårt att hitta ett nytt hem. Kastrera katten hos veterinär för att slippa ha den att kissa inomhus annat än i kattlådan. Fråga djurskyddsföreniningen om detta också, då dom möjligtvis kan erbjuda rabatt hos någon veterinär.

Permalänk
Medlem

Beroende på hur du är som person, tycker du synd om katten, ta tillbaks den och försök hitta ett nytt hem, dock ska tanten inte ha en krona tillbaka.. Om du inte bryr dig, låt henne behålla katten och göra vad hon vill, i bästa fall avlivar hon den, i värsta fall släpper hon ut den..
Personligen hade jag hämtat katten, skulle inte kunna leva med vetskapen.. jag kan halvt slå ihjäl människor utan att känna någon skuld men när det kommer till djur har jag svårt att hantera deras lidande

Permalänk
Medlem

Hon har haft katt tidigare men hade råkat glömma bort att hon var allergisk och köpte en ny?

Permalänk
Medlem

Knepigt att hon använder två ursäkter till att få lämna tillbaka den. Allergi och åka bort...Snacka om att dra en vals...

Säg att du tar den om hon betalar dig 500kr...eller varför inte 1000kr. Då får vi se hur värt det är att bli av med katten.

Jag kanske är lite bitter ikväll men jävla folk alltså...

Åter igen...stackars katt!

Ännu har inte den sista idioten fötts.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Problemet, om ni nekar är att den nya ägaren antagligen kommer göra en "tråkig" lösning. Dvs antingen avliva den, eller som många gör släpper ut den och sen lämnar den vind för våg.

Jag personligen, som bryr mig om andra levande ting, (till skillnad från andra i denna tråd som kallar djuret för "Kräk"), skulle ta tillbaka katten.
Ej ge tillbaka några pengar.
Och sedan försöka hitta ett nytt hem åt den.

Detta är den bästa lösningen för katten, då den antagligen känner igen er och ert hem.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Problemet, om ni nekar är att den nya ägaren antagligen kommer göra en "tråkig" lösning. Dvs antingen avliva den, eller som många gör släpper ut den och sen lämnar den vind för våg.

Jag personligen, som bryr mig om andra levande ting, (till skillnad från andra i denna tråd som kallar djuret för "Kräk"), skulle ta tillbaka katten.
Ej ge tillbaka några pengar.
Och sedan försöka hitta ett nytt hem åt den.

Detta är den bästa lösningen för katten, då den antagligen känner igen er och ert hem.

Är också inne på spåret att nya ägaren får lösa det själv men eftersom @Baxtex verkar vara mer djurvän än mig så är nog ovanstående bästa lösningen.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Finns ingen ångerrätt för privatköp, enkelt.
Upp till nya ägaren att lösa detta på ett humant sätt.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

ta tillbaka katten och behåll hela eller delar av beloppet, som en läxa för köparen. Ni är snälla nog som gör er besvär att ta tillbaka och sälja om katten. Som man redan varit inne på så är risken att den går ett väldigt tråkigt öde tillmötes om ni låter nuvarande ägare behålla. Då kan ni även sova gott om nätterna och ni vet att rätt ägare tar hand om katten.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Sorgligt att folk har så lite respekt för ett djur. Både köparen och en hel del kommentarer i tråden.

Permalänk

Till er som funderar på hur hon plötsligt kan bli allergisk, har själv fyra katter hemma, fungerar hur bra som helst, men har varit tvungen själv att lämna iväg två katter tidigare pga jag har reagerat allergiskt på dem, ibland kan man ha riktigt otur att reagera allergiskt på en katt även om man inte tidigare reagerat på en katt, kan även vara andra delar som spelar roll, en kompis har katt jag reagerar på, men då på grund av att dammet i lägenheten gör att min astma reagerar och då reagerar min kropp allergiskt mot katterna.

Så det är möjligt att hon har haft otur i denna fråga och reagerar just på denna katt.

Men rent krast har ni ingen skyldighet att ta tillbaka katten om ingen överenskommelse om det fanns när ni sålde katten.

Risken är att hon kommer bara lämna katten till sitt öde om ni inte tar hand om den, om inte ett katthem kan ta hand om den, men skulle börja med att kolla om det finns möjlighet till att lämna den till ett katthem, sen som sista möjlighet att ni tar hand om den tills ny köpare hittas.

om inte annat kolla om katthemmet/djurhemmet vet hur ni borde hantera detta? möjligt att det inte är första gången de har fått frågan om hur man ska hantera en fråga som detta.

Om ni känner att ni inte vill ta ansvaret för katten (av olika anledningar) så är det hennes problem att lösa, ni har inga skyldigheter alls.

Finns en hel del liknande fall men där det handlar om hundar, person köper hund, inser att den är allergisk, vill lämna tillbaka etc.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Trist sits du hamnade i. Förstår hur du känner. Låter man henne lösa det vet man ju fan inte vad som händer med katten och det hade inte jag heller velat ha på samvetet, djurvän som jag är. Hade gnagt länge vad som hände med stackarn.

Visst, nya ägaren kanske hittar hem åt den eller avlivar den. En bra lösning och en mindre bra men human iaf. Men risken är ju att den bara släpps ut och sen sticker idioten på julfirande eftersom avlivning kostar väl en slant. Om tankeverksamheten inte dög till mer än att denna situationen uppstod blir man ju orolig helt enkelt.

Ta tillbaka den och ge inte tillbaka några pengar. Skäll gärna ut personen när ni hämtar/får tillbaka den också. Vill hon ha igen pengarna hade jag fan ljugit och sagt att hon får dem och sen bara tatt katten. När hon ifrågasätter så kan det gott stå för omkostnader detta strul orsakar er. Så kan hon dra åt helvete sen. Eller ge tillbaka lite av det, så är resten för besväret.

Sen hitta en ny ägare till den. Bara kastrera när det är dags och isf ta igen det vid försäljning om ni inte hittar en ägare innan.

Fy för folk alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Ursäkta språket men vilken jävla idiot, blir så jävla förbannad på folk som bara tänker på sig själva och köper djur för det är mysigt men så fort det är minsta lilla besvär så ska katten eller vad det nu är för djur bort.

Som många andra sagt, ni har inga skyldigheter att ta tillbaka katten. Men hade det varit JAG så hade jag tagit tillbaka den, dock aldrig gett tillbaka några pengar till idioten och dessutom outat personen på sociala medier så att den aldrig kan köpa ett djur igen. Jag hade inte kunnat leva med vetskapen vad som skulle kunna hända den stackars katten.

Tycker synd om dig som hamnat i den här situationen.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Låter som exakt samma historia som jag fick, dock hade jag sålt iväg katten 8 månader innan.. Helt plötsligt fick dom för sig att dom var "allergisk" och ville lämna tillbaka katten.. Troligtvis var dom helt enkelt less på att ha katt efter provat på i några månader!

Med hjärtat i halsen så fick jag säga faktiskt att dom fick sköta detta själv, enligt sago så är katten hos en familj ute på en gård men det vet man aldrig.

Permalänk
Medlem

Enklast rent tankemässigt är nog att betrakta det här som en helt ny "affär". Låtsas i ditt huvud att det är en okänd kvinna som försöker få dig att ta emot hennes okända katt. Hur skulle du agera då? Du skulle inte ta emot den gratis och du skulle definitivt inte ge henne pengar för att ta emot den, till exempel.

Permalänk
Medlem

Väldigt trist situation, högst troligt är väl att dom lessnade på djuret och ger sig på dig som de troligen vet vill väl.
Jag hade offrat mig, men det inte är inte ditt ansvar att placeringen kanske inte blev lyckad vilket är lätt att känna.
Dåligt av dem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kattvän som jag är så hade jag själv tagit tillbaka den. Eftersom det är en hemlös stackare har ni förmodligen inte fått speciellt mycket betalt från första början så det blir en förlustaffär för er hur som haver.

Ni ska självklart inte betala tillbaka några pengar dock.

Permalänk
Medlem

Stackars katt :'(