Permalänk
Inaktiv

Iphone XR eller X?

Hej.

Har ett litet dilemma... vet inte om man ska köra på en X eller XR. Så jag frågar er; vad hade ni valt?

Permalänk
Medlem

Själva prestandan som telefonerna erbjuder är väldigt bra, även om XR har en någorlunda bättre processor så antar jag att de flesta vanliga iPhone användare inte behöver skillnaden.

Däremot har X en mycket bättre skärm och bara där skulle i mitt fall valet falla på X just pga skärmen.
Sedan har iPhone X stöd för 3d touch (Jag själv uppskattar funktionen till min iPhone 8). Om du inte har vant dig vid funktionen tror jag knappast du kommer sakna den.

Jag skulle köpa en iPhone X högst troligen

Permalänk
Inaktiv

@NewCamps: Tack för svar... hmm, jag har inte testat 3D touch. Har en Samsung Galaxy S7 för tillfället.
Har upplösningen på skärmen någon större betydelse? Var i butiken och personligen ser jag ingen större skillnad mellan X och XR.

Nu börjar jag även fundera på om iPhone 8 Plus kanske är ett bättre val?

Permalänk
Medlem

Jag hade valt XR eftersom att FaceID är ca 2x snabbare på XR och XS jämfört med X.

Permalänk
Inaktiv

@Rekl3M: Vad anser du om skärmen? Någon större betydelse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon271281:

@Rekl3M: Vad anser du om skärmen? Någon större betydelse?

Jag gillar verkligen designen och OLED-skärmen på X och hade valt XS om jag fick välja fritt.

Däremot det som får mig att inte vilja ha X är just att FaceID inte är tillräckligt snabbt enligt mig. Det är en ren praktiskt fråga.
Sen gör ju Apple typ världens bästa LCD-skärmar vad jag förstått det som, så tror inte du blir missnöjd.

Permalänk
Medlem

vem köper x med dessa priser på en skärm
Reparera iPhone X glas, touch & display

från 2999 kr
Byte av skärm till iPhone X.

Reservdelen består av glas, touch och bildskärm. Dessa kommer ihopmonterade från fabrik för att säkerställa högsta möjliga kvalité. Vi erbjuder tre olika kvaliteter:

Brons
Eftermarknadsprodukt. Glas- och bildskärmskopia. 2999:-

Silver
Hög kvalitet på bildskärm med eftermarknadsram och glas. Bättre passform, bättre färgåtergivning och fukt- och smutsavstötande beläggning på glaset. 3799:-

Guld
Högst kvalitet. Så nära original man kan komma! Bäst passform och färg- och ljusåtergivning. Fukt- och smutsavstötande beläggning på glaset. 4499:-

pris på skärm till XR finns inte ännu men risken är att det är löjligt dyrt.

Skulle aldrig välja en produkt med så dyr skärm när man vet hur lätt det är att få en skada.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Inaktiv

Hittills
1 för X
1 för XR

Vill gärna höra från fler.
8 Plus åker bort då den ser lite gammaldags ut.

- 3D-touch är inget jag lägger stor vikt vid.
- Skärmen är viktig - dock har jag svårt att se stora skillnader med det blåtta ögat. XR skärmen såg kanske lite mörkare ut jämfört med XS när jag var i butik... men inte så stor skillnad enligt mig. Kan vara placebo.
- Kameran i bak är tillräckligt bra i XR enligt mig. Behöver inte dubbla kameror.

Still... vet inte riktigt :/

Permalänk
Medlem

Jag hade valt XR pga snabbare processor och face ID.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem

Jag kan bara inte rekommendera nuvarande generation av Iphone, dom är FÖR dyra för vad man får. En utgående Iphone 8 Plus om jag absolut MÅSTE ha en Iphone.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Inaktiv

@the squonk: Om priset inte hade någon betydelse, vad hade du valt då?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cooling23:

Jag hade valt XR pga snabbare processor och face ID.

Tack

2 till XR
1 till X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon271281:

@the squonk: Om priset inte hade någon betydelse, vad hade du valt då?

XR är en generation nyare och lär därför få uppdateringar något år extra. Skärmen är inte dålig på XR bara att det inte är bland de bästa när det kommer till upplösning så jag skulle kört på XR om pris inte hade någon betydelse. Men jag personligen skulle inte välja en telefon för 9000kr.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

XR är en generation nyare och lär därför få uppdateringar något år extra. Skärmen är inte dålig på XR bara att det inte är bland de bästa när det kommer till upplösning så jag skulle kört på XR om pris inte hade någon betydelse. Men jag personligen skulle inte välja en telefon för 9000kr.

Kanske om man har vissa Androidlurar som man får titta på hur länge man har support för senaste uppdateringar, Apple stödjer ju fortfarande 5 år gamla iPhones med iOS12 så om han inte tänkt ha sin nästa telefon i över 5 år så är det inget att oroa sig över direkt.

Permalänk
Medlem

Har en iPhone XR och är riktigt nöjd med den. Hade lätt valt en iPhone XR över X då den är nyare och har bättre hårdvara bortsett från kamera och display och XR helt klart okej.

Permalänk
Medlem

Har en X och hade valt en XR om jag köpt en ny. Snabbare o bättre kamera.

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Inaktiv

Varför byta redan nu?
Problemet jag tycker med Appleprodukter är att de schyssta är riktigt bra men kostar därefter, en Apple Xs Max 256GB hade jag rekommenderat men de kostar 15000kr.
Nästa version av iPhone får förhoppningsvis usb c, mindre notch och fingeravtryckläsare bakom displayen, men det blir att vänta till runt september 2019. Och då springer folk kanske runt med de vikbara telefonera och ens känns gammal.
Så jag säger att de är lite nu som avsett vilken mobil, grafikkort, cpu, ramminne eller drönar man köper så blir man besviken. -Mycket pengar för en produkt som ändå ej levererar så bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Kanske om man har vissa Androidlurar som man får titta på hur länge man har support för senaste uppdateringar, Apple stödjer ju fortfarande 5 år gamla iPhones med iOS12 så om han inte tänkt ha sin nästa telefon i över 5 år så är det inget att oroa sig över direkt.

Brukar bli min mor som tar över telefonerna efter mig så det är absolut en pluspoäng med ett års extra uppdateringar för min del, dessutom är det ju även bättre prestanda i xr.
Fast köper som sagt inte så dyra telefoner så får ju inte uppdateringar i 5år i vilket fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

X har stålram och Super AMOLED Xr har aluminium och LCD display välj den du tror är bäst.

Permalänk
Inaktiv

Tack för svaren! Lutar mer åt XR.

@Tino: Låter härligt. Vad tycker du om skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon271281:

Tack för svaren! Lutar mer åt XR.

@Tino: Låter härligt. Vad tycker du om skärmen?

Den var lite stor i början men nu har jag vant mig. Gick från en iPhone 7 så att iPhone XR också är LCD gör det bara naturligt. Har absolut inget att klaga på.

Permalänk
Medlem

Hade aldrig velat ha XR, den känns hemsk i näven, skärmkanterna är inte alls trevliga att glo på, den känns bara tjock och klumpig.

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpt Samsung s10 när den släpps. Iphone är så...2015.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

vem köper x med dessa priser på en skärm
Reparera iPhone X glas, touch & display

från 2999 kr
Byte av skärm till iPhone X.

Reservdelen består av glas, touch och bildskärm. Dessa kommer ihopmonterade från fabrik för att säkerställa högsta möjliga kvalité. Vi erbjuder tre olika kvaliteter:

Brons
Eftermarknadsprodukt. Glas- och bildskärmskopia. 2999:-

Silver
Hög kvalitet på bildskärm med eftermarknadsram och glas. Bättre passform, bättre färgåtergivning och fukt- och smutsavstötande beläggning på glaset. 3799:-

Guld
Högst kvalitet. Så nära original man kan komma! Bäst passform och färg- och ljusåtergivning. Fukt- och smutsavstötande beläggning på glaset. 4499:-

pris på skärm till XR finns inte ännu men risken är att det är löjligt dyrt.

Skulle aldrig välja en produkt med så dyr skärm när man vet hur lätt det är att få en skada.

Vad är det för skumt tredjepartsbolag vars "så nära orignal man kan komma"-bluffskärmar är dyrare än om man bara drar in till Apple och betalar för en riktig reparation? https://support.apple.com/sv-se/iphone/repair/service/pricing

Sen hur "lätt" det är att få en skada går ju att diskutera.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Inaktiv

Jag bryter mot reglerna (XR ELLER X) och säger 8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Vad är det för skumt tredjepartsbolag vars "så nära orignal man kan komma"-bluffskärmar är dyrare än om man bara drar in till Apple och betalar för en riktig reparation? https://support.apple.com/sv-se/iphone/repair/service/pricing

Sen hur "lätt" det är att få en skada går ju att diskutera.

Reparera iPhone X glas, touch & display inte bara glas. oftast är det mer än glas som skadas. Men bra info inför köp om olyckan är framme.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Jaa svårt att säga.

Enda iPhone som är intressant för mig är XS Max då jag vill ha större skärm (typ som Note 9, Mate 20 Pro, OnePlus 6T}.
Dock är den ju så snuskigt dyr så man vill spy.
Annars skulle jag nog rekommendera X av dessa. Mest för att XR är så fruktansvärt ful (får 5C vibbar) o sen är batteriet inte så bra på XR. Detta om man ställer in samma ljus på telefonerna när man testar dem.
Vad du än gör skaffa inte 8 plus. Så otroligt dålig skärm yta man får på fronten plus att den är fulgammal iPhone design.
Annars finns Android telefoner man får mer för pengarna just nu enligt mig.
Men det var ju inte vad du frågade efter

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Videon som förklarar varför XR batteri inte är så bra.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Jag röstar för MATE 20 Pro om du skulle vilja byta till Andriod

Permalänk
Medlem

gå för x