Brus från förstärkare

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

Brus från förstärkare

Hej!

Jag har problem med min förstärkare från Audio Pro, inkopplad till tillhörande högtalare. Då förstärkaren har varit igång ett tag så kan ljudet på en av högtalarna (varierar vilken) helt plötsligt börja brusa samt hacka. Jag har provat att koppla in i andra högtalare och samma problem uppkommer, därmed har jag dragit slutsatsen att det måste vara något problem med förstärkaren.

Det som är konstigt är att problemet som sagt inte alltid förekommer, utan det kan efter flera timmar helt plötsligt börja brusa. Det brukar också, då problemet uppkommer, hjälpa att stänga av förstärkaren och sätta på den igen. Bruset kan komma både då jag kör in genom AUX eller line så därmed antar jag att borde det vara något problem med kontakterna ut till högtalarna. Kan det ha något att göra med att förstärkaren blir varm?

Är det någon som har några tankar? Något som ni tror skulle gå att fixa eller är det bara att köpa en ny förstärkare?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Vad har du för förstärkare, hur gammal är den ?
Hursomhelst så är det inget som beror på kontakterna utan det är fel på elektroniken nånstans i signalkedjan.

Det kan vara nått problem som beror på ålder eller möjligen är det värmerelaterat och om du inte fixar det så är stor risk att du även kan förstöra högtalarna om förstärkaren inte fungerar (det kan ju även vara signalkällan som krånglar)

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

@mrqaffe: Det är en Audio Pro Stereo One och den är säkert snart 10 år gammal...

Okej, ja det låter rimligt!

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Anna.dalklint:

@mrqaffe: Det är en Audio Pro Stereo One och den är säkert snart 10 år gammal...

Okej, ja det låter rimligt!

Finns problemen när du använder den även via den inbyggda cdn eller radion också så är den trasig och bör snarast repareras, eller är det bara problem när man använder externa signalkällor ?

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

@mrqaffe: Inte provat CD spelaren eller radion nämnvärt. Kan kolla på det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå. :)
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Anna.dalklint:

@mrqaffe: Inte provat CD spelaren eller radion nämnvärt. Kan kolla på det.

Gör det och återkom, då blir det lättare att utesluta förstärkardelen om du nu inte skulle få brus från CD eller Radio.

/Lifooz

Frer8833:
"Jag läste nyss att det behövs hdmi 2.1 eller DP 1.4 för att överföra 4k 120hz till TV-n från datorn. Då behövs också Nvidias senaste starkaste GPU RTX 6000 som har DP 1.4 och nån nyaste starkaste, tror jag, dator-CPU. Har TV-toppmodellerna som du nämnde hdmi 2.1 eller dp 1.4? Annars får jag glömma på ett tag att spela på 4k 120hz. Swedx har paneler på 4k 120hz (visste du inte detta?) men de har bara hdmi 2.0, så jag skrev till dem att uppdatera display-kontakten."
Sitter på en Asus-fri dator.