Brus från förstärkare

Permalänk

Brus från förstärkare

Hej!

Jag har problem med min förstärkare från Audio Pro, inkopplad till tillhörande högtalare. Då förstärkaren har varit igång ett tag så kan ljudet på en av högtalarna (varierar vilken) helt plötsligt börja brusa samt hacka. Jag har provat att koppla in i andra högtalare och samma problem uppkommer, därmed har jag dragit slutsatsen att det måste vara något problem med förstärkaren.

Det som är konstigt är att problemet som sagt inte alltid förekommer, utan det kan efter flera timmar helt plötsligt börja brusa. Det brukar också, då problemet uppkommer, hjälpa att stänga av förstärkaren och sätta på den igen. Bruset kan komma både då jag kör in genom AUX eller line så därmed antar jag att borde det vara något problem med kontakterna ut till högtalarna. Kan det ha något att göra med att förstärkaren blir varm?

Är det någon som har några tankar? Något som ni tror skulle gå att fixa eller är det bara att köpa en ny förstärkare?

Permalänk
Rekordmedlem

Vad har du för förstärkare, hur gammal är den ?
Hursomhelst så är det inget som beror på kontakterna utan det är fel på elektroniken nånstans i signalkedjan.

Det kan vara nått problem som beror på ålder eller möjligen är det värmerelaterat och om du inte fixar det så är stor risk att du även kan förstöra högtalarna om förstärkaren inte fungerar (det kan ju även vara signalkällan som krånglar)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Det är en Audio Pro Stereo One och den är säkert snart 10 år gammal...

Okej, ja det låter rimligt!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Anna.dalklint:

@mrqaffe: Det är en Audio Pro Stereo One och den är säkert snart 10 år gammal...

Okej, ja det låter rimligt!

Finns problemen när du använder den även via den inbyggda cdn eller radion också så är den trasig och bör snarast repareras, eller är det bara problem när man använder externa signalkällor ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Inte provat CD spelaren eller radion nämnvärt. Kan kolla på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anna.dalklint:

@mrqaffe: Inte provat CD spelaren eller radion nämnvärt. Kan kolla på det.

Gör det och återkom, då blir det lättare att utesluta förstärkardelen om du nu inte skulle få brus från CD eller Radio.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Jag hade samma problem och löste det genom att byta relät som heter K300, går att beställa via audio pros hemsida för 200kr. Lite småbökigt att byta iom att stereon är så kompakt men resultatet blev kanon!

Finns två relän som ser snarlika ut men det som ska bytas är det som sitter vid högtalarutgångarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klagerstrom:

Jag hade samma problem och löste det genom att byta relät som heter K300, går att beställa via audio pros hemsida för 200kr. Lite småbökigt att byta iom att stereon är så kompakt men resultatet blev kanon!

Finns två relän som ser snarlika ut men det som ska bytas är det som sitter vid högtalarutgångarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för ditt svar! Har varit supernöjd med min Stereo One jag köpte runt 2010 som tyvärr började få problem 2020 så köpte en ny som dog i ett elavbrott och igår köpte jag min tredje som tyvärr också hade samma problem märkte jag efter ett tags lyssnande men nu vet jag jag ska pröva