Permalänk

Nätverkshastighet

Hej, har idag comhem 100 Mbit/s, 100 ner, 10 upp. 5 personer som använder nätverket. Det laggar när man spelar, pratar discord osv. Vad är optimal hastighet för flera som spelar, tittar netflix osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCEnthusiast69:

Hej, har idag comhem 100 Mbit/s, 100 ner, 10 upp. 5 personer som använder nätverket. Det laggar när man spelar, pratar discord osv. Vad är optimal hastighet för flera som spelar, tittar netflix osv?

100/100 och en bra router. Antagligen borde det gå bra med 100/10 men det är nog router och lite klent med bandbredd för viss upload kan jag tänka mig.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Vad är det för router?
I vilken kvalitet tittas det på Netflix? (5mbit/s rekommenderas per HD-ström, 25mbit/s per Ultra HD-ström.)
Laddas det ner saker? Mycket saker? Stora saker?

Permalänk
Medlem

Sitter alla fem kopplade med kabel mot routern eller kör ni trådlöst?

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Skrivet av Gurk:

100/100 och en bra router. Antagligen borde det gå bra med 100/10 men det är nog router och lite klent med bandbredd för viss upload kan jag tänka mig.

Ska även tillägga att vi har en Netgear xrs r7800 router. 100/100 är inte tillgängligt. Har för nuvarande att bredbandet ingår i vår kostnad i brf. Kan uppgradera till 300/50 för 239 kr/månad eller 150/50 per månad. Vilket alternativ rekommenderas? Ska även tillägga att jag ibland streamar osv.

Permalänk

@era909: trådlöst över netgear x4s 7800

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Vad är det för router?
I vilken kvalitet tittas det på Netflix? (5mbit/s rekommenderas per HD-ström, 25mbit/s per Ultra HD-ström.)
Laddas det ner saker? Mycket saker? Stora saker?

Netgear x4s r7800. Netflix ultra hd på min dator, hd på dem andra enheterna. Endel steamspel som laddas ner, uppdateringar till spel, streaming på twitch, cs och fortnite samtidigt, oftast discord samtidigt som spelande osv. Ganska mycket saker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PCEnthusiast69:

Netgear x4s r7800. Netflix ultra hd på min dator, hd på dem andra enheterna. Endel steamspel som laddas ner, uppdateringar till spel, streaming på twitch, cs och fortnite samtidigt, oftast discord samtidigt som spelande osv. Ganska mycket saker.

Allt de där över wifi på amatör skräp som de står Netgear på, det är problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCEnthusiast69:

Ska även tillägga att vi har en Netgear xrs r7800 router. 100/100 är inte tillgängligt. Har för nuvarande att bredbandet ingår i vår kostnad i brf. Kan uppgradera till 300/50 för 239 kr/månad eller 150/50 per månad. Vilket alternativ rekommenderas? Ska även tillägga att jag ibland streamar osv.

150/50 tycker jag.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCEnthusiast69:

Netgear x4s r7800. Netflix ultra hd på min dator, hd på dem andra enheterna. Endel steamspel som laddas ner, uppdateringar till spel, streaming på twitch, cs och fortnite samtidigt, oftast discord samtidigt som spelande osv. Ganska mycket saker.

Kör så mycket du kan över kabel, inte trådlöst.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Kör så mycket du kan över kabel, inte trådlöst.

Kan tyvärr inte köra med kabel, för trångt i väggen för att dra och fult att dra på utsidan av väggen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Märker man stor skillnad mellan 150 och 300 om man har kabel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av PCEnthusiast69:

Märker man stor skillnad mellan 150 och 300 om man har kabel?

Skickades från m.sweclockers.com

typ det dubbla ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCEnthusiast69:

Kan tyvärr inte köra med kabel, för trångt i väggen för att dra och fult att dra på utsidan av väggen.

Skickades från m.sweclockers.com

Dom tjänsterna du nämnde förut är väldigt störningskänsliga samt att du har flera saker som tuffar på och kör över det trådlösa samtidigt.
Lösningen är verkligen att fixa det trådbundet och även om det är enligt dig trångt i väggen eller fult att dra på utsidan så är det vad du behöver fixa, nätverket är vad det är. Klart att du kan få det bättre, men inte felfritt. Har du gjort dom flesta sakerna för att säkerställa bra täckning och har mer eller mindre fri sikt till routern etc så kvarstår kabel men problem att den syns. Däremot finns det massor med enkla lösningar för att få bort synliga kablar:

Fräsa in kabeln i list/vägg eller lägga ovanpå list. Denna kan du spackla/måla bort.
https://www.dustinhome.se/product/5010519153/wiretape-wiresli...

Eller en vägglist med kabelkanal.
https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/byggmaterial/socklar-oc...

etc.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Försök att gå fram metodiskt.

(Försök) identifiera flaskhalsen.
Försök mäta med något program vilka hastigheter dina program faktiskt använder både upp/ner.
Kolla gärna hur snabbt ditt wifi är när alla använder det.
Mäta totala bandbredden, vissa routrar visar detta.

Efter att ha hittat en misstänkt felkälla är det dags att köpa/beställa nytt.
Klart har du redan en nätverkskabel eller kan låna en så hade jag dragit den på golvet en kväll och se om det fungerar bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Sions:

Försök att gå fram metodiskt.

(Försök) identifiera flaskhalsen.
Försök mäta med något program vilka hastigheter dina program faktiskt använder både upp/ner.
Kolla gärna hur snabbt ditt wifi är när alla använder det.
Mäta totala bandbredden, vissa routrar visar detta.

Efter att ha hittat en misstänkt felkälla är det dags att köpa/beställa nytt.
Klart har du redan en nätverkskabel eller kan låna en så hade jag dragit den på golvet en kväll och se om det fungerar bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Har en 15 meters att dra för en kväll. Ska testa om det funkar bättre. Får ut 100 Mbit/s totalt i Bredbandskollen men får endast ut ca 8 de första 2 sekunderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCEnthusiast69:

Har en 15 meters att dra för en kväll. Ska testa om det funkar bättre. Får ut 100 Mbit/s totalt i Bredbandskollen men får endast ut ca 8 de första 2 sekunderna.

Den första tiondelen har du ju 0.1 mbit/s om du ska stirra på siffror, se till resultatet och gör gärna ett par stycken för att se hur det ligger.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T