Två problem i Excel

Permalänk

Två problem i Excel

Hej jag behöver hjälp med två problem jag har i Excel. De är gällande att hitta rätt formel på problem.

Problem 1: Cell ska säga Ja eller NEJ beroende på om ett värde (Ord) Finns i en lista. Detta ska kunna kombineras med andra funktioner så som OM, OCH, ELLER.

Exempel 1. Cell ska säga Ja om "Äpplen" finns i Lista A, Om inte ska den säga NEJ
Exempel 2: Cell ska säga Ja om "Äpplen" finns i Lista A OCH Antalet muggar är 10 eller mer, Om inte ska den säga NEJ

PS. Antaga att äpplen kan finnas i Lista P13:P17 och Antalet skedar finns i Cell D24

Problem 2: Jag har en cell (Målcell) som via "Letarad" får ett värde från annan tabel men i samma fill. I den tabelen har cellerna en anteckning/Komentar. Hur ska jag göra för att få med komentaren från Tabellen till målcellen.

Tack för all hjälp jag får.

Permalänk
Medlem

I problem 1; står äpplen som ensamt ord i en cell eller är det del av en mening? Är det ensamt så löser du det med IFS() (tror den heter OM.F() på svenska men har alltid haft engelsk excel så jag är osäker) som helt enkelt kräver flera jämförelser för att returnera sant-texten.
Problem 2 vågar jag påstå att du läser enklast genom att ta till letarads kusiner index och match som letar upp saker och returnerar ver de finns. Det går sen att säga att du i cellen inte vill ha själva matchningen utan det som finns i en cell bredvid matchningen.

Edit: snabb genomgång av index/match
https://exceljet.net/index-and-match
När jag läser den börjar jag dock fundera på om inte vlookup kan funka i problem två också...
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Napoleongl:
Tack för snabbt svar

För att klargöra,
1: Ja, äpple står ensam i cellen
Sen hur menar du med att använda funktionen IFS? Jag har tidigare använt OM och OCH argumenten.

=OM(OCH(P15="äpple";D24>=10);"Ja";"Nej"))"

Dock är det så att jag änvänt dessa då jag vetat exakt vilken cell jag ska läsa. I det fallet jag är nu kan "Äpple" finnas i en av 4 celler och jag vill kolla hela listan.

Får sen känslan av din sista mening...
"När jag läser den börjar jag dock fundera på om inte vlookup kan funka i problem två också..."
...Att jag skulle kunna använda vlookup här också. Hur då?

2. Tror att jag var oklar i vart komentaren finns. Jag använder nu funktionen "Infoga komentar" se länk, det är den komentaren jag vill ha. Av din beskrivning tror jag du uppfatade det som att komentaren fanns i en annan cell.

https://support.office.com/sv-se/article/infoga-kommentarer-o...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berglund987:

@Napoleongl:
Tack för snabbt svar

För att klargöra,
1: Ja, äpple står ensam i cellen
Sen hur menar du med att använda funktionen IFS? Jag har tidigare använt OM och OCH argumenten.

=OM(OCH(P15="äpple";D24>=10);"Ja";"Nej"))"

Dock är det så att jag änvänt dessa då jag vetat exakt vilken cell jag ska läsa. I det fallet jag är nu kan "Äpple" finnas i en av 4 celler och jag vill kolla hela listan.

Hmm, om jag fattar rätt nu..
Säg att du har en kolumn med data som ligger i spannet P13:P17 och du vill leta efter "äpple" i den kolumnen och isåfall skriva "JA" i en cell...
Då borde detta funka:
=OM(LETARAD("äpple";P13:P17;1)="äpple";"JA";"NEJ")

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Just ja, exempel två fanns ju också!
Jag har aldrig fått OCH att funka i OM formler vill jag minnas, men det finns ju ful-lösningar med OM inuti OM som man kan ta till. (det går att göra i åtminstone ett djup på sju steg vill jag minnas, men blir ganska oläsbart )

Prova den här för exempel 2:
=OM(LETARAD("äpple";P13:P17;1)="äpple";OM(D24>=10;"JA";"NEJ");"NEJ")

*edit*
förlåt, jag är korkad! Du har ju visat hur "OCH" funkar redan

Det blir alltså denna för exempel 2:
=OM(OCH(LETARAD("äpple";P13:P17;1)="äpple";D24>=10);"JA";"NEJ")

Om jag tänker rätt nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Berglund987:
@RogerW 's lösning löser ditt första problem. Det går att göra med MATCH också, men då får du hanter att den returnerar N/A om den inte hittar värdet, vilket kan göras med IFNA().

När det gäller att plocka ut en kommentar ur en cell har jag aldrig gjort det, och allt jag hittar vid en snabb googling antyder VBA som lösning, här är ett exempel som verkar vara anpassat till svenskt excel dessutom!
https://www.excelforum.com/excel-general/739957-excel-2007-re...

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Då borde detta funka:
=OM(LETARAD("äpple";P13:P17;1)="äpple";"JA";"NEJ")

Nu närmar det sig. Jag testade din kod och resultatet blev "intresant". När jag tetar det bara för sig skälv funkar det, men när jag lägger in det i mitt projekt (med kontextuella ändringar) funkar det inte.

Har testat med att ändra till...
=OM(LETARAD("äpple";P13:P17;1;0)="äpple";"JA";"NEJ")
Då klarar den att se om den finns och ger ja. Men om äpple inte finns i listan får jag "#Saknas!". Då jag kollar beräkningstegen ser jag att fellet ligger i...
LETARAD("äpple";P13:P17;1;0)

har jag...
=OM(LETARAD("äpple";P13:P17;1;1)="äpple";"JA";"NEJ")
Säger cellen hela tiden NEJ

Och ja, Jag har kollat stavning på vad jag ska leta. Fellet är inte där.

Skrivet av Napoleongl:

Det går att göra med MATCH också, men då får du hanter att den returnerar N/A om den inte hittar värdet, vilket kan göras med IFNA().

Hur skulle din lösning funka, och finns det någon liknande funktion som IFNA till "#Saknas!"

Permalänk
Medlem

Får kolla på det där ikväll, men det kanske behövs något valideringssteg för att kunna hantera tomma rader eller liknande ...

Har för mig det finns någon "om fel"-hantering man kan använda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berglund987:

Nu närmar det sig. Jag testade din kod och resultatet blev "intresant". När jag tetar det bara för sig skälv funkar det, men när jag lägger in det i mitt projekt (med kontextuella ändringar) funkar det inte.

Har testat med att ändra till...
=OM(LETARAD("äpple";P13:P17;1;0)="äpple";"JA";"NEJ")
Då klarar den att se om den finns och ger ja. Men om äpple inte finns i listan får jag "#Saknas!". Då jag kollar beräkningstegen ser jag att fellet ligger i...
LETARAD("äpple";P13:P17;1;0)

har jag...
=OM(LETARAD("äpple";P13:P17;1;1)="äpple";"JA";"NEJ")
Säger cellen hela tiden NEJ

Och ja, Jag har kollat stavning på vad jag ska leta. Fellet är inte där.

Hur skulle din lösning funka, och finns det någon liknande funktion som IFNA till "#Saknas!"

IFNA() är det engelska namnet på funktionen som tar hand om celler som har #N/A som värde. Av nån anledning har man inte vara översatt funktioner utan även såna saker till svenska så #N/A är detsamma som #Saknas.
Den svenska funktionen heter OMSAKNAS(). Sätt den runt delen som blir fel och sätt in vad du vill ska returneras om set blir #Saknas, tex ”$$\\$$” eller nåt annat du som aldrig kommer att leta efter så kommer jämförelsen med ”äpple” alltid att bli fel.

Permalänk
Medlem

Ett generellt tips är att ställa om excel till engelskt då du har betydligt större möjlighet att googla fram olika lösningar. Gällande kommentarer finns det enbart tillgängliga via VBA. För att ändra till engelska är det visningsspråk som skall ändras, resten, rättstavning och hjälp kan vara på svenska.

Här är ett exempel;
https://www.extendoffice.com/documents/excel/5122-excel-extra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Den svenska funktionen heter OMSAKNAS(). Sätt den runt delen som blir fel och sätt in vad du vill ska returneras om set blir #Saknas, tex ”$$\\$$” eller nåt annat du som aldrig kommer att leta efter så kommer jämförelsen med ”äpple” alltid att bli fel.

Mitt Excel 2010 har ingen OMSAKNAS funktion verkar det som....
Men den har ett OMFEL som funkar att använda för samma sak i detta fall!

Dvs denna rad bör funka!
=OM(OCH(OMFEL(LETARAD("äpple";P13:P17;1);"NEJ")="äpple";D24>=10);"JA";"NEJ")

Skitsnygg lättförståelig rad sen när man ska felsöka osv

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Dvs denna rad bör funka!

Detta funnkar. Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Mitt Excel 2010 har ingen OMSAKNAS funktion verkar det som....
Men den har ett OMFEL som funkar att använda för samma sak i detta fall!

Dvs denna rad bör funka!

Skitsnygg lättförståelig rad sen när man ska felsöka osv

Intressant att den saknas.

Och nej Excel-formler är vanligen fruktansvärda att förstå i efterhand. @Berglund987 , gör dig själv en tjänst och skapa ett separat blad sär du dokumenterar hur det här funkar så slipper du svära åt dig själv om ett halvår när du vill ändra på det!