Casta google chrome från mobilen

Permalänk
Medlem

Casta google chrome från mobilen

Hej hej,

Jag är rätt ny med det här med chromecast, men köpte nyss en tv med inbyggd chromecast (55pos9002).
Har en samsung a6 mobil och har installerat google home, men verkar inte kunna spegla chrome av någon anledning.
Öppnar jag fliken för chrome i google home säger den "det går inte casta innehållet eftersom det inte är tillgängligt för det"?
Får inte heller upp någon flik för att casta i google chrome i telefonen. Har provat att kasta från datorn till tv:n, via chrome, och det funkar.

Har försökt att söka på det här, men, får bara fram hur man kopplar ihop tv:n och telefonen, och så långt funkar det, har testat youtube och netflix, och det funkar.

Är säkert något skitenkelt jag har missat, men rår inte hitta det!
Så snälla någon hjälp mig, får psykbryt på det här!

tack på förhand

Permalänk
Rekordmedlem

Har du telefonen ansluten i lanet och inte via mobildata ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du telefonen ansluten i lanet och inte via mobildata ?

Den är ansluten via wifi, jag hittar enheten och jag har provat att casta youtube och netflix, och det funkar.

Permalänk
Medlem

@Kvistarn: Tänker jag rätt om jag säger att du vill casta webläsaren från mobilen till tv:n?

Det är isåfall inte möjligt med det protokollet, utan då får du använda skärmspelging eller motsvarande. Chrome kan casta specifikt inehåll såsom en video på en hemsida men har aldrig sett hela chome browsern blivit castad, utan special mods.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Froojd92:

@Kvistarn: Tänker jag rätt om jag säger att du vill casta webläsaren från mobilen till tv:n?

Det är isåfall inte möjligt med det protokollet, utan då får du använda skärmspelging eller motsvarande. Chrome kan casta specifikt inehåll såsom en video på en hemsida men har aldrig sett hela chome browsern blivit castad, utan special mods.

Okej, det var det jag försökte göra, casta videos från chrome, fick igång skärmspegling, men det funkade inget vidare.
Tack för svaret i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Froojd92:

Det går att köra vad som i praktiken är skärmspegling via Chromecast. Med Chrome på datorn kan man antingen göra det med en specifik flik eller med rubbet. Jag brukar göra det förra med Amazon Prime eftersom de intelligent nog inte har något stöd för Chromecast. Väljer man fullskärm så blir det fullskärm på tv:n, men inte på datorn (den fyller bara fliken helt). Det blir dock en hel del processorbelastning när man kör video. På min gamla Thinkpad T440 är det på gränsen att det fungerar.

Från telefonen verkar det dock inte gå att bara köra en viss flik, men det går att spegla hela skärmen på telefonen via Home-appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvistarn:

Okej, det var det jag försökte göra, casta videos från chrome, fick igång skärmspegling, men det funkade inget vidare.
Tack för svaret i alla fall

Som sagt ovan så är det på gränsen med min gamla Thinkpad att det fungerar att spegla Amazon Prime. Det går åt en hel del processorkraft till detta utöver vad som krävs för att spela upp videon. Jag har prövat att spegla skärmen och köra video via Prime-appen på min HTC 10 förut och det orkade den inte.

En sak jag märkte när SVT Play strulade och inte ville visa Cast-ikonen var att om jag från datorn började spegla fliken med SVT Play i så verkade Chromecasten ta över videoströmmen ganska direkt, eftersom processoranvändningen gick ned. Den verkade förstå att SVT Play var kompatibelt och ta över även fast strömmen inte hade dragits igång på rätt sätt.

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att kolla så du har "riktig" chromecast.

Det slutade med att jag satte i en vanlig chromecast till mig LG65".
Youtube, netflix fungerade perfekt, men inte HBO.
"Chromecast" är snarare något som startar TVns inbyggda appar/det den hade stöd för.

i mitt fall var skärmdelning en helt separat del från chromecasten.

Kan vara värt att dubbelkolla.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com