Bindningstid till IP-only efter anmälan

Permalänk
Medlem

Bindningstid till IP-only efter anmälan

Jag har ett fritidshus i fjällen där ADSL försvann 2017.
Ungefär samtidigt kom IP-only med erbjudande om att ansluta sig till deras nätverk och om tillräckligt många i området anmälde sig så skulle utbyggnad ske.
Tyvärr var det inte tillräckligt många som gjorde det så IP-only har ännu inte börjat med någon utbyggnad.
Nu har en annan leverantör kommit med ett erbjudande om fiberanslutning och den verkar bli av även om väldigt få anmäler intresse då dom ändå skall vara där och gräva (på helt andra anledningar).

Är det någon som vet hur lång tid som man är bunden till IP-only's erbjudande?

Permalänk
Medlem

Såvida du inte har undertecknat något avtal så är du aldrig bunden till en offert?

Permalänk
Medlem

Precis som Exiler säger, har du inte skrivit under något avtal är du inte bunden. Har du bara fått offert har du inga krav från din sida. Har du skrivit under avtal så ska det stå i avtalet vad som gäller. I praxis borde det stå ett datum nånstans isåfall.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loffis:

Ungefär samtidigt kom IP-only med erbjudande om att ansluta sig till deras nätverk och om tillräckligt många i området anmälde sig så skulle utbyggnad ske.
Tyvärr var det inte tillräckligt många som gjorde det så IP-only har ännu inte börjat med någon utbyggnad.
Nu har en annan leverantör kommit med ett erbjudande om fiberanslutning och den verkar bli av även om väldigt få anmäler intresse då dom ändå skall vara där och gräva (på helt andra anledningar).

Även om det varit tillräckligt många som visat intresse hade det tagit 2-3 år innan dom börjat gräva.

Har dom inte börjat gräva än så ser jag ingen anledning varför du inte kan byta bolag.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Skrivet av loffis:

Om jag inte fått allt om bakfoten så är det så att, OM man har skrivit på kontrakt med IP-only så har de 2 år på sig att påbörja grävningen och 4 år på sig att se till att allt fungerar från påskrift av kontrakt. Om man har skrivet kontrakt och man väljer att avbryta inom dessa tider så brukar en faktura om 7000kr gå till beställaren (även om denna ej längre bor kvar i fastigheten). Men, har du ej skrivit på kontrakt så behöver du inte oroa dig.

- Jag tog själv kontakt med IP-only i ett sådant ärende då det handlade om en granne till mig som flyttade ca 14-16 månader efter påskrivet kontrakt. Hon fick en faktura på just 7000kr från IP-only för påbörjat arbete, samtidigt som den som nyss flyttat in då fick erbjudande om att skaffa fiber "i efterskott" för 35000kr.... Jag tror det slutade med att de gick tillbaka till ursprungliga avtalet och förde över detta till nya grannen som då fick priset 18900kr i stället.

Permalänk
Medlem

Det bästa vore nog ändå om du vände dig till IP-Only's kundtjänst och frågar vad som gäller för ditt fall, istället för att vi ska sitta här och spekulera om vad du kan ha gjort för avtal eller ej

Permalänk
Medlem

Tack för svaren allihopa.

Permalänk
Rekordmedlem

Allmänna villkor för fiberbeställning
Nedan kan du läsa våra allmänna villkor 2.7. Dessa finns på avtal från och med februari 2017.

https://kundservice.ip-only.se/org/ip-only/d/allmanna-villkor...

Du har alltid 14 dagar ångerrätt från att du mottagit beställningsbekräftelsen.
Önskar du ångra beställningen efter detta tillkommer en annulleringsavgift:
4900 SEK innan byggbeslut tagits
6900 SEK efter byggbeslut tagits

Har du nått annat än deras standardavtal ? Annars är det väl det ovan som gäller.
Bryter de mot avtalet så lär det inte vara nån risk för dig att välja nån annan utan att behöva betala och skulle de "bråka" så lär de förlota en rättslig tvist om det skulle gå så långt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.