Permalänk
Medlem

Öppna port i Windows brandvägg?

Hej,

Min dator(Windows 10) är kopplad till en router som är kopplad till ett modem som är kopplad till fibernätet. Jag har normalt både private och public network skyddat av Windows Firewall.

Jag behöver dock öppna upp en port vilket är gjort på routern och i Windows Firewall Outbound Rules. Men trotts det så säger websidan att porten är stängd?

Stänger jag av den publika network firewallen så fungerar det vilket betyder att det inte är fel på routern eller något annat i nätet.

Porten är som sagt inlaggd under Outbound Rules och både TCP och UDP.

Frågan är varför jag fortfarande måste stänga av den public network firewall för att porten ska nå fram?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Vad försöker du göra?

Om du genom canyouseeme.org försöker ANSLUTA TILL din dator på en specifik port så är det incoming du ska pilla med. Och du måste sätta en NAT regel på din router som säger att inkommande internet trafik på port X ska gå till dator med INTERN IP (mest troligen 192.168.X.X) på port X.

Windows Firewall Outbound connections är som standard satt till allow och Incoming connections är satt till block.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Jag försöker öppna en port för ett program.

Porten är forwarded till min dator i routern och stänger jag av firewall för public network så fungerar det, är firewall för public network på så fungerar det inte.

Så då antar jag att felet sitter i Windows firewall och där har jag lagt till porten i outbound både som TCP och UDP men det hjälper inte, porten är ändå stängd? Jag har även provat lägga in undantag för själva programmet i outbound men det hjälper inte häller?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

@Neon: Precis som Pointman redan talat om för dig så är det inkommande trafik du ska öppna för och inte utgående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Jimmy: Precis som Pointman redan talat om för dig så är det inkommande trafik du ska öppna för och inte utgående.

@ToddTheOdd, aha, jo jag har provat det med(Inbound) på både TCP och UDP men det gör ingen skillnad?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inte alls ovanligt att sidor som canyouseeme.org inte stämmer helt. Eller mer att det finns omständigheter som gör att de ej berättar hela sanningen. Så även om det är rätt så kan sidor som den klaga på att det inte är öppnat.

Tycker det är märkligt att du ligger på nätverksprofilen Public. Den är hårdare än Private och är du på ditt egna nätverk så är Private det normala alternativet.
Public är tillför publika nät som när du sitter på Espresso House bland femtioelva andra suspekta människor.
Har du både Public och Private aktiva? Alltså, har du två nätverkskort kopplade till ett och samma nät eller olika nät - med olika nätverksprofiler? Eller menar du att brandväggen för private och public är aktiverade, men kanske inte aktiv för båda?

Sedan med tanke på det första jag skrev så kan det kanske vara värt att berätta lite mer om vad du försöker göra? Fungerar inte det du försöker göra eller försöker du öppna en port och bara har fastnat vid att canyouseeme inte säger att den är öppen?

Visa signatur

🟢 Main: R9 9900X3D | Strix B850-I | 64GB | RX9070 | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Aha! Jag har såklart läst dåligt, jag tolkade Private Network som allt som inträffar på det interna nätet och Public Network som Internet. D.v.s skydd mot olika nätverk. Kanske är det så att jag kan strunta i public network och bara köra på private network. Dock lite märkligt att public är satt till enabled per standard.

Det är en torrent applikation som kräver öppen port för att fungera som tänkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det blir public som standard om man inte tycker ja på att tillåta andra enheter att se dig första gången du ansluter till ett nätverk.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

Jag använder detta program för att styra och ha kontrollen över brandväggen.

Permalänk
Medlem

Kanske blivit något galet i regeln då? Vad har du för inställningar i regeln?
Hur verifierar du att det fungerar / inte fungerar?

Är det webgui från torrentapplikationen du ska nå eller är det portarna för inkommande och utgående anslutningar?

Visa signatur

🟢 Main: R9 9900X3D | Strix B850-I | 64GB | RX9070 | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-