Automatisk Kaffebryggning

Permalänk
Medlem

Automatisk Kaffebryggning

Hej SC!

Jag är ute efter att brygga kaffe via app, och troligen inom kort via Google Assistant.

Det jag vill är att preppa bryggaren med filter och kaffe, därefter när andan faller på börja brygga en kopp. På sikt troligtvis ha en ”morgonscen” som triggas av larm på mobilen eller liknande.

Hur som, jag trodde i min naivitet att en smart plug var lösningen. Så jag köpte en TP-Link igår som jag kopplade mot min Electrolux EKF7500. Men jag lyckas inte få bryggaren att börja brygga vid start.

Till min förvåning hittar jag inget på ämnet på Google eller i manualen. Prisjakt saknar relevanta filter och jag blir osäker på vad det är jag skall leta efter hos en ny bryggare.

Är det en ”hard switch” som alltid är på man skall leta efter (typ MoccaMaster). Eller var/hur får man önskad funktion?

Permalänk
Medlem

@Spurman: Denna kör jag https://cdon.se/hushallsapparater/smarter-coffee-2nd-generati...

Och mig veterligen den enda kaffekokaren som har google integration.

Permalänk
Medlem

Morgonkaffe har man väl fixat i 30 års tid med en vanlig timer i eluttaget? Smart så det består

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av goa200:

@Spurman: Denna kör jag https://cdon.se/hushallsapparater/smarter-coffee-2nd-generati...

Och mig veterligen den enda kaffekokaren som har google integration.

Jag är inge ute efter -Hej Google, gör en dubbel espresso.

Mer typ -Starta kaffebryggare
Där starta kaffebryggare = slå på smart plug så den börjar brygga.

Tänker att det bör öppna upp för fler modeller. Har inte hört så bra saker om Smarter Coffe.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Morgonkaffe har man väl fixat i 30 års tid med en vanlig timer i eluttaget? Smart så det består

Skickades från m.sweclockers.com

Då har din kaffebryggare troligen det som min saknar, frågan är vad. Ser inte vad som skiljer en timer från en smart plug.

Permalänk
Medlem

Med en smartplug förutsätter det ju att du har en brytare på kaffebryggaren som "fastnar" i On läget och du då har smartpluggen avstängd. Sen när du då sätter på smartpluggen så går ju bryggaren igång direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spurman:

Då har din kaffebryggare troligen det som min saknar, frågan är vad. Ser inte vad som skiljer en timer från en smart plug.

Du har säker ett överhettningsskydd som spökar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Alla kaffebryggare som säljs idag har en timer för att slå ifrån (30-45 min), så frågan är om det fungerar med någon vanlig bryggare av modernt snitt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Och moccamasters får du nog undersöka om du får för dig att köpa en sån, de tre jag har att göra med (lite olika modeller, med och utan timer) stängs av när strömmen bryts så de hade inte hjälpt dig... den yngsta är iofs typ fem-sju år så det kan ha ändrats men bara som en heads up!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Morgonkaffe har man väl fixat i 30 års tid med en vanlig timer i eluttaget? Smart så det består

Skickades från m.sweclockers.com

Lite så jag tänkte också, kul när appen kraschar och man inte får något kaffe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Och moccamasters får du nog undersöka om du får för dig att köpa en sån, de tre jag har att göra med (lite olika modeller, med och utan timer) stängs av när strömmen bryts så de hade inte hjälpt dig... den yngsta är iofs typ fem-sju år så det kan ha ändrats men bara som en heads up!

Skickades från m.sweclockers.com

Att slå på vår Moccamaster med smartplug fungerar utmärkt. Det är bara att lämna brytaren på maskinen i on-läge och sedan slå på med smartpluggen. För att stänga av bryter jag strömmen med hjälp av smartpluggen.

Permalänk
Medlem

Jag kör själv med Google home och har en D-link plug kopplad till min kaffebryggare. Så när jag vill att den skall slå på säger jag bara -Hej google! Slå på kaffebryggare! Och -Hej google! Stäng av kaffebryggare då jag vill att den ska slå av. Var lite fundersam först då jag kopplat in det och det inte fungerade, Men kom på att jag var tvungen att döpa om pluggen till just kaffebryggare i google home appen där den som default hette DSP-W115 ( annars måste man säga -Hej google slå på DSP-W115) Sen måste D-link appen paras ihop med google home i just google home appen innan det funkar. Detta gör du i home appen under konto--konfigurera eller lägg till ---konfigurera enhet. Kanske samma för dig? Tänk på att google home är väldigt petig med att du säger till den exakt detsamma som du döpt pluggen till, Dvs Tv eller TV,n i mitt fall startar inte min kaffebryggare om jag säger kaffebryggaren då jag döpt den till kaffebryggare. Det extra n:et på slutet gillar inte google home alls att höra utan det ska vara ordagrant det man säger till den.

Pluggen jag kör med.
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/smarta-hem/wi-f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Att slå på vår Moccamaster med smartplug fungerar utmärkt. Det är bara att lämna brytaren på maskinen i on-läge och sedan slå på med smartpluggen. För att stänga av bryter jag strömmen med hjälp av smartpluggen.

Jag blir själv nyfiken på att testa nu. Jag har en cirka tre år gammal Moccamaster som slår av efter en stund (efter 45 minuter tror jag). Vet du om det skulle fungera med timer på den? Misstänker att den inte slår ifrån om strömmen inte är på?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av El1min4tor:

Jag blir själv nyfiken på att testa nu. Jag har en cirka tre år gammal Moccamaster som slår av efter en stund (efter 45 minuter tror jag). Vet du om det skulle fungera med timer på den? Misstänker att den inte slår ifrån om strömmen inte är på?

Skickades från m.sweclockers.com

Vi har en Moccamaster (tror det är KBG741 AO) som funkar alldeles utmärkt med en Nexa-brytare.
Nybryggt kaffe varje morgon när man stapplar ner i köket och behöver det som mest.
Den har dock några år på nacken så jag vet inte om det ändrats i nyare modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas1976:

Vi har en Moccamaster (tror det är KBG741 AO) som funkar alldeles utmärkt med en Nexa-brytare.
Nybryggt kaffe varje morgon när man stapplar ner i köket och behöver det som mest.
Den har dock några år på nacken så jag vet inte om det ändrats i nyare modeller.

Ska definitivt kolla upp vilken modell jag har. Tack för informationen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Att slå på vår Moccamaster med smartplug fungerar utmärkt. Det är bara att lämna brytaren på maskinen i on-läge och sedan slå på med smartpluggen. För att stänga av bryter jag strömmen med hjälp av smartpluggen.

Intressant! Då måste det vara en modell-grej för det skulle som sagt inte funka med de jag har testat. Ska kolla modellnummer!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Morgonkaffe har man väl fixat i 30 års tid med en vanlig timer i eluttaget? Smart så det består

Skickades från m.sweclockers.com

Troligen har din bryggare automagisk avstängning som tickar även om strömmen är bruten.

Köp en mer ointeligent bryggare utan några automagiska funktioner så den kan styras med bara ström på eller av. I smartpluggen

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Det blir till att köpa en bryggare med mekanisk av/på-knapp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

någon osm har så man kan sätta igång det med en app eller dyl?