Prestanda och användning av komponenter låg i Overwatch

Permalänk

Prestanda och användning av komponenter låg i Overwatch

Hej,

Jag kör overwatch på min rog GL503VS. Dens huvudsakliga komponenter är:

i7-7700hq
gtx 1070
samsung ram 1x16
256gb nvme ssd

När jag kör så visar msi afterburner cpu-användning runt 60% och gpu beroende på inställningarna ibland ända ner 40%

Trots detta så tappar jag ibland fps från 140 där jag cappat ner till 100 fps. Kan detta bero på min single channel ram? har läst om andra som haft begränsad prestanda pga detta och har sett andra 7700hq laptops som kan hålla 150fps+ i matcher konsekvent.

Kan tillägga att temperaturer är under kontrol och thermal throttling inte är något problem. Har även kört ddu och installerat senaste grafikdrivers, stängt av samtliga bakgrundsprogram utom windows defender, avinstallerat geforce experience och satt följande inställningar:

windows power -> high performance
nvidia control panel power plan -> adaptive

Kanske är relevant, kör med v-sync och g-sync på men detta bör inte ha något med saken att göra

Permalänk

Googlade "overwatch single vs dual channel" och hittade en massa trådar som nämner att fps ökar med dual channel så det kan vara värt att pröva.

https://linustechtips.com/main/topic/873960-fps-gains-in-over...
https://us.battle.net/forums/en/overwatch/topic/20753727800
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=overwatch+...

Kolla med cpuz vad du har för minne och köp en till likadan kapsel, i min satt det micron ddr4-2400 CL=17 så jag köpte en Crucial 16GB DDR4-2400 so-dimm med CL=17.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

Ifall att någon skulle söka svar i denna tråd,

Jag använde HWinfo för att se modellnummer på mitt ram-minne
Sökte sedan på prisjakt och beställde exakt samma modul

Har gått från 140-100 i 6v6 overwatch till 200-170 samma scenario. Dessutom är det mycket bättre flyt även när jag låser framerate till 100 exempelvis då alla 1% och .1% lows i min framerate stigit mycket och på så vis eliminerat microstutters.