Vilket IT område att 'börja i'

Permalänk

Vilket IT område att 'börja i'

Hej!

Tänkte höra angående vilket arbete ni rekommenderar att man börjar söka sig in i i IT världen. Har teknisk utbildning med programmering erfarenhet och stor kunskap i Windows.
Jag har sett lite olika yrken på marknaden såsom Onsite tekniker, Supporttekniker(first line) och teknisk supportmedarbetare på elektronikbutiker osv.

Vad är fördelen, utvecklingsmöjligheten och lönförmånerna med dem olika yrkena ni föreslår?

Permalänk
Medlem

First line är inget jag hade valt aktivt i alla fall. Hellre 2nd line eller Onsite. Givetvis är 3rd line, drift osv roligare men troligtvis svårt att få utan tidigare erfarenhet.

Utvecklingsmöjligheterna är väl typ desamma. Normalt går man från 1st line -> 2nd line/onsite -> 3rd line / drift -> tjänsteägare osv.

Lönen stiger såklart i samma ordning.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha kitten:

Hej!

Tänkte höra angående vilket arbete ni rekommenderar att man börjar söka sig in i i IT världen. Har teknisk utbildning med programmering erfarenhet och stor kunskap i Windows.
Jag har sett lite olika yrken på marknaden såsom Onsite tekniker, Supporttekniker(first line) och teknisk supportmedarbetare på elektronikbutiker osv.

Vad är fördelen, utvecklingsmöjligheten och lönförmånerna med dem olika yrkena ni föreslår?

Jag hade faktiskt föreslagit gymnasial eller YH-utbildning i nätverksteknik. Det är en rätt omfattande utbildning med allt ifrån Windows Server (AD-DC / DNS / DHCP / Resurshantering / Virtualiseringar), diverse protokoll och signalöverföringsmetoder, nätverkssäkerhet etc men ändå inte alltför djuplodande.

Beroende på vad för helpdesk du är intresserad av så kan det vara bra kunskaper även om det är lite mer grundläggande sådana, om du inte redan har det.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova