Var hittar man billigaste avancerade webbutvecklare?

Permalänk
Medlem

Var hittar man billigaste avancerade webbutvecklare?

Vill utveckla en ganska avancerad hemsida med väldigt specifika önskemål från scratch och letar efter någon som kan göra det så billigt så möjligt. Gärna i Sverige och helst i Stockholm för enkel kommunikation.

Utländska frilansare är ett alternativ men tror att kommunikationen kan bli svår. Kan tänka mig att Svenska utvecklare är ganska dyra men att det finns en del som är undervärderade, bland annat dom som fortfarande inte examinerat.

Finns det några Facebook grupper eller liknande man kan kolla? Eller ska jag sätta upp lappar på KTH?

Permalänk
Medlem

Prova e-maila kth/Chalmers/Lund eller andra högskolor som har datateknik och såna program. Vet inte egentligen hur bra de som är, men man kan alltid väl prova?

Permalänk
Medlem

Avancerat och billigt i samma mening rimmar illa.
Har ett par kollegor som kom tillbaka från indien med sin misslyckade startup då de försökte göra en applikation med samma ledord.. Det gick sådär.

Istället rekommenderar jag att du kontaktar några som kan sina saker snarare än studenter som, inget ont om studenter tvärt om. Men det blir sällan rätt vid första försöket och då har man tappat hela grejen med låg tim peng om det kräver dubbelt så lång tid..

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av ab3:

Vill utveckla en ganska avancerad hemsida med väldigt specifika önskemål från scratch och letar efter någon som kan göra det så billigt så möjligt. Gärna i Sverige och helst i Stockholm för enkel kommunikation.

Utländska frilansare är ett alternativ men tror att kommunikationen kan bli svår. Kan tänka mig att Svenska utvecklare är ganska dyra men att det finns en del som är undervärderade, bland annat dom som fortfarande inte examinerat.

Finns det några Facebook grupper eller liknande man kan kolla? Eller ska jag sätta upp lappar på KTH?

KTH är en bra idé att börja på, prata med THS Consulting, deras studentkonsultfirma. Googla lite så hittar du.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Är det en verksamhet du ska dra igång med webbsidan kan du ju erbjuda andelar i företaget till en utvecklare, då kommer du undan billigt om du hittar någon som går med på det. Annars skulle jag letat bland folk som vill bygga upp sin portfolio, för dem är det färdigställda arbetet ofta viktigare än ersättningen. Då hade jag inte gått till KTH, utan letat bland Facebook-grupper osv. Sedan beror det självklart på hur avancerat det är, men svårt att avgöra med informationen vi har att gå på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Prova e-maila kth/Chalmers/Lund eller andra högskolor som har datateknik och såna program. Vet inte egentligen hur bra de som är, men man kan alltid väl prova?

Alltså själva programansvariga?

Skrivet av flukke:

Avancerat och billigt i samma mening rimmar illa.
Har ett par kollegor som kom tillbaka från indien med sin misslyckade startup då de försökte göra en applikation med samma ledord.. Det gick sådär.

Istället rekommenderar jag att du kontaktar några som kan sina saker snarare än studenter som, inget ont om studenter tvärt om. Men det blir sällan rätt vid första försöket och då har man tappat hela grejen med låg tim peng om det kräver dubbelt så lång tid..

Jag förstår vad du menar men jag menar att de ska vara högre än en särskild nivå, sedan bryr jag mig inte om om de är mycket bättre än den nivån. Men jag vill ha den billigaste av de som uppfyller det kriteriet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hadermite:

Är det en verksamhet du ska dra igång med webbsidan kan du ju erbjuda andelar i företaget till en utvecklare, då kommer du undan billigt om du hittar någon som går med på det. Annars skulle jag letat bland folk som vill bygga upp sin portfolio, för dem är det färdigställda arbetet ofta viktigare än ersättningen. Då hade jag inte gått till KTH, utan letat bland Facebook-grupper osv. Sedan beror det självklart på hur avancerat det är, men svårt att avgöra med informationen vi har att gå på.

Det är inte för ett företag.

Jag vet inte hur jag skulle kunna beskriva vad jag menar med avancerat i ett inlägg eftersom att jag inte känner till terminologin. Jag har väldigt detaljerade instruktioner sammanfattade i ett dokument som jag hade tänkte använda när jag hittat rätt. Detta inlägg var snarare för att hitta kanalerna än personen

Permalänk
Medlem

Ett annat tips kan ju vara att leta efter svenska företag som kanske har en plattform som liknar det du själv vill uppnå, kontakta företaget och se vilka de anlitat och se om du kan få ett möte och offert.

Du behöver inte kunna ett dyft om terminologin men inte om du inte kan beskriva vad du vill uppnå för personer i ett internetforum tror jag det blir svårt att få utvecklare att förstå vad du vill göra.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Edit: fel

Permalänk
Medlem

@ab3: Ett tips baserat på många års erfarenheter av liknande diskussioner med VD:ar osv, börja gärna dialogen med att tala om VAD det är du vill uppnå och vad i det som är viktigt för dig, och gör inte misstaget att hyra in någon som ska vara bättre än dig på detta och sen tala om för dom HUR dom ska göra. Det är inte alls ovanligt att få beställningar på något som är dubbelt så dyrt och hälften så bra bara för att beställaren själv funderat på vad som borde vara det billigaste alternativet. T.ex. svaret från @trickeh2k är ett bra exempel på hur det ska göras på rätt sätt (oavsett om det är applicerbart i detta fall eller inte).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ab3:

Det är inte för ett företag.

Vad gör du det för då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Vad gör du det för då?

Hobbyprojekt, allmännytta

Permalänk
Medlem

Det du kan göra är att skriva upp kravlistan så kan de som är duktiga utvecklare estimera hur lång tid / komplicerat det är att skapa. Att bara säga en avancerad sida är lite oklart, då alla utvecklare har olika definitioner av avancerat. Kan du inte beskriva mer än avancerat så hur ska då en utvecklare då kunna förstå vad du vill göra.

Sen är det omöjligt att hitta en senior utvecklare i Sverige som gör en avancerad applikation till samma pris som någon i östasien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Det du kan göra är att skriva upp kravlistan så kan de som är duktiga utvecklare estimera hur lång tid / komplicerat det är att skapa. Att bara säga en avancerad sida är lite oklart, då alla utvecklare har olika definitioner av avancerat. Kan du inte beskriva mer än avancerat så hur ska då en utvecklare då kunna förstå vad du vill göra.

Sen är det omöjligt att hitta en senior utvecklare i Sverige som gör en avancerad applikation till samma pris som någon i östasien.

Tillsammans med en familjemedlem (@mkl) så vill jag starta en digital plattform med pdf-böcker (vi brukar vara inne på varandras konton ibland, därför det blev fel ovan). Ingen av oss är programmerare men vi har delat upp arbetet mellan oss och jag har fått ansvar att lösa med webbutvecklare.

Grov beskrivning av det jag tror skulle vara mest avancerat:

Sidan skulle vara ganska lik sitepoint.com.

Det rör sig om totalt ca 10 olika typer av sidor (exempelvis Home, About, Blog, Contact...) men vissa typer av sidor kommer det finnas flera kopior av (exempelvis författarsidorna där det kommer att finnas en separat sida för varje författare men de kommer alla att ha samma layout).

Header ska innehålla dropdown menu som Courseras och en sökfunktion med filter och två live listor som https://www.pluralsight.com/search

Home bör innehålla två tabbar likt https://www.sitepoint.com/premium/library/, en för vardera kategori av böcker
Dessutom ska det finnas en carousel (?) med blogginlägg under.

Ämnessidorna (och "Författare"-sidan) ska innehålla en lista med ämnen (författare) på det sätt som de är presenterade på https://www.sitepoint.com/premium/library/
De ska även innehålla tabbar.

Sidorna för varje bok bör se ut lite som denna https://www.sitepoint.com/premium/courses/5-ruby-metaprogramm...

Den ska även vara responsiv

Permalänk
Medlem
Skrivet av ab3:

Tillsammans med en familjemedlem (@mkl) så vill jag starta en digital plattform med pdf-böcker (vi brukar vara inne på varandras konton ibland, därför det blev fel ovan). Ingen av oss är programmerare men vi har delat upp arbetet mellan oss och jag har fått ansvar att lösa med webbutvecklare.

Grov beskrivning av det jag tror skulle vara mest avancerat:

Sidan skulle vara ganska lik sitepoint.com.

Det rör sig om totalt ca 10 olika typer av sidor (exempelvis Home, About, Blog, Contact...) men vissa typer av sidor kommer det finnas flera kopior av (exempelvis författarsidorna där det kommer att finnas en separat sida för varje författare men de kommer alla att ha samma layout).

Header ska innehålla dropdown menu som Courseras och en sökfunktion med filter och två live listor som https://www.pluralsight.com/search

Home bör innehålla två tabbar likt https://www.sitepoint.com/premium/library/, en för vardera kategori av böcker
Dessutom ska det finnas en carousel (?) med blogginlägg under.

Ämnessidorna (och "Författare"-sidan) ska innehålla en lista med ämnen (författare) på det sätt som de är presenterade på https://www.sitepoint.com/premium/library/
De ska även innehålla tabbar.

Sidorna för varje bok bör se ut lite som denna https://www.sitepoint.com/premium/courses/5-ruby-metaprogramm...

Den ska även vara responsiv

Ok, så du behöver ett CMS där du utan programmeringskunskap kan redigera, lägga till och ta bort innehåll.
Du behöver en specifik design, så då är det UX och sedan CSS och JavaScript.
Du behöver en databas och server med API för att hantera dina författare, böcker och kategorier, så att du som redaktör enkelt kan ta bort / lägga tiill / ändra din data.

Tror inte det är orimligt för ett team att göra sidan på några veckor, men då får du räkna med en hög kostnad.
Du kan ju prova outsourca grejerna på t.ex. https://www.upwork.com/ men räkna med att det är varierande kvalité.

Vill du att grejerna fungerar och ser bra ut så får du nog räkna med att betala för det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Ok, så du behöver ett CMS där du utan programmeringskunskap kan redigera, lägga till och ta bort innehåll.
Du behöver en specifik design, så då är det UX och sedan CSS och JavaScript.
Du behöver en databas och server med API för att hantera dina författare, böcker och kategorier, så att du som redaktör enkelt kan ta bort / lägga tiill / ändra din data.

Tror inte är orimligt för ett team att göra sidan på några veckor, men då får du räkna med en kostnad över 100 lax i enbart produktion.
Du kan ju prova outsourca grejerna på t.ex. https://www.upwork.com/ men räkna med att det är varierande kvalité.

Med specifik design menade jag att vi har specifika önskemål, inte att vi önskar att ta fram en unik UX. Bara för att förtydliga det.

En till faktor som eventuellt kan reducera kostnaden är att jag och min bror kan göra enkla ändringar i html som att duplicera sidor och länka om.

Vet du några ställen där vi kan annonsera dessa behov för studenter för att på så sätt minska kostnaden ännu mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ab3:

Med specifik design menade jag att vi har specifika önskemål, inte att vi önskar att ta fram en unik UX. Bara för att förtydliga det.

En till faktor som eventuellt kan reducera kostnaden är att jag och min bror kan göra enkla ändringar i html som att duplicera sidor och länka om.

Vet du några ställen där vi kan annonsera dessa behov för studenter för att på så sätt minska kostnaden ännu mer?

Duplicera sidor är något du vill undvika, bättre att detta hämtas via API från din databas och genereras i en mall. Annars får du manuellt sitta och skapa flera hundra sidor om alla dina författare och böcker.

Designen skulle däremot kunna göras i exempelvis Bootstrap för att snabba på designfasen och minimera kostnaden för den biten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Duplicera sidor är något du vill undvika, bättre att detta hämtas via API från din databas och genereras i en mall. Annars får du manuellt sitta och skapa flera hundra sidor om alla dina författare och böcker.

Designen skulle däremot kunna göras i exempelvis Bootstrap för att snabba på designfasen och minimera kostnaden för den biten.

Tack! Vi uppskattar alltid dina inlägg

Permalänk
Medlem

Jag hade rekommenderat att spana in Wordpress som plattform för detta: https://wordpress.com/learn/

Låter som att det är mer värt för er att själva spendera tiden för att lära sig hur Wordpress fungerar än att betala för någon som antagligen kommer vilja ha mer betalt än vad ni är villiga att pynta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Jag hade rekommenderat att spana in Wordpress som plattform för detta: https://wordpress.com/learn/

Låter som att det är mer värt för er att själva spendera tiden för att lära sig hur Wordpress fungerar än att betala för någon som antagligen kommer vilja ha mer betalt än vad ni är villiga att pynta.

Jag uppskattar rådet men vi är villiga att betala lite. Vi har försökt med wordpress men lyckades inte skapa något som passar våra ändamål

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Jag hade rekommenderat att spana in Wordpress som plattform för detta: https://wordpress.com/learn/

Låter som att det är mer värt för er att själva spendera tiden för att lära sig hur Wordpress fungerar än att betala för någon som antagligen kommer vilja ha mer betalt än vad ni är villiga att pynta.

Ja, det var min tanke också. Har svårt att se att det behövs några utvecklare alls för detta och det lär kunna hostas på ett vanligt webbhotell så kan man köpa hela klabbet för typ en femtilapp i månaden prutat och klart. Sen beror det så klart på hur specifika behoven är men dom låter ganska generella tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ab3:

Jag uppskattar rådet men vi är villiga att betala lite. Vi har försökt med wordpress men lyckades inte skapa något som passar våra ändamål

Och varför inte? Dvs det kan ju både bero på att ni helt enkelt inte visste hur man skulle göra, men även att ni faktiskt har specifika krav osv som inte passar in i "standardmallen".

Permalänk
Medlem

Rekryteringssituationen för utvecklare är väldigt svår, vi plockar personer direkt från studier via praktik och junior-program. Seniorer rör sig via kontakter och headhunting.

Jag tror att det är väldigt svårt att hitta en duktig junior som dessutom är undervärderad just nu.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Och varför inte? Dvs det kan ju både bero på att ni helt enkelt inte visste hur man skulle göra, men även att ni faktiskt har specifika krav osv som inte passar in i "standardmallen".

Vi har rådfrågat erfarna webbutvecklare tidigare som också gjorde några försök att utveckla en sida som liknar sitepoint genom wordpress och de sa alla att det inte skulle vara lönt att försöka att skapa en sida som uppfyller våra önskemål genom Wordpress. Men de kan tyvärr inte hjälpa oss med frågor nu.

Vi har inte hittat några teman som är någorlunda lika det vi vill uppnå (exempelvis en hybrid mellan coursera och sitepoint) eller som tillåter tillräckligt mycket frihet att kunna pussla ihop något sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toke:

Runt 25 har vi för det här nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Jag hade rekommenderat att spana in Wordpress som plattform för detta: https://wordpress.com/learn/

Låter som att det är mer värt för er att själva spendera tiden för att lära sig hur Wordpress fungerar än att betala för någon som antagligen kommer vilja ha mer betalt än vad ni är villiga att pynta.

Problemet är att om de har en databas med flera hundra författare så kan man inte sitta i en basic WP theme och bara skapa upp allt utan att programmera.
Det kräver att du kodar mot ett api för databasen och hämtar författaren med böckerna, något man säkert kan göra i WP med egen php.
Låter dock otroligt jobbigt om man ska skapa en sida manuellt per författare, som det lät på TS genom att duplicera html filer. Nu kanske de bara har typ 10 sidor, med författare, då är det en annan femma.

Jag är dock inte alls insatt i WP/php eller vad man kan göra där. Själv hade jag gjort detta i Umbraco och skapat mallen unikt anpassad till önskemålet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Problemet är att om de har en databas med flera hundra författare så kan man inte sitta i en basic WP theme och bara skapa upp allt utan att programmera.
Det kräver att du kodar mot ett api för databasen och hämtar författaren med böckerna, något man säkert kan göra i WP med egen php.
Låter dock otroligt jobbigt om man ska skapa en sida manuellt per författare, som det lät på TS genom att duplicera html filer. Nu kanske de bara har typ 10 sidor, med författare, då är det en annan femma.

Jag är dock inte alls insatt i WP/php eller vad man kan göra där. Själv hade jag gjort detta i Umbraco och mallen unikt anpassad till önskemålet.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väsentligt fler sidor än så. Åtminstone 50 författare och mycket fler böcker än det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ab3:

Det är väsentligt fler sidor än så. Åtminstone 50 författare och mycket fler böcker än det.

Precis, då kommer du behöva en databas med den datan och pagignering på sidorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Problemet är att om de har en databas med flera hundra författare så kan man inte sitta i en basic WP theme och bara skapa upp allt utan att programmera.
Det kräver att du kodar mot ett api för databasen och hämtar författaren med böckerna, något man säkert kan göra i WP med egen php.
Låter dock otroligt jobbigt om man ska skapa en sida manuellt per författare, som det lät på TS genom att duplicera html filer. Nu kanske de bara har typ 10 sidor, med författare, då är det en annan femma.

Jag är dock inte alls insatt i WP/php eller vad man kan göra där. Själv hade jag gjort detta i Umbraco och skapat mallen unikt anpassad till önskemålet.

Skickades från m.sweclockers.com

Eller så kollar man på om någon av de 50 000+ plugin som finns till WP kan fixa det.

https://wordpress.org/plugins/

Hittade t.ex. denna vid en snabb sökning:

https://wordpress.org/plugins/mooberry-book-manager/

Men är syftet att sälja böckerna är nog någon form av e-handel modul förmodligen att föredra.