Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av superegg:

Japp, har försök men får inte till det.

Har inte lyckas få ESXI att svara från FreeNAS, sen är fråga om man skulle kunna stänga ner hela ESXI och göra så att alla VM blir suspend eller måste man stänga ner allt?

Borde inte upsen påverka hypervisorn så den stänger ner eller hibernerar de virtuella maskinerna i rätt ordning ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Borde inte upsen påverka hypervisorn så den stänger ner eller hibernerar de virtuella maskinerna i rätt ordning ?

Jag var dumsnål och köpte inget nätverkskort till UPS så kör med usb till FreeNAS istället.

Sen så vet jag inte hur man ska fixa så att FreeNAS väntar tills alla ESXI har stängt av sig innan den själv stänger ner sig.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av superegg:

Jag var dumsnål och köpte inget nätverkskort till UPS så kör med usb till FreeNAS istället.

Sen så vet jag inte hur man ska fixa så att FreeNAS väntar tills alla ESXI har stängt av sig innan den själv stänger ner sig.

Använder du flera fysiska maskiner ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Använder du flera fysiska maskiner ?

Ja, har för mig att det var 4 serverdator och sen två speldator.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av superegg:

Ja, har för mig att det var 4 serverdator och sen två speldator.

Då kanske du får maila medelanden mellan de olika fysiska maskinerna om att de ska stänga ner sig, du måste ju ha nån typ av kommunikation mellan alla och har du inte nätverksstöd på upsen så går det väl bara att få den att kommunicera med en dator som sedan får säga åt alla andra att stänga ner. det borde gå att lösa med en del scriptande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Då kanske du får maila medelanden mellan de olika fysiska maskinerna om att de ska stänga ner sig, du måste ju ha nån typ av kommunikation mellan alla och har du inte nätverksstöd på upsen så går det väl bara att få den att kommunicera med en dator som sedan får säga åt alla andra att stänga ner. det borde gå att lösa med en del scriptande.

På FreeNAS har jag NUT och på ESXI använder jag NUT client men har aldrig fått det att funka.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av superegg:

På FreeNAS har jag NUT och på ESXI använder jag NUT client men har aldrig fått det att funka.

Har ingen erfarenhet af det programmet men det det kanske är nått med nätverket som strular och inte programmet i sig om kommunikationen inte funkar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Har ingen erfarenhet af det programmet men det det kanske är nått med nätverket som strular och inte programmet i sig om kommunikationen inte funkar.

Kanske är nätverket, finns inte så mycket info hur man ska göra, utan man får gissa sig fram hela tiden.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Hedersmedlem

Jag noterar sådär ett år senare att 31% av de som svarade på denna poll skulle överväga att köpa en gaming-UPS om det fanns RGB på UPS:en.

Nu, enligt Dr. Ian Cutress från Anandtech på Twitter har APC kommit ut med en gaming-UPS med RGB!

Vad är era ursäkter nu, ni som spelar dataspel och inte har en gaming-UPS?

https://twitter.com/IanCutress/status/1310578139563732993
https://www.anandtech.com/show/16115/yet-another-gaming-acces...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Buffrar den 15 minuters internettrafik också, så att man slipper avbrott. (facepalm)

Har du inte failover till batteribackat mobilt bredband när fibern går ner?