Permalänk
Medlem

Windows startar inte korrekt (bilder)

Hej, helt plötsligt frös min dator under ett dota2 game sen när jag startade om den hände detta som visas i bilderna. Jag provade att starta om datorn ca 10x tillslut fungerade det och jag provade hoppa in i ett dota2 game igen för att se om problemet skulle uppstå igen och det gjorde det, startade om datorn igen 10x tillslut fungerade den igen hela natten men då endast använd till Twitch streama och internet.

Vad kan det vara?

https://photos.app.goo.gl/GZRodc7cQxkrbf8Q8
https://photos.app.goo.gl/EXgNYiboBybqPfCv6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalutti:

Vad kan det vara?

Det där ser ut som ett döende grafik-kort, mycket troligt pga. GPU'n (själva Grafikprocessorn inte kortet) har blivit överhettad och tagit skada.

Om du har möjlighet prova med ett annat kort, alternativt om din CPU har intergrerat grafik-chip prova kör på det.

I det senare fallet så måste du ta bort grafik-kortet för att det ska kicka in, i vissa fall måste man även göra en reset av UEFI/BIOS också innan det det kickar in.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Det där ser ut som ett döende grafik-kort, mycket troligt pga. GPU'n (själva Grafikprocessorn inte kortet) har blivit överhettad och tagit skada.

Om du har möjlighet prova med ett annat kort, alternativt om din CPU har intergrerat grafik-chip prova kör på det.

I det senare fallet så måste du ta bort grafik-kortet för att det ska kicka in, i vissa fall måste man även göra en reset av UEFI/BIOS också innan det det kickar in.

Vet inte vad för kort han har eller ålder, men lagade min grafikkort som såg ut så där genom montera om kylaren med ny kylpasta (var 1mm stenhårt lager kylpasta, som torkat ihop)

Du kan även möjligen komma in i windows igen, genom att gå in i felsäkert läge och ta bort grafikkortsdrivrutinen (brukar vara den som hindrar datorn boota). Men är kortet gammalt utan garanti och du känner dig säker. Montera bort kylaren på grafikkortet och se om kylpastan är torr (oavsett ta bort den gamla med typ aceton, behöver ändå lägga på ny).

Skulle den vara helt torr använd inget vassare än din egen nagel för ta bort det, sen ha grafikkortet på träbord och rör så lite av kretskortet du bara kan (ESD skydd kan rekommenderas).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Belzader:

Det där ser ut som ett döende grafik-kort, mycket troligt pga. GPU'n (själva Grafikprocessorn inte kortet) har blivit överhettad och tagit skada.

Om du har möjlighet prova med ett annat kort, alternativt om din CPU har intergrerat grafik-chip prova kör på det.

I det senare fallet så måste du ta bort grafik-kortet för att det ska kicka in, i vissa fall måste man även göra en reset av UEFI/BIOS också innan det det kickar in.

Nog för att det med största sannolikhet är något med GPUn, men man behöver inte "ta bort grafikkortet" för att använda den interna GPUn. I alla fall inte med Intel, kan vara annorlunda med AMD men det skulle jag inte tro. Den enda anledningen för TS att ta bort grafikkortet helt ur datorn är för att den inte ska starta om eller hänga sig själv.
Man aktiverar bara i BIOS/UEFI att den ska använda sig av CPUns iGPU så ska det fungera sedan.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

Har redan tagit bort grafikkortet för att blåsa ut den helt från allt dam med tryckluft, det var ju en rätt dammig dator trots allt. Så att ta bort gk är inga problem. Provade sätta in det igen men samma problem dock

Måste tyvärr iväg nu över helgen så hinner inte fixa det nu men återkommer mot söndag för uppdatering, tack för hjälpen ska ni ha!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har tagit bort Grafikkortet och öppnat upp den för att ta en titt på kylpastan och den verkar vara rätt mjuk fortfarande, ett väldigt väldigt tunt lager men annars ser det OK ut. grafikkortet är ~5år gammalt, så kan ju vara dags för en uppgradering hursomhelst men.

Ska köpa ny kylpasta prova immorn har rensat den helt från damm nu återkommer med svar imorgon.