Högtalardesign - från grunden
Hej! Vissa av er vet att jag håller på att drunkna i saker och ofärdiga projekt, så det var dags att ta tag i det. Mitt subwoofer-projekt ligger på is tills min rygg är bra nog att orka flytta på den inför lackering och småfix.
Men det hindrar mig inte från att börja med mindre projekt på sidan om, eller hur?
Har en rejäl samling högtalarelement som ligger, mer än det borde vara. Man samlar på sig med tiden helt enkelt! Jag har en förmåga att hamstra saker när tillfälle ges.
Här är en bild på en del av sakerna som ligger oanvända i kontoret.. Finns en del utöver detta också.

Tanken är att det ska bli något vettigt av röran!
Bland annat en WMTM (Woofer Mid Tweeter Mid) golvare med SB Acoustics 4" prototyper som mellanregister, fick dessa av Peter Noerbaek som driver PBN Audio för ett tag sedan. Måste mäta upp dessa då de saknar datablad. Blir en SB Acoustic SB29RDNC eller SB29RDC som diskant troligen, har ett par SB29RDNC liggandes så det vore rätt passande. Osäker på baselement men har ett par Dayton RS225'or som samlar damm, så det är möjligt att de åker i för att ja, de samlar damm.
Ett annat projekt är en Centerhögtalare, men med vertikal mellanregister/diskant uppsättning, det rätta sättet att konstruera en center i min mening då man inte får lika mycket problem med ojämnt frekvenssvar åt sidorna. Det är testbaffeln av den ni ser till höger. Blir SB29RDNC och en Vifa Ne123 combo i mitten och ett par Dayton RS180-8 för den nedre regionen. Dessa ska matcha en bekants frontar, så valet av element var rätt låst här.
Sist men inte minst så har vi startprojektet ett liten tvåvägare med oväntat stor baskapacitet och diskant i waveguide för i viss mån kontrollerad spridning och låg delning.
Blir mer eller mindre projekt tills jag får slut på saker att bygga med, blir även minst två par mindre högtalare för skrivbordet. Ska börja med att mäta upp elementen, bygga testbafflar, testlådor och mäta upp dem. Sedan ta det därifrån med simuleringar och lite modeller.
Kommer ta sin tid och jag kommer lägga tid på detta i mån av möjlighet, så förvänta er inget supersnabbt förlopp. Troligen kommer jag kasta in lite av subben i min andra projekt mitt i allt om ryggen tillåter. Tanken var att dokumentera projektet steg för steg, från lösa delar till färdig 'produkt'.
Kan skriva en komplett lista av allt som ligger senare, måste hitta allt först.
Uppdatering 23/11/2019:
Enkel genomgång om uppmätning av element och ts-parametrar.
Uppdatering 05/05/2020:
Provpassning av waveguide, koncept och elementval för första projekt.
Uppdatering 06/05/2020:
Uppdaterat med bättre bilder.
The cookie goes *crumble*.