Permalänk
Medlem

Så, uppdatering! Har varit upptagen med skolsaker och posten tappade bort komponenterna till första utkastet av delningsfiltret. De kommer imorgon!

Som komplement till förra posten kommer här mätningarna av Tangband W5-1138SMF on och off-axis i sidled.

Detta är resultatet från basens svep vid 0-60° efter 5 ms gating är applicerad.

Ska vi titta på ovanstående så ser vi flera saker, först ser vi att spridningen är jämn och fin som den ska vara, upp till ~2800Hz där allt går ihop i en puckel. Då vi ska dela en bra bit under detta, är det inte ett stort problem, området där jag avsett dela (säg 1100-1400 Hz) matchar den spridningen på diskanten relativt väl och kommer inte ge oss några problem. (Se bilden i förra posten)

Vi ser även ett par smått oroande resonanstoppar i frekvensvaret, främst vid 2800 Hz, 3100 Hz och en riktig baddare vid 4800 Hz. Vi vill att dessa ska ligga tryckta -långt- ner i den akustiska överföringsfunktionen så de inte hörs. Om det skulle vara så att filtrets egen kurvatur inte skulle erbjuda nog med dämpning för topparna kan t ex ett sk. 'tank/notch-filter' användas för att trycka ner den ytterligare. Det kan åstadkommas väldigt lätt, i denna design är det så simpelt som en liten kondensator och motstånd paralellt med första spolen i lågpass filtret för basen.

Vi tittar på förvrängningen i mellanregistret för att avgöra om vi har några 'dealbreakers' där vi tänkt dela. Detta är dock en väldigt liten sub, och kommer därför inte ha superlåg förvrägning, det är en kompromiss för storleken. Det finns dock avsevärt dyrare element som fixar biffen bättre *sneglar på Purifi*.

Förvrängningen i mellanregistret lite snabbt mätt, betänk här att vi är överlag mindre känsliga för störningar längre neråt basregistret än högre upp. Inget direkt oroväckande faktiskt, renare än väntat, och med filtret på plats kommer det värsta av det tryckas långt ner i frekvens. Disten stiger avsevärt efter 2kHz dock, så vi vill inte dela detta element så högt helst. Topparna över 200 Hz är resonanser i låda och waveguide som inte dämpats ännu.

Nedan följer en liten övning i teori som litet exempel på vad jag menar ovan.

Om vi för skojs skull sätter ett relativt enkelt filter på TB W5-1138SMF i form av ett andra ordningens elektriskt filter, som tillsammans med en liten korrigering och elementets egen avrullning resulterar i något som är väldigt nära en fjärdeordningens akustisk funktion a'la LR så får vi frekvensvaret nedan.

Puckeln tryckt nästan 40dB ner, det är klart godkänt och kräver troligen inte någon åtgärd.

Men om vi sedan sätta en liten kondensator och ett motstånd av lämpligt värde över spolen skulle det se ut som följande istället:

Nu är puckeln 50dB ner istället och liknar inte längre någon puckel, det går att vara ännu aggresivare med notchen. Men det är inte troligt att ens detta behövs, dock kostar delarna bara en tjuga extra.

korrektur
Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahrimanes:

Vackert! Har haft tanken i över 20 år att ta tag i det där ultimata högtalarbygget. Men har insett hur lite tid jag har och hur mycket det skulle kräva... Får väl se om det blir ett pensionärsprojekt

Tack! Visst, det är lite att göra... Men det går mycket fortare om det inte ska dokumenteras och presenteras, det som händer är att jag lämnar bygge tills då jag har tid att dokumentera och ta bilder när jag arbetar... Och även att verkstaden ser representabel ut, vilket den nästan aldrig gör mitt i en renovering av nämnda verkstad. Plus flera paralella projekt, har slutfört 2-3 stycken andra under tiden detta har fortlöpit... Bara inte dokumenterade i samma grad.

Men visst, tid är en resurs man inte har oändligt av.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Nej, inget är dött här.. snarare tvärt om, men har jobbat på annan ort med lång pendling en period och renoverat klart verkstaden med en nyfödd knodd hemma. Men nu är min verkstad är färdigrenoverad och kör för fullt nu i värmen nu när jag är ledig.

Viktigare projekt har fått tagit den lilla tiden som funnits... Detta är som sagt ett rent sidoprojekt. Men nu slipper jag jobba utomhus på en bänk, och har äntligen en ordentlig verkstad igen.

Bjussar på ett par bilder av uppkapningen av material för exemplar två av första prototypen, samt horisontella mätningar av högtalarens första filterutkast. Revision två är redan simulerad och provlyssnad, men har inga kompletta mätningar för det filtret. Det höjer upp högtalarens register under 1k lite och jämnar till frekvensgången för diskanten vid 1.8k ytterligare.

En enklare Justersåg gör livet klart lättare.

Uppmätt Frekvensgång från 200 Hz, ut till 90 grader i horisontell led.. Överlag helt ok, men en puckel vid 1.8kHz och lite låg nivå under 600Hz.

Har även haft ett par vändor med provlyssning och lite feedback hemma, det är ett par spelglada pjäser trots sin ringa storlek... Ska mäta upp nästa utkast snart.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Projektet börjar närma sig sitt slut... Kommer en hel writeup i efterhand på filtret. Fokuserar just nu på att få klart själva byggdelen av loggen.

Botten, topp och fram/bak -sida var alla måttanpassade, men när det kommer till sidopanelerna är det enklast att ha dem lite för stora och sedan såga/fräsa kanten för en perfekt passform. Tog bort värsta spillet på justersågen och fräste sista biten.

Snabb sågning med kapanhållet.

Då det blev lite planändring och dessa skulle lackeras istället för att faneras så krävdes det en lite annan approach för ytfinishen om man inte vill slipa och spackla en hel del, det sista man vill är att skarvar och textur ska synas genom färgen. Så jag klädde in hela lådan i 1 mm högkvalitets MDF. Jag kallpressade på denna med trälim, en gummi-matta och några tvingar, en sida i taget. Tejpade kanten med målartejp innan så överflödigt lim inte hamnade på MDFen. Sedan renfräste jag med ett kantfrässtål med styrlager och slipade sista biten med ett 240-papper.

Det är ett par steg extra, men det tar bara ett par minuter och minimerar risken att jag får problem senare.

Fräses med fördel utomhus, MDF är hemskt när det kommer till damm!

Nylimmat! Brukar lämna tejpen och fräsa direkt mot så man får en liten MDF-läpp kvar att slipa ner.

Kantfräst! Här ser man den lilla läppen runt om, lätt att slipa ner.

Och så ser det ut i profil när det är slipat.. Bara en sida kvar.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Båda lådorna klädda i MDF och kanterna nedslipade. De är nästan helt släta och har väldigt skarpa kanter, inte optimalt för målning.

För att garantera att 1mm överlappen inte kommer synas kan man köra en liten 45 graders fasning så skarven döljs. Detta rundar dessutom av kanten inför lackering. Win-win! Tar bara ett par minuter med fräsen.

Drar av kanterna lite snabbt med med fräsen.

Och så har vi fina avrundade kanter med nästan osynliga skarvar.

Tog bara några minuter att fräsa kanterna på båda lådorna. Obligatorisk selfie med bygget!

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Jag mätte ut elementens positioner på båda bafflarna och dubbelkollade så alla avstånd stämde överrens. Sen drog jag ett par snabba cirklar med en passare, motsvarande elementens diametrar som en liten sanity-check. Kör en enkel cirkeljigg till min fräs och ett 8mm spiralstål. Krävs bara ett 6mm hål för guidepinnen så är det bara att köra! Nedsänkningen för baselementet är ~3.5mm djup och körs i två pass för att få ett renare snitt.

Efter andra passagen.

Närbild på snittet.

Jag kör båda lådornas baselement samtidigt så jag slipper försöka ställa om jiggen i onödan. Sedan Kör jag två varv till, varje 7mm längre innåt för att få nedsänkningen bred nog.

Görs som sagt gärna utomhus, så blir det lite mindre att städa i verkstan sen... Dessutom får man njuta av vädret. Att slippa kabeln vid cirkelfräsning är otroligt befriande.

Båda försänkningarna för baselementen frästa och klara.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Gjorde ytterligare ett litet ryck i solskenet och fräste alla nedsänkningar för elementen och slipade det värsta.

Är mer av samma som innan, ta bort i passager och sedan arbeta sig ner till fullt djup för de genomgående hålen.

Då baffeln är ~26mm tjock så behövs det fräsas en avfasning på baksidan av baselementets hål för att ge det mer plats att andas på, detta kan annars negativt påverka elementets funktion, speciellt i mellanregistret. Tidigare fick jag göra detta på förhand innan baffeln limmades, men jag köpte nyligen ett frässtål som kan fixa det i efterhand = mycket smidigare.

Dagens slutresultat, tagit bort lite limrester, slipat kanterna på elementens försänkningar och preppat för grundfärgen.

De är nu i princip klara förutom grundfärg, lackering, lödning av filter och montering av elementen.

Kvälls-Edit:

Allt blir bättre med lite primer.

Nu är det dags för lite spacklande, slipande, primer... och mer slipande innan lackering.

Update
Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Inte direkt några stora uppdateringar, jag åkte på influensan och vädret suger...
Men jag har finjusterat delningsfiltret lite och lyckats lägga ett lager till primer.
Allt som saknas nu är slipning och lite färg...

Så... Primer.

Börjar se hyggligt ut, lite slipning på det där så kan jag nog lägga färg på dem.

Och det uppdaterade delningsfiltret mäter enligt nedan. Kommer en till post på slutet med alla överföringsfunktioner, jämförelse mellan simulering och uppmätt kurva samt schema.

Taget i vardagsrummet på min manuella snurrplatta, 0-90 grader i steg om 10, mätt på 50 cm avstånd med 4 ms gating. Högtalaren roterad kring baffelns centerpunkt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Sådär ja, de har faktiskt varit 'klara' ett litet tag nu.. Men har inte haft tid och ro att uppdatera här.
Var ju bara lack och lite finlir kvar trots allt, men lacken drog ut på tiden och blev inte riktigt nöjd med den... Så lackar nog om dem vid ett senare tillfälle. Här kommer dock en liten uppdatering.

Började med att crimpa fastons på kablarna som skulle gå mellan filtret till diskant och bas.. samt måtta ut rätt kabellängder.

Filtren fick delas i två delar, ena delen för diskanten och andea för basen.. Annars fick de inte plats i det begränsade utrymmet baktill. Packades lätt med polyerstervadd och bomulslfilt på väggarna runt elementet för att undvika reflektioner.

Här sätts den passiva radiatorn på plats, använder papper som shims för att centrera den.

Här följer lite bilder på hur de blev, tyvärr blev inomhusbilderna inte de bästa.. Så jag släpade ut dem på gräsmattan för några snabba bilder.

Och som komplement till föregående post är överföringsfunktionerna för delningsfiltret i nuvarande iteration... Detta ska finpoleras lite kommande vecka.

Delningen hamnade runt 1250 Hz denna gång, hade gärna sett den lite lägre, men ibland har elementen egen vilja.

Och här är densamma, fast med diskantens polaritet vänd. Vilket resulterar i en djup null vid delningen som indikerar att elementen låg i god fas med varandra.

Har varit ett roligt koncept-projekt att ha på sidan om... kul att stretcha på gränserna lite ibland. Kommer ytterligare en uppdatering vad gäller filter, simulering, intryck och mätningar till nästa helg.. Hinner inte ta den biten ikväll tyvärr.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Hedersmedlem

Om jag ändå hade en bråkdel av tålamodet och kunnandet för vad som krävs för ett bygge i den här klassen skulle jag vara glad.

Otroligt snällt av dig att dela med dig. Det är en inspirationskälla och motivering att ge sig på något enklare nygge nån gång i framtiden.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Om jag ändå hade en bråkdel av tålamodet och kunnandet för vad som krävs för ett bygge i den här klassen skulle jag vara glad.

Otroligt snällt av dig att dela med dig. Det är en inspirationskälla och motivering att ge sig på något enklare nygge nån gång i framtiden.

Tålamodet kan nog allt tryta här med ibland... 😅
Är ju bara en glad amatör, men svarar gärna på eventuella frågor om det finns några... Därför tråden finns här.

Tack! Var lite tanken att försöka få lite diversitet här och sprida det lite utanför ljudforum och stängda grupper där det normalt hamnar! Kul att det uppskattas.

Och kör hårt! Är ett givande projekt, och vill man inte ge sig ut på djupt vatten direkt finns det gott om färdiga designs av enastående kvalitet där ute.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.