TV-guiden Black Friday 2019: diskussionstråd

Permalänk

Q70R För 9990 på Webhallen måste väl en bra deal, har lutat åt en The Frame...

Permalänk
Medlem

Beställde en Xbox One s digital till barnen nu så behåller jag min Oled och One x för mig själv...

Kruxet är att dom inte har någon egen tv, och relativt litet rum där tvn ska stå. Vad rekommenderar ni billigast möjligt, max runt 40" antar jag? Tror inte dom kommer köra något 4k material på tv, då det bara är ett vanligt Xbox s, eller har jag fel där?

Visa signatur
Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av hejbabi:

@Laxpudding: Hej Laxpudding tack som fan för den utförliga guiden! Läst igenom alla sidor och kollat videon. Min fråga gäller Philips The One/PUS7304! Kollat avforums och enligt dem är 70" och ett par till VA-paneler. Om det då är VA-paneler som de skriver, kan kvaliteten variera kraftigt mellan olika VA-paneler eller är det endast lotteri i form av IPS/VA som gäller vid köp av dessa billigare modeller? Är det fortfarande värt att lägga till några tusen för att få en Q60R och vara säker på vad man får?

Kanske är det VA-paneler om diskussionerna rör Europeiska versioner av 70-tums PUS7304. Modeller för andra marknaden kan ha helt andra paneler. Poängen med "the one" är att man behåller finesserna och elektroniken från högre modellserier men tar till enklare paneler med just den här osäkerhetsfaktorn.

Q60R är ju säker på så sätt med att vi vet precis vad det är för apparat.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Icte:

@Laxpudding: Känner du till om det finns några problem med t.ex. banding eller liknande på LG OLED 55" eller 65" varianterna, d.v.s. i stil med hur t.ex. Dell S2716DG hade banding problem medan Dell S2416DG inte hade det p.g.a. två olika paneler (p.g.a. olika storlekar)?

Det är alltid exemplarvariation och det förekommer bättre och sämre exemplar. Samt mer eller mindre nitiska ägare som har kanske lite för hög förväntan. Ingen TV är helt perfekt och det går alltid att finna fel. Brukar ofta uppstå sådan här diskussioner med storsäljare. Den stora försäljningen leder till fler missnöjda ägare och därmed större chans att de talar ihop sig på forum. Varpå fler letar efter samma fel och förstås hittar något att störa sig på.

Det säljs tonvis med budgetapparater som har mycket synligare problem med panelerna. Men ingen förväntar sig annat och de som köper dem kanske inte ens tänker på felen. Då blir det heller aldrig några diskussioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är alltid exemplarvariation och det förekommer bättre och sämre exemplar. Samt mer eller mindre nitiska ägare som har kanske lite för hög förväntan. Ingen TV är helt perfekt och det går alltid att finna fel. Brukar ofta uppstå sådan här diskussioner med storsäljare. Den stora försäljningen leder till fler missnöjda ägare och därmed större chans att de talar ihop sig på forum. Varpå fler letar efter samma fel och förstås hittar något att störa sig på.

Det säljs tonvis med budgetapparater som har mycket synligare problem med panelerna. Men ingen förväntar sig annat och de som köper dem kanske inte ens tänker på felen. Då blir det heller aldrig några diskussioner.

Tack för svar, uppskattat! Ja så är det nog, märkte inte av några problem själv när jag stod och jämförde 55" C9 mot 65" E9 i Elgigantens butik på Kungsgatan.

65" kändes lite för gigantisk från ca 3-3.5m håll - tvungen att röra huvudet eller ögonen lite för mycket kändes det som. 55" kändes en aning för liten från samma avstånd. Finns det ett fingermått på hur stor TV:n bör vara beroende på hur långt bort man sitter?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Tack för svar, uppskattat! Ja så är det nog, märkte inte av några problem själv när jag stod och jämförde 55" C9 mot 65" E9 i Elgigantens butik på Kungsgatan.

65" kändes lite för gigantisk från ca 3-3.5m håll - tvungen att röra huvudet eller ögonen lite för mycket kändes det som. 55" kändes en aning för liten från samma avstånd. Finns det ett fingermått på hur stor TV:n bör vara beroende på hur långt bort man sitter?

Jag sitter ca 3 meter ifrån, tycker nu att min 55" är för liten och skulle gladeligen uppgradera till 65", men det får bli nästa höst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Jag sitter ca 3 meter ifrån, tycker nu att min 55" är för liten och skulle gladeligen uppgradera till 65", men det får bli nästa höst!

Smaken är som baken antar jag Tror det blir 55" modellen såvida inte någon av LG OLED 65" modellerna sjunker ner till 15K kr eller lägre

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Icte:

65" kändes lite för gigantisk från ca 3-3.5m håll - tvungen att röra huvudet eller ögonen lite för mycket kändes det som. 55" kändes en aning för liten från samma avstånd. Finns det ett fingermått på hur stor TV:n bör vara beroende på hur långt bort man sitter?

Jag är van med 110 tum på 3 meter, så en 65-tummare är för mig för liten på 3 meter.

Finns inga regler men en bunt riktlinjer baserat på biografer och liknande. Man kör så stor man mäktar med som person.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag är van med 110 tum på 3 meter, så en 65-tummare är för mig för liten på 3 meter.

Finns inga regler men en bunt riktlinjer baserat på biografer och liknande. Man kör så stor man mäktar med som person.

Jäklar, det är nog på tok för stort för mig Tack för svar!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

LG C9 eller Samsungs Q950R (8K) (kommer om ett par minuter med bra pris via elgiganten, såg deras "preview)?

Främst till filmtittande men kanske lite PC spel också.. because bigger screen.

Vet att LG precis fått g-sync och samsung är väl freesync?.
Sitter på ett nvidia (dvs g-sync) grafikkort just nu men det är inte avgörande, har rätt fet monitor redan nu, på 165 hz dessutom.

Så.. LG C9 serien eller Samsungs 8K? Eller finns det bättre alternativ?

edit: Wtf elgiganten? Nåt j*vla kösystem för att ens få komma in på hemsidan. "Din beräknade väntetid är: mer än en timme". Elgiganten kan äta s*it, det får bli nån annan firma.

Hade elgigentens hemsida uppe, i en och en halv timme, för att se om det ens skulle fungera att komma in (har flera skärmar så den var inte i vägen). Det var precis min tur.. så skickade skitsystemet ner mig till sist i kön igen med "Din beräknade väntetid är: mer än en timme". Idioter..

Förövrigt så har komplett sänkt LG 55" UHD OLED Smart TV OLED55C9 till 12 990 kr de med. De fick mina pengar.

Sug röv Elgiganten!

Permalänk
Medlem

@Laxpudding

Lutar åt någon av dessa för tillfället om ingen har något bättre förslag för max 6k:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5052029 (Samsung UE58RU7105 - 5888:-)
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5088166 (LG 49SM8200 - 4990:-)

Permalänk
Medlem

Här har jag siktat in mig på Sony 65XG95 - och så verkar den inte reas ut någonstans? Generellt väldigt lite Sony på rea?

Permalänk

@Laxpudding Vet man vilken panel man får om man köper en Philips 55oled854 hör den till topklassen? Jag gjorde en beställning men står och funderar om jag verkligen gjorde rätt beslut hur är den jämfört med Lg och dem andra oled tv apparaterna runt samma prisklass?

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/mIj9E4ATlS8?t=33

denna video går igenom alla panel varianter av philips the one serien, verkar vara bra med VA panel vid de större storlekarna.

Permalänk
Medlem

Jahaja då var man inne i dag 2 för att sondera tv-terrängen, börjar bli tröttsamt men tackar laxpuddingen och alla andra användare för att jag förhoppningsvis börjat ”tänka rätt” (tror jag!) efter vad jag är ute efter.

Sony XF9005 eller Samsung Q70. Är inställd på att om Sonyn köps, ja då köps även senaste Apple TV.

https://www.prisjakt.nu/jamfor/produkter/5061157,4703552?cate...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

LG OLED55C9 eller B9? Vad ska man köra på? Är tusingen extra värt det?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD 1800X - Corsair 100i v2 med noctua fläktar - 2x8gb G Skill RGB 3200 mhz ddr4 - Samsung Evo 850 250GB - Samsung Evo 960 m2 500gb - Evga Gtx 1080 Classified 8gb - Biostar B350 GT3 - Corsair 860AX - Fractal R4 - WD black 1tb - Asus Strix Soar - Sennheiser PC 363D

Plex Server: Intel 6700K - Noctua NH-U12S - 2x8gb Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC24000 - Intel 520 120gb - 3x HGST Deskstar NAS 4TB - Gigabyte GA-Z170N-WIFI mitx - EVGA SuperNOVA G2 750W - Fractal Design Node 304 (Vit)

Permalänk
Medlem

@DaCriticalOne: Funderar på exakt samma sak. Vad blir det? Tvekar på att jag kommer se någon skillnad.

Visa signatur

Freddan

Permalänk
Medlem

Funderar på Samsung QLED QE75Q60R

Är det värt att uppgradera till Q70 som kostar 8k mer för att få FALD?

Finns det andra större skillnader?

Permalänk
Medlem

Jag har som ambition att köpa en 55" tv som vanligtvis går på runt 10k då jag kikat runt och är nöjd med kvalitén runt den prislappen, men vill helst hitta den på ~30% rea för runt 7' för att få den prisvärd. Så det bör landa mig i det över mellanklassen.
Känns prisambitionen rimlig?

De jag butiksspanat mig till är följande.
QE55Q65RATXXC
KD55XG8577
55PUS8303 (2018)
55PUS7354 "the one" (lockar minst i uppställningen, men hade en ambition om att den skulle gå ner 30%, men så blev det inte)

Allmänna tankar;
Jag har en 8-10år gammal 32" Philips idag som jag tycker levererar bra bild och jag uppskattar ambilight funktinonen, men det går ju att montera en egen led strip runt om med ett fast sken för ca 500. Uppskattar tangentbordsfjärren på PUS83 samt samsungs minimalistiska.
PUS83 upplevde jag som klart bättre än The One men PUS 83'an är inte helt lätt att hitta idag.
XG85 verkar riktigt trevlig och var den enda TV som spelade all 4k media på mitt demo-usb (inte representativt för vad jag vanligtvis tittar på), medan Philips inte kunde läsa minnet utan att formatera det (så det gjorde jag inte). Samsung och Sony kändes ganska lika i bildkvalité. Samsung är unik i att ha en snygg till synes fräst ram utan skarvar medan de andra är lite tristare i den hänseendet.

Hur känner ni kring att köpa demo-ex från butik?

Visa signatur

"En riktig gamer har två skärmar. På toa."

Permalänk
Medlem

Testar igen. Tips på en billig tv (billigare ju bättre) till 2 st barn som kommer spela Xbox, kolla på lite tv, ev köra med viaplay/netflix genom Xbox eller chromecast.

Storlek runt 40" max känns lagomt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

LG TV 65" ?

Vad jag kan läsa i guiden om man ska ha en Mellanklass TV så ska man satsa på:

- SM90

- SM85/86

Men vilken ska man ta egentligen. Vill ha så bra bild/prestanda per krona som möjligt.

Måste köpa den på Elgiganten BF för vi får en kreditering på 12.000 när som.

Tack för svar.

Mvh

@laxpudding

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Skrivet av akjh:

Funderar på Samsung QLED QE75Q60R
...

Stor skillnad i kvalitet på Q70 & Q60 (FALD, peak brightness, kika https://www.rtings.com/tv/tools/compare ) men klart en stor prisskillnad med 8k i pris också när det gäller 75". Du får värde för de extra kronorna, sen är valet om Q60 räcker för dig eller inte svårare att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XAicopath:

Stor skillnad i kvalitet på Q70 & Q60 (FALD, peak brightness, kika https://www.rtings.com/tv/tools/compare ) men klart en stor prisskillnad med 8k i pris också när det gäller 75". Du får värde för de extra kronorna, sen är valet om Q60 räcker för dig eller inte svårare att säga.

Okej tack. Kommer mest användas till vanligt tvtittande och Netflix serier.
Sitter just nu med en 10år gammal 50" plasma så kommer bli ett stort lyft oavsett. Lutar åt Q60

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har beslutsångest kring storlek av tv. Är rätt säker på LG B9 men om den ska vara 55" eller 65" stor?? Har ca 3 m till tv. Sitter idag med en gammal 46" har inte haft större tv än det och har egentligen ingen erfarenhet av stora tvs. Tittat mest på serier och ibland film.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoghurt:

Har beslutsångest kring storlek av tv. Är rätt säker på LG B9 men om den ska vara 55" eller 65" stor?? Har ca 3 m till tv. Sitter idag med en gammal 46" har inte haft större tv än det och har egentligen ingen erfarenhet av stora tvs. Tittat mest på serier och ibland film.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Laxpudding:

Jag är van med 110 tum på 3 meter, så en 65-tummare är för mig för liten på 3 meter.

Finns inga regler men en bunt riktlinjer baserat på biografer och liknande. Man kör så stor man mäktar med som person.

Jag ställde upp en tumstock kring min nuvarande (32") och jämförde det med 55 & 65" för att få en uppfattning och deras fysiska storlek, men som den gode Laxpudding säger helt en smak och vanesak. Jag har typ 3,5m och siktar på 55" då det funkar för mig och min budget.

Om du har en avsatt budget blir det en avvägning mellan storlek, där du kan få mer på 65", eller bildkvalité där du kan få bättre på 55".

Visa signatur

"En riktig gamer har två skärmar. På toa."

Permalänk
Medlem

Kommer jag få en chock om jag byter min 46a mot en 65a det är väl det jag är orolig för. Har provat sätt upp en ruta bakom min nuvarande tv, den fysiska storlek av 65" känns okej, men känslan när jag tittar vill inte att det blir övermäktigt, som att sitta längst fram på bio, det är ju inte det jag vill. Blir en B9 oavsett storlek.

Skrivet av Yoru:

Jag ställde upp en tumstock kring min nuvarande (32") och jämförde det med 55 & 65" för att få en uppfattning och deras fysiska storlek, men som den gode Laxpudding säger helt en smak och vanesak. Jag har typ 3,5m och siktar på 55".

Om du har en avsatt budget blir det en avvägning mellan storlek, där du kan få mer på 65", eller bildkvalité där du kan få bättre på 55".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har en fråga lite, kollade guiden men blev lite osäker, kollar på TV-apparater Sony och LG.
Där Sony kan du få både VA eller IPS vilket du inte vet vilken du får och på LG får du IPS.
Dom modellerna jag kollar på är.
Sony KD55XG8505BAEP
LG 55SM8500

Brukar vara rätt mörkt hemma, några få fönster lampor, vill ha någon med bra bildkvalitet och några extra funktioner.
Båda dessa kostar samma 7990kr vid skrivandes stund, som black friday erbjudande.

Någon som har ett tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoghurt:

Kommer jag få en chock om jag byter min 46a mot en 65a det är väl det jag är orolig för. Har provat sätt upp en ruta bakom min nuvarande tv, den fysiska storlek av 65" känns okej, men känslan när jag tittar vill inte att det blir övermäktigt, som att sitta längst fram på bio, det är ju inte det jag vill. Blir en B9 oavsett storlek.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är ingen skärmexpert men om jag siktar på en ökning på ~72% så fixar du nog ~41%

Tum | Ökninng
32 --- 0
55 --- 72%
-----------------------------
46 --- 0
55 --- 20%
65 --- 41%

Om jag var i ditt läge hade jag köpt den stora.

Visa signatur

"En riktig gamer har två skärmar. På toa."

Permalänk

Vad säger ni om Q90R 55 tum för 14990kr till sovrummet? Kikade på q82r för 12 tusen men 2 tusen till så är man inne på deras toppmodell, värt?

Skickades från m.sweclockers.com