Problem vid "mounting" som user :)

Permalänk
Medlem

Problem vid "mounting" som user :)

Tjena.

Jag har fixat så jag kan mounta en av mina ntfs partitioner som user och nu undrar jag hur jag ska göra för att se öäå rätt. Vad ska jag skriva i /etc/fstab?

Tack på förhand.

EDIT: skrev om.

Visa signatur

!
!
!

Permalänk
Medlem

ursäkta om man e frågvis men hur gjorde du då? jag kan bara mounta och läsa som root på min ntfs-disk (har inte satt mig in i "ämnet" ordenligt). det är otroligt irriterande att kopiera över allt som root och sen sitta och "chown":a alla ett tips till alla som vill chown:a allt i en katalog, skriv " find . -exec chown [user] {} \; " utan fnuttar (tror det blev rätt nu) .

vore gulligt om du berätta hur man gjorde eller ger en url eller dyl

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk
Medlem

"Frågar man ingenting får man inget veta"
Läs på http://wiki.sweclockers.com/UnixFaq.

Det jag undrar är alltså om och isåfall hur jag får åäö att fungera.

Visa signatur

!
!
!

Permalänk
Hedersmedlem

chown -R <user> <dir>

Ändar allt uppåt i ett träd. (Låter på technognu som att han/hon missat det, * fungarar ju också men inte recursivt eller hur det stavas).

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem

Qaztaz, tror faktiskt att jag försökte -R men att det inte ville alls :/ eller iofs, inte med <dir> testa bara chown -R [user] *

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk
Medlem

bra att att det löste sit technognu!
nu back to topic; hur mounta ntfs och kunna se åäö riktigt?

Visa signatur

!
!
!

Permalänk
Medlem

/dev/hda6 /mnt/hd/e vfat auto,ro,user,gid=100,umask=007 0 0

Hade samma problem som resten med rättigheterna när man kopierat filer, fick denna rad ur fstab ifrån en kompis och då fungerade det iallafall.
Trådskaparens problem finns dock även med denna rad tyvärr.

Permalänk
Medlem

Vad har du för kernel version

Permalänk
Medlem

2.4.20

Läste i bbs.linux.se's FAQ ( http://bbs.linux.se/viewtopic.php?t=507 )och hittade en rad till /etc/fstab som tydligen skulle ge svenska tecken.
Skrev in:

/dev/hda8 /home/elvis/arkiv-ntfs ntfs iocharset=iso8859-15,user,exec,auto,codepage=850,nodev,rw 1 0

sen när jag försöker mounta får jag:
mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/hda8, or too many mounted file systems

vill verkligen få detta att funka!

Visa signatur

!
!
!