Permalänk

Rejäl arbetsdator

Hej!

Har fått i uppgift att hitta en lämplig bärbar dator för konstruktörsteamet på mitt jobb. Jag har kollat runt lite men det är några år sedan jag var ordentligt insatt i bärbara datorer. Kraven och budget enligt nedan:

CPU: i5 eller bättre, datorn skall kunna hantera skapligt tunga arbetsbördor; stora filer, konverteringar, CAM-beredning och enklare simulering. Egentligen vore i7, i9 eller någon Ryzen kanske att föredra?
Minne: 16 GB minimum. Gärna uppgraderingsbart om 32 blir svårt att få in i budgeten.
HDD: 512 GB SSD minimum.
GPU: Så bra det går att få in i budgeten, vår CAD-mjukvara jobbar väldigt bra med spelgrafikkort så inget workstationkort behövs. Jag kör just nu en stationär dator med GTX 1060 och om det går skulle jag gärna ha bättre grejer i laptopen.
Skärm: 15" max. 1920x1080 fullt dugligt. Kommer köras mot 2 stycken 1440p-skärmar som standard.

Andra krav: Den bör ej se ut som ett rymdskepp, ju diskretare och proffsigare den ser ut ju bättre. Är den också skapligt tyst blir nog alla på kontoret glada.
Den skall finnas att köpa hos seriös svensk återförsäljare eller direkt från seriös leverantör, gärna med serviceavtal. Typ Inet, Dustin, Webhallen osv.
Windows hello vore trevligt.
God byggkvalitet viktigt.

Pris: går det att komma under 20.000 så vore jag glad.

Datorer jag tittat på och just nu väljer mellan:

Razer Blade 15 Base Ser schysst ut, lite väl dyr men jag kanske kan motivera det för chefen.
Asus ROG Zephyrus M GU502GV Ser också schysst ut, osäker på hur kvaliteten är?
Asus ZenBook 15 UX534 Kanske för klent grafikkort jämfört med ett 1060 stationärt? Hur mycket gimmick är inte den där skärmen som touchpad?
Lenovo Legion Y540 Ser lite väl mycket ut som ett rymdskepp, kraftigt grafikkort och vettigt pris. Kvaliteten bra?

Har också kollat Dell men tycker inte att de levererar prestanda som motiverar priset tyvärr.

Har goa glada Sweclockers något annat förslag?

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Hos Dell betalar du till stor del för garantier och support. Razer-datorn du länkade har som exempel 1 år garanti, med en Dell Precision kan du ha tekniker på plats nästa dag i 5 år. Det kommer också löpande bios-uppdateringar etc under den tiden.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av CompassioN:

Hej!

Har fått i uppgift att hitta en lämplig bärbar dator för konstruktörsteamet på mitt jobb. Jag har kollat runt lite men det är några år sedan jag var ordentligt insatt i bärbara datorer. Kraven och budget enligt nedan:

CPU: i5 eller bättre, datorn skall kunna hantera skapligt tunga arbetsbördor; stora filer, konverteringar, CAM-beredning och enklare simulering. Egentligen vore i7, i9 eller någon Ryzen kanske att föredra?
Minne: 16 GB minimum. Gärna uppgraderingsbart om 32 blir svårt att få in i budgeten.
HDD: 512 GB SSD minimum.
GPU: Så bra det går att få in i budgeten, vår CAD-mjukvara jobbar väldigt bra med spelgrafikkort så inget workstationkort behövs. Jag kör just nu en stationär dator med GTX 1060 och om det går skulle jag gärna ha bättre grejer i laptopen.
Skärm: 15" max. 1920x1080 fullt dugligt. Kommer köras mot 2 stycken 1440p-skärmar som standard.

Andra krav: Den bör ej se ut som ett rymdskepp, ju diskretare och proffsigare den ser ut ju bättre. Är den också skapligt tyst blir nog alla på kontoret glada.
Den skall finnas att köpa hos seriös svensk återförsäljare eller direkt från seriös leverantör, gärna med serviceavtal. Typ Inet, Dustin, Webhallen osv.
Windows hello vore trevligt.
God byggkvalitet viktigt.

Pris: går det att komma under 20.000 så vore jag glad.

Datorer jag tittat på och just nu väljer mellan:

Razer Blade 15 Base Ser schysst ut, lite väl dyr men jag kanske kan motivera det för chefen.
Asus ROG Zephyrus M GU502GV Ser också schysst ut, osäker på hur kvaliteten är?
Asus ZenBook 15 UX534 Kanske för klent grafikkort jämfört med ett 1060 stationärt? Hur mycket gimmick är inte den där skärmen som touchpad?
Lenovo Legion Y540 Ser lite väl mycket ut som ett rymdskepp, kraftigt grafikkort och vettigt pris. Kvaliteten bra?

Har också kollat Dell men tycker inte att de levererar prestanda som motiverar priset tyvärr.

Har goa glada Sweclockers något annat förslag?

Skrivet av JamesBanana:

Hos Dell betalar du till stor del för garantier och support. Razer-datorn du länkade har som exempel 1 år garanti, med en Dell Precision kan du ha tekniker på plats nästa dag i 5 år. Det kommer också löpande bios-uppdateringar etc under den tiden.

Håller med vad @JamesBanana skriver.
Ska det vara till jobb se till att den är rustad för det (hårdvara, garanti och support).
En konsumentprodukt är kanske roligare men risk är att det blir mycket mer problem / strul om det är något som händer med datorn och att det kanske tar ordentligt mycket längre tid att lösa problemet med datorn än med en produkt med rätt målgrupp och support.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

För arbete rekommenderar jag bara Dell pga deras service & support, som är a och o för ett företag. Titta på framförallt Precision-serien, men även Latitude och XPS. Att kunna få snabb service på plats är värt varenda krona den dagen något händer, och man kan enkelt köpa upp till 5 års service. Det är inte så skoj att behöva packa ihop och skicka sin laptop till en verkstad någonstans, vänta ett par veckor i bästa fall, och sitta och rulla tummarna under tiden.

Jag är osäker på om Lenovo har på-platsen service i Sverige, men om de har det gör även de fina maskiner. Titta på T-serien och P-serien i så fall - Legion som du länkade är deras gaming-prylar för konsumenter.

Jag skulle föreslå att du tar kontakt med båda två direkt, och strunta i mellanhänder. Det blir bara krångligt och det finns ingen anledning att blanda in fler än du behöver.

Avråder bestämt från att köpa nånting från vare sig Asus eller Razer, eller någon annan "gaming"-producent för den delen. De har inte den infrastruktur som krävs för att tillhandahålla god service.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag skulle definitivt välja Surface Laptop 3 for business.
https://www.dustin.se/product/5011154320/surface-laptop-3-pla...

Vi kör bara surface och de är mycket bra, service direkt från Microsoft är klanderfri men inte snabb. Misstänker att Dustin kör service/support på business-segmentet eftersom inte Microsoft säljer dessa själva. Autocad är ingen höjdare på någon laptop men kör ni inte det så borde det vara lugnt, ingen laptop är lämplig för renderingar men de senaste Intel-cpuerna har en hyffsad grafikdel. OBS! Undvik konsumentvarianten som kör med gamla Ryzen-proppar.

Om de hade senaste generationens Intel CPU med den nya grafikdelen hade jag även tittat på Lenovo Thinkpad och Dell XPS.

Permalänk
Medlem

Inga konsument produkter i en professionell miljö är mitt tips.

https://www.dell.com/sv-se/work/shop/b%C3%A4rbara-datorer-och...

Visa signatur

Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickie:

Inga konsument produkter i en professionell miljö är mitt tips.

https://www.dell.com/sv-se/work/shop/b%C3%A4rbara-datorer-och...

Denna verkar ju bäst hittills.

Permalänk

Tack för alla svar!

Jag har naturligtvis tittat på mer proffsinriktade maskiner och det vore grymt med bra serviceavtal och sådant. Dessvärre sitter det antingen klena grafikkort i dessa (typ Iris eller annat helintegrerat) eller så är det Quadro-kort vilka inte presterar bra i vår mjukvara.

Jag har också kollat på att köra exempelvis Dell XPS 15 och extern grafikkortsdocka via Thunderbolt men detta känns också som en krångligare lösning.

Så även om jag hemskt gärna hade kört på en schysst workstation med fantastisk service och garantier så verkar det inte riktigt finnas ett segment för datorer med vettiga serviceavtal som också har grafikkort gjorda för spelrendering.

Vad göra liksom?

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Måste du inte köra Windows 10 pro? Det måste du om du ska ansluta till en domän.

Jag hade kollat på Dell Latitude/precision eller HP Zbook eller liknande från andra tillverkare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Måste du inte köra Windows 10 pro? Det måste du om du ska ansluta till en domän.

Jag hade kollat på Dell Latitude/precision eller HP Zbook eller liknande från andra tillverkare.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, självklart kommer vi köra W10 Pro, men det har vi licenser för allaredan och kan jaga in själva om det är så.
Ska kolla in HP Zbook, tack för tipset!

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Konsument- och speldatorer kan också funka fint

Har i många år kört med Dell för både server och arbetsdator, men under dessa många år och maskiner är det EN enda gång service-tekniker behövt komma ut. Min nuvarande arbetsmaskin är istället en MSI GS73VR - "gamingdator" med 17,3" UHD-skärm på 2,4 kg, i7 och GTX1060 - efter tre år (!) är den svår att ersätta med något bättre (då främst 17" UHD är ovanligt). Service? Den har funkat fint sånär som nu på slutet när batteriet är dött och den vägrar emellanåt starta vilket troligen beror på fläktar som inte spinner upp (beställt reservdelar). Men är väl datatekniker själv också iofs...

Har inte direkt saknat märkes-service och maskinen har huvudsakligen presterat mycket väl. Skulle en "konsumentdator" haverera är det också hyggligt enkelt att ersätta den (om man inte snöat in på 17" UHD då) - är Ni flera kan ju en extra reservdator på hyllan vara ett snabbare utbyte än någon service-tekniker grejjar

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CompassioN:

Hej!

Har fått i uppgift att hitta en lämplig bärbar dator för konstruktörsteamet på mitt jobb. Jag har kollat runt lite men det är några år sedan jag var ordentligt insatt i bärbara datorer. Kraven och budget enligt nedan:

CPU: i5 eller bättre, datorn skall kunna hantera skapligt tunga arbetsbördor; stora filer, konverteringar, CAM-beredning och enklare simulering. Egentligen vore i7, i9 eller någon Ryzen kanske att föredra?
Minne: 16 GB minimum. Gärna uppgraderingsbart om 32 blir svårt att få in i budgeten.
HDD: 512 GB SSD minimum.
GPU: Så bra det går att få in i budgeten, vår CAD-mjukvara jobbar väldigt bra med spelgrafikkort så inget workstationkort behövs. Jag kör just nu en stationär dator med GTX 1060 och om det går skulle jag gärna ha bättre grejer i laptopen.
Skärm: 15" max. 1920x1080 fullt dugligt. Kommer köras mot 2 stycken 1440p-skärmar som standard.

Andra krav: Den bör ej se ut som ett rymdskepp, ju diskretare och proffsigare den ser ut ju bättre. Är den också skapligt tyst blir nog alla på kontoret glada.
Den skall finnas att köpa hos seriös svensk återförsäljare eller direkt från seriös leverantör, gärna med serviceavtal. Typ Inet, Dustin, Webhallen osv.
Windows hello vore trevligt.
God byggkvalitet viktigt.

Pris: går det att komma under 20.000 så vore jag glad.

Datorer jag tittat på och just nu väljer mellan:

Razer Blade 15 Base Ser schysst ut, lite väl dyr men jag kanske kan motivera det för chefen.
Asus ROG Zephyrus M GU502GV Ser också schysst ut, osäker på hur kvaliteten är?
Asus ZenBook 15 UX534 Kanske för klent grafikkort jämfört med ett 1060 stationärt? Hur mycket gimmick är inte den där skärmen som touchpad?
Lenovo Legion Y540 Ser lite väl mycket ut som ett rymdskepp, kraftigt grafikkort och vettigt pris. Kvaliteten bra?

Har också kollat Dell men tycker inte att de levererar prestanda som motiverar priset tyvärr.

Har goa glada Sweclockers något annat förslag?

Vilken CAD mjukvara samt revision?

Nej du ska inte köpa en konsumentvaror utan någon typ av ISV certifiering

Tänk CPU i regel och få Core men hög mhz.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal är gubbe