Permalänk
Medlem

Fjärrstyrning av linuxdator

Har precis installerat Linux till min pappa och letar efter något fjärrstyrningsprogram där jag kan koppla upp till hans dator och hjälpa honom när han behöver. Han ska alltså kunna se vad som händer på skärmen samtidigt.
Han har tidigare kört Windows och då föll valet på VNC vilket har funkat bra. Jag har TigerVNC på hans linuxburk, men verkar intr som VNC funkar riktigt likadant på Linux som Windows. P.g.a
Linux uppbyggnad verkar det inte gå att koppla upp till samma användare som redan är lokalt inloggad läste jag nånstans.

Så behöver lite guidning här. Tack på förhand.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Permalänk
Medlem

För mig funkar ssh bra. Det mesta löses ändå via cli. Behövs gui guidning så kör jag ssh -X

Permalänk
Medlem
Skrivet av timerx:

För mig funkar ssh bra. Det mesta löses ändå via cli. Behövs gui guidning så kör jag ssh -X

Xforwarding är ju ett alternativ, som du säger, men ser användaren fortfarande vad som händer på skärmen?

Behövs ingen gudning via gui:t så kör jag ssh till datorn. Det är redan uppsatt och färdigt med privat och publik nyckel fär att säkra upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Visste inte att teamviewer fanns till linux, men det var ju bra. Går inte trafiken via teamviewers servrar eller kan man koppla upp direkt till en viss server, så som i vnc-fallet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Kolla på x11vnc istället, den öppnar en skärm till användaren som kör det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Kolla på x11vnc istället, den öppnar en skärm till användaren som kör det.

Skickades från m.sweclockers.com

Perfekt, precis något sådant jag var ute efter Får kolla in det.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

@SanTeoX: går via deras servrar..

Permalänk
Medlem

@SanTeoX: Kör SSH med xforwarding (-X). Principen är att du får upp fönstret på klienten medans programmet körs på servern. Dessutom är tunneln privat.

Byter du port från standard 22, kör med nyckelpar istället för lösenord och dessutom med "dubbla nyckar" dvs från båda maskinerna så måste en hackare vara IRL vid någon av maskinerna för att kunna komma åt då bara rätt system / ip godkänns. Fel IP eller annat exemplar av samma produkt godkänns inte (CPU / MB / RAM).

När jag flyttade RAM mellan server och WS innan jag skaffade fullt med ram till båda så krävde ändringen att en ny nyckel skapades varje gång. Inget annat ändrades.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Jag kör VNC till min raspberry pi utan problem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag kör VNC till min raspberry pi utan problem...

Samtidigt som du är lokalt inloggad på pi:n och kan se vad som händer på skärmen? VNC fungerar givetvis, men inte riktigt som i Windows. X11vnc verkar fungera som i Windows, vilket är vad jag är ute efter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Samtidigt som du är lokalt inloggad på pi:n och kan se vad som händer på skärmen? VNC fungerar givetvis, men inte riktigt som i Windows. X11vnc verkar fungera som i Windows, vilket är vad jag är ute efter.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag det går men jag har inte lyckats få en annan upplösning än den som körs lokalt vilket gör att många fönster i min pyttedisplay inte går att kontrollera, exempelvis VNC server kan jag inte se hela fönstret på, varken lokalt eller genom VNC.

Permalänk
Medlem

Mina föräldrar har haft både Arch och Ubuntu på sin, jag fjärrstyr den via SSH.
Det går att köra fönsterprogram via SSH och X men jag använder bara skalstyrning.
Om jag behövde styra hela skrivbordsmiljön skulle jag nog prova VNC, teamviewer har jag inte testat.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

@SanTeoX: Jag läste igenom alla inlägg här och ska du på distans lära honom att utföra vissa saker så kommer det ändå bli ganska spretigt då han får svårt att hänga med på vissa saker som du tycker är självklara. I det fallet är det bättre att offra en helg då och då och träffas IRL några timmar.

Det här fenomenet ser man ganska ofta på Youtube-klipp där personer gör saker "för fort" och där muspekaren går racer-fart. I princip behöver du en hastighet på 1 / 30 del för att någon annan ska hänga med. Det här är inget som har med någons ålder eller hur gaggig man är utan den stora skillnaden är att när man gör det själv så har hjärnan redan försett och "vet" vad som ska hända. Detta gör det extra svårt om man dessutom ska växla mellan att vara passiv och aktiv.

Jag hittar väldigt bra exempel på detta i Youtube-klipp om Linux och HTML / CSS. En del är självförklarande, andra är hej kom och hjälp mig rent av.

En intressant detalj här är på vilket sätt ni ska kommunicera. I filmerna är det oftast en person som pratar. Om ni är på distans så behövs antagligen ett telefonsamtal eller annan form av ljudsamtal, annars kan det bli rent omöjligt att följa med på vad som händer.

Ett bra komplement till något du gör på distans åt honom är att ta en videoinspelning på det. Då kan han senare se vad du gjorde och dessutom se det flera gånger och sedan prova själv.

Så ska du bara göra en enkel ändring / rättning kan du göra det på distans, behöver han specifikt lära sig, träffas IRL.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

@-=fredrik=-: Jag läste igenom alla inlägg här och ska du på distans lära honom att utföra vissa saker så kommer det ändå bli ganska spretigt då han får svårt att hänga med på vissa saker som du tycker är självklara. I det fallet är det bättre att offra en helg då och då och träffas IRL några timmar.

Det här fenomenet ser man ganska ofta på Youtube-klipp där personer gör saker "för fort" och där muspekaren går racer-fart. I princip behöver du en hastighet på 1 / 30 del för att någon annan ska hänga med. Det här är inget som har med någons ålder eller hur gaggig man är utan den stora skillnaden är att när man gör det själv så har hjärnan redan försett och "vet" vad som ska hända. Detta gör det extra svårt om man dessutom ska växla mellan att vara passiv och aktiv.

Jag hittar väldigt bra exempel på detta i Youtube-klipp om Linux och HTML / CSS. En del är självförklarande, andra är hej kom och hjälp mig rent av.

En intressant detalj här är på vilket sätt ni ska kommunicera. I filmerna är det oftast en person som pratar. Om ni är på distans så behövs antagligen ett telefonsamtal eller annan form av ljudsamtal, annars kan det bli rent omöjligt att följa med på vad som händer.

Ett bra komplement till något du gör på distans åt honom är att ta en videoinspelning på det. Då kan han senare se vad du gjorde och dessutom se det flera gånger och sedan prova själv.

Så ska du bara göra en enkel ändring / rättning kan du göra det på distans, behöver han specifikt lära sig, träffas IRL.

Hehe du behöver inte tala om hur jag ska lära min pappa hantera en dator, men tack ändå. Han kan använda sin dator men ibland behöver jag hjälpa honom. Tråden handlar om fjärrstyrning av dator i linuxmiljö, vi håller oss till det. Inte hur man pedagogiskt lär någon funktioner i datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |