2025 kan en liter bensin att kosta 20Kr

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aragon:

Var gjorde jag det?
Men ok, du jämför klimat med jordbruk,
jordbruk har man testat olika sätt i tusentals år, dessutom kan man på ett lätt sätt se i liten skala vad som fungera och inte fungerar,
Betyder det att vi kan precis allt om jordbruk, Nej det gör det inte men vi har som sagt kunnat gör riktiga tester till skillnad mot klimatet, där vi inte ens vet alla parametrar eller hur stor påverkan varje parameter har.

*suck* det är därför vi simulerar jorden från en startpunkt bakåt i tiden och om vi simulerat rätt så kommer vi fram till dagens klimat.
Gösses du vet ju faktiskt inget om hur man beräknar klimatförändringar...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

Ja, Jag röstar absolut 100% för att alla resurser stannar där de faktiskt produceras! Elkraft, råvaror, mm.

Då blir ju i princip alla utan lön, och ingen el skulle finnas tillgänglig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Bildexpert

Om vi ändå pratar om lite äldre bensinbilar, vet någon hur effektivt det är att bygga om sin 95:a till etanol? Min nuvarande kärra drar runt 0.55-0.6l/mil vid blandad körning (baserat på mina beräkningar med bränslekonsumtion kontra trippmätaren) och jag kör rätt lite. Men det är ju inte sååå farligt dyrt att byta till etanol om man låter en verkstad göra jobbet åt en. Och om man slipper den extra bensinskatten går man förr eller senare ±0, samtidigt som man rent hypotetiskt åtminstone kör lite snällare.

Är det helt fel tänkt? Upplys mig gärna, jag är nyfiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Utöver det finns inte en allhärskande standard på laddare än eller tillräckligt utbyggt laddnät. Ett signifikant problem är lägenheter, har du någon lösning där eller? För det lär behövas iom urbanisering och ditt nämnda glapp efterfrågan-tillgång.

Sen så har vi ett eskalerande elpris som potentiellt kan göra att man inte vill ladda sin bil ens, den får stå i garaget som man helst inte tittar åt längre.

Det som vore bra vore ett sätt att hantera den gigantiska majoriteten förbränningsmotorer. Om det stavas HVO eller nåt annat lämnar jag osagt men det sämsta för miljön vore att kasta den gigantiska majoriteten av dagens fordonsflotta på deponi eller i Östersjön.

Sluta sprid desinformation. Finns inget som stödjer era ideer som att fossil-fordon skulle tvångsskrotas ut i förtid. Utvecklingen av fossila förbränningsmotorer går i högfart med nya krav och nu ett betydligt hårdare och rättvisare sätt att mäta utsläpp. Krav på högre bioinblandning kommer ge synergieffekter för produktion av etanol, metanol och HVO för att klara framtidens krav. Dagens fossil-bilar som tillverkas nu på de löpande banden runtom i världen har en teknisk livslängd till ca 2040.

Sen att bränslet kommer bli dyrt är en sak, men det är av flera olika anledningar.

En elbil drar runt 2 kWh per mil. Laddar man nattetid mot spot-tariff är det knappt en krona. Har man solceller med optimering för laddning så kostar det 0kr. Sedan tillkommer fasta kostnader. Sluta hitta på massa saker att det skulle bli dyrt att ladda elbilar hemma. Finns inget som tyder på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tänker att ett minskat oljeberoende är bra i dessa tider och framåt.
Vi var på god väg med gas i början av 2000 talet och det har tagit ny fart på senare år, fordonsgas är fortfarande ett bra alternativ och det finns mkt på begagnatmarknaden.
Tyvärr så är våra grannar över och dammsuger marknaden på begagnade gasbilar (Finland) men det finns ändå mkt att välja på.

El kommer inte vara lösningen på allt och det tror jag att det flesta är medvetna om.
Vi har ju alltid haft olika motorer och bränslen där vi valt efter hur vi nyttjar bilen. Samma kommer ju gälla även i framtiden.

Faktum är att vi har mer och välja på än någonsin i motor och bränsleväg.

När det gäller elpris så har det snarare gått ner senaste året (inte lika torr sommar som 2018).
Och billigare lär det bli framöver även om man självklart inte ska kalkylera med det.

https://www.di.se/nyheter/manga-far-sankt-elpris-men-eljattar...

Permalänk
Medlem

När elbilar blir dominerande på marknaden kommer bensinskatten att flyttas någon annanstans. Det är för bra inkomstkälla för staten att ta bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

När elbilar blir dominerande på marknaden kommer bensinskatten att flyttas någon annanstans. Det är för bra inkomstkälla för staten att ta bort.

Det tror jag alla förstår, den inkomstkällan vi har idag från det fossila bränslet kommer vi självklart fortsatt behöva för att saker ska fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Sluta sprid desinformation. Finns inget som stödjer era ideer som att fossil-forson skulle tvångsskrotas ut i förtid. Utvecklingen av fossila förbränningamototer går i högfart med nya krav och nu ett betydligt hårdare och rättvisare sätt att mäta utsläpp. Krav på högre bioinblandning kommer ge synergieffekter för produktion av etanol, metanol och HVO för att klara framtidens krav. Dagens fossil-bilar som tillverkas nu på de löpande banden runtom i världen har en teknisk livslängd till ca 2040.

Sen att bränslet kommer bli dyrt är en sak, men det är av flera olika anledningar.

En elbil drar runt 2 kWh per mil. Laddar man nattetid mot spot-tariff är det knappt en krona. Har man solceller med optimering för laddning så kostar det 0kr. Sedan tillkommer fasta kostnader. Sluta hitta på massa saker att det skulle bli dyrt att ladda elbilar henma. Finns inget som tyder på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller fullständigt med dig på denna punkten.

När man påstår att Elbilar är mer högljudda en Fossildrivna bilar så har man inte koll hur en Elmotor fungerar eller vart dom är.

På min moped är Elmotorn monterad i fälgen och sedan går det en kabel till en data box med ett antal kablar anslutna in i den.

Helt underhållsfri motor är väll inte dumt alls ??

Kollar man på Rivian sitter El motorerna bakom hjulhusen med en transmission som fördelar kraften och är 4 individuella motorer.

Inga oljebytten, inga stift, brytare, fördelardosa, inget luftfilter, bränsle filter.

Ingen kardantunnel eller drivaxel mer plats på mitten platsen i baksätet med platt golv.

Ingen kamrem eller kamkedja.

Självklart finns kupéfilter, spolarvätska och kylningsystem men är betydligt mindre som kan gå sönder eller behöver underhåll.

Du kan tillverka din egen el som du säger och kan lagra den i Powerbanks till Solpanelerna och vet att Tesla har sina egna powerwalls och antar att fler företag lär lansera dessa. Dessutom om strömavbrott händer så går powerwallen in som en reservgenerator.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Det tror jag alla förstår, den inkomstkällan vi har idag från det fossila bränslet kommer vi självklart fortsatt behöva för att saker ska fungera.

Många brukar klaga på skatten, men kanske inte här. Sen själv är jag inte speciellt intresserad av diskussionen om elbil/bensinbil, bara jag har ett fordon jag kan köra och klarar av ekonomiskt. Jag har en rätt snål bensinbil nu, men kan tänka mig byta till elbil om ett antal år. En bonus med elbilar är förstås att oljebolagens inkomster sjunker markant. Eljättarna behöver inte mer pengar i och för sig, men de flesta av dem är lite närmare landet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fulci:

När elbilar blir dominerande på marknaden kommer bensinskatten att flyttas någon annanstans. Det är för bra inkomstkälla för staten att ta bort.

Runt 2% av inkomsterna...Räcker med att öka kapitalskatten med 10% (inte enheter, dvs 1,1 ggr nuvarande skatteprocenten)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Många brukar klaga på skatten, men kanske inte här. Sen själv är jag inte speciellt intresserad av diskussionen om elbil/bensinbil, bara jag har ett fordon jag kan köra och klarar av ekonomiskt. Jag har en rätt snål bensinbil nu, men kan tänka mig byta till elbil om ett antal år. En bonus med elbilar är förstås att oljebolagens inkomster sjunker markant. Eljättarna behöver inte mer pengar i och för sig, men de flesta av dem är lite närmare landet.

Ger hellre pengar till statliga eller kommunala elbolag varje dag i veckan än några oljebolag.
Men kolla upp gas som alternativ, kräver ju att du bor på rätt ställe i landet dock men det är ett bra alternativ och körmässigt märker du ingen skillnad.
På vissa ställen så är även biogasen närproducerad och pengarna går inte till oljebolagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Runt 2% av inkomsterna...Räcker med att öka kapitalskatten med 10% (inte enheter, dvs 1,1 ggr nuvarande skatteprocenten)

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för specifika informationen. Blir intressant att se hur det utvecklas om ett antal år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nissling:

Om vi ändå pratar om lite äldre bensinbilar, vet någon hur effektivt det är att bygga om sin 95:a till etanol? Min nuvarande kärra drar runt 0.55-0.6l/mil vid blandad körning (baserat på mina beräkningar med bränslekonsumtion kontra trippmätaren) och jag kör rätt lite. Men det är ju inte sååå farligt dyrt att byta till etanol om man låter en verkstad göra jobbet åt en. Och om man slipper den extra bensinskatten går man förr eller senare ±0, samtidigt som man rent hypotetiskt åtminstone kör lite snällare.

Är det helt fel tänkt? Upplys mig gärna, jag är nyfiken.

Mig veterligen behövs det bara flexfuel sensor, uppdaterad ECU och slangar, pump och spridare som tål etanol. Då kan du även tanka vanlig bensin och blanda fritt, sensorn mäter etanolhalten och meddelar till ECUn så den kan signalera rätt mängd bränsle till spridarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hellowiener:

Nej det har vi inte. Ni har läst för mycket skrämselpropaganda.

Vadå nej? Jag har pluggat geografi på universitetet, jag tror mina lektorer vet vad dom pratar om. Du skulle kunna argumentera om att kurslitteratur är vinklat, sure, men om du har tänkt att dra det till att det finns en global konspiration skapat av geologer för att dom ska känna sig viktigare tror jag du får tänka om en gång till.

Edit: Oops, menade självklart geografer.

Permalänk
Skrivet av Nissling:

Om vi ändå pratar om lite äldre bensinbilar, vet någon hur effektivt det är att bygga om sin 95:a till etanol? Min nuvarande kärra drar runt 0.55-0.6l/mil vid blandad körning (baserat på mina beräkningar med bränslekonsumtion kontra trippmätaren) och jag kör rätt lite. Men det är ju inte sååå farligt dyrt att byta till etanol om man låter en verkstad göra jobbet åt en. Och om man slipper den extra bensinskatten går man förr eller senare ±0, samtidigt som man rent hypotetiskt åtminstone kör lite snällare.

Är det helt fel tänkt? Upplys mig gärna, jag är nyfiken.

Den kommer dra i runda slängar 30% mer. Så du får räkna på priset E85 vs bensin.

Det brukar EJ löna sig, i kronor och ören. Det enda du behöver göra rent krasst är att sätta i 30% större spridare. Men sen vill man gärna ha lite mera förtändning för att få ur mer effekt ur motorn.

Kan även vara någon gammal slang som inte gillar spriten som behöver bytas, men ja. Kan inte rekommendera det ur ekonomisk synvinkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Om vi ändå pratar om lite äldre bensinbilar, vet någon hur effektivt det är att bygga om sin 95:a till etanol? Min nuvarande kärra drar runt 0.55-0.6l/mil vid blandad körning (baserat på mina beräkningar med bränslekonsumtion kontra trippmätaren) och jag kör rätt lite. Men det är ju inte sååå farligt dyrt att byta till etanol om man låter en verkstad göra jobbet åt en. Och om man slipper den extra bensinskatten går man förr eller senare ±0, samtidigt som man rent hypotetiskt åtminstone kör lite snällare.

Är det helt fel tänkt? Upplys mig gärna, jag är nyfiken.

Årsmodell ? från ca 2001 på en saab 9-5 behöver du bara byta mjukvara i din ecu.
Går även på äldre men beror lite på spridare bla.
Bränsle pump och annat fungerar som det är OM du inte har en eftermarknads pump med slang skarv för då kan du behöva byta den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Ingen förstår klimatet, det är ett kaotiskt system.

Skrivet av AppleMuffin:

Det första dom säger på universitetet när man ska skriva en uppsats i geografi är att vi vet i princip allt och när du skriver något är det bara att testa ett gammalt experiment för att det inte finns någon ny information att hitta. Vi har jävligt bra koll på hur klimatet funkar.

Skrivet av Hellowiener:

Nej det har vi inte. Ni har läst för mycket skrämselpropaganda.

Skrivet av AppleMuffin:

Vadå nej? Jag har pluggat geografi på universitetet, jag tror mina lektorer vet vad dom pratar om. Du skulle kunna argumentera om att kurslitteratur är vinklat, sure, men om du har tänkt att dra det till att det finns en global konspiration skapat av geologer för att dom ska känna sig viktigare tror jag du får tänka om en gång till.

Ursäkta mig nu..

Det är helt riktigt att "klimatet" är resultatet av ett oerhört komplext system med en enorm mängd variabler. Utifrån historiska data så har man m.h.a vetenskaplig metod lyckats skapa en bild av vilka faktorer som bidragit samt en idé om i hur stor grad, till hur vi har kommit till idag och ungefär vad som har hänt under resans gång. Inget konstigt så långt. Det stora kruxet kommer dock när man ska försöka prediktera vad som kommer hända. Även om man har en ganska god förståelse av varje enskild effekt ur ett fysikaliskt perspektiv, så är kvantifieringen när dessa samverkar med alla andra herrans effekter minst sagt pissvår. Det är främst två anlednignar för att göra det jättetydligt:

1. Även om man vet alla variablerna (vilket sannolikt inte är fallet, men låt oss säga de flesta) så känner man inte till värdet på alla dessa, historiskt sett. För att bygga sin modell måste man alltså interpolera, extrapolera, uppskatta och korrelera nya data med de man har. Värden som är behäftade med osäkerheter i sig.
2. Antalet variabler är så stort att varje tillstånd är i det närmaste unikt. Det gör det till en mardröm att försöka validera modellen. Om man hade haft tillräcklig data då...

Kontentan blir att predikteringarna är ytterst osäkra, det går inte att komma ifrån. Själv gillar jag ändå försiktighetsprincipen och våra fossila resurser är ändliga så...

Men vad jag egentligen ville fråga är hur fasen geografi och geologi är relevant för att försöka spela något slags auktoritetskort när man skriver "Vi har jävligt bra koll på hur klimatet funkar."?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Ursäkta mig nu..

Det är helt riktigt att "klimatet" är resultatet av ett oerhört komplext system med en enorm mängd variabler. Utifrån historiska data så har man m.h.a vetenskaplig metod lyckats skapa en bild av vilka faktorer som bidragit samt en idé om i hur stor grad, till hur vi har kommit till idag och ungefär vad som har hänt under resans gång. Inget konstigt så långt. Det stora kruxet kommer dock när man ska försöka prediktera vad som kommer hända. Även om man har en ganska god förståelse av varje enskild effekt ur ett fysikaliskt perspektiv, så är kvantifieringen när dessa samverkar med alla andra herrans effekter minst sagt pissvår. Det är främst två anlednignar för att göra det jättetydligt:

1. Även om man vet alla variablerna (vilket sannolikt inte är fallet, men låt oss säga de flesta) så känner man inte till värdet på alla dessa, historiskt sett. För att bygga sin modell måste man alltså interpolera, extrapolera, uppskatta och korrelera nya data med de man har. Värden som är behäftade med osäkerheter i sig.
2. Antalet variabler är så stort att varje tillstånd är i det närmaste unikt. Det gör det till en mardröm att försöka validera modellen. Om man hade haft tillräcklig data då...

Kontentan blir att predikteringarna är ytterst osäkra, det går inte att komma ifrån. Själv gillar jag ändå försiktighetsprincipen och våra fossila resurser är ändliga så...

Men nu är det ju inte riktigt så. I själva verket gör man inte EN enda simulering, utan ett stort antal med olika värden. Det gör att man kan se hur mycket olika faktorer realistiskt kan påverka i olika sammanhang. Dessutom har man tillgång till historisk data och kan göra jämförelser mellan hur modellerna förutsäger nuläget utifrån data från förr, både för validering och för kalibrering. Det är mycket mer verklighetsnära än vad du försöker få det till.

Forskare modellerar saker med liknande typer av modeller inom en lång rad områden, men dessa ifrågasätts aldrig annat än när det rör klimatforskning. Anledningen? För att många inte vill att det ska vara sant, eftersom det betyder att man behöver stå till svars för den påverkan man själv har. Det är jäkligt bekvämt att fortsätta överanvända fossila resurser, så naturligtvis är det svårt för många att acceptera det. Då är det inte så konstigt att man överför förnekelsen till nåt man inte begriper sig på, men som för en oinsatt framstår som osäkert eller påhittat.

Skrivet av Olegh:

Men vad jag egentligen ville fråga är hur fasen geografi och geologi är relevant för att försöka spela något slags auktoritetskort när man skriver "Vi har jävligt bra koll på hur klimatet funkar."?

För att man i geografi och geologi (eller snarare geovetenskap) läser en hel del om klimat. Faktum är att klimatforskare i Sverige nog i stor utsträckning är geografer (och i synnerhet naturgeografer) i botten.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Tur man har bil från jobbet då, haha. Sen får vi hantverkare börja cykla istället, för någon elbil lär det ta ett tag innan det blir av. Kommer ha bra kondis vid pension sen, när man är 85 ,haha

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men nu är det ju inte riktigt så. I själva verket gör man inte EN enda simulering, utan ett stort antal med olika värden. Det gör att man kan se hur mycket olika faktorer realistiskt kan påverka i olika sammanhang. Dessutom har man tillgång till historisk data och kan göra jämförelser mellan hur modellerna förutsäger nuläget utifrån data från förr, både för validering och för kalibrering. Det är mycket mer verklighetsnära än vad du försöker få det till.

Forskare modellerar saker med liknande typer av modeller inom en lång rad områden, men dessa ifrågasätts aldrig annat än när det rör klimatforskning. Anledningen? För att många inte vill att det ska vara sant, eftersom det betyder att man behöver stå till svars för den påverkan man själv har. Det är jäkligt bekvämt att fortsätta överanvända fossila resurser, så naturligtvis är det svårt för många att acceptera det. Då är det inte så konstigt att man överför förnekelsen till nåt man inte begriper sig på, men som för en oinsatt framstår som osäkert eller påhittat.

För att man i geografi och geologi (eller snarare geovetenskap) läser en hel del om klimat. Faktum är att klimatforskare i Sverige nog i stor utsträckning är geografer (och i synnerhet naturgeografer) i botten.

Nu vet jag inte exakt vad du menar med liknande modeller, men det som torde göra klimatmodellering unik är just tidsomfattningen. Ser man till de närmaste grannarna, simuleringsmässigt, metereologi och oceanografi så är tidskonstanten fortfarande kort i sammanhanget, även om de är spatialt omfattande. Inom andra områden där man simulerar och modellerar fysikaliska förlopp kan man genomföra sina experiment genom att t.ex. ändra sin kontrollvolym och isolera variabler för att bättre kunna förstå och förbättra sin modellering. Jag jobbar själv som beräkningsingenjör.

En säregenhet med klimatforskning och deras modeller är också att bedömningen av resultaten har konsekvenser för oss alla i här i världen. Det kan inte sägas om någon annan typ av datormodeller.

"Det är mycket mer verklighetsnära än vad du försöker få det till."
Ett påpekande av filosofisk natur och tillika pudelns kärna. Dessa modeller har precis inte varit statiska de senaste 30 åren, så hur i hela friden kan vi vara så säkra på att de är "korrekta" och intrimmade nu? Ledtråd: Det vet vi inte. Sannolikt så är de bättre (inte nödvändigtvis för vi har ingen tidsmasking som kan kontrollera resultatet om säg 200 år) men det vet vi inte heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cdx873v:

Tur man har bil från jobbet då, haha. Sen får vi hantverkare börja cykla istället, för någon elbil lär det ta ett tag innan det blir av. Kommer ha bra kondis vid pension sen, när man är 85 ,haha

Skickades från m.sweclockers.com

https://xn--cyklanderrmokaren-7zb.se/

Tydligen både snabbare och smidigare än att åka bil...i alla fall i centrala Stockholm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olegh:

Utifrån historiska data så har man m.h.a vetenskaplig metod lyckats skapa en bild av vilka faktorer som bidragit samt en idé om i hur stor grad, till hur vi har kommit till idag och ungefär vad som har hänt under resans gång. Inget konstigt så långt. Det stora kruxet kommer dock när man ska försöka prediktera vad som kommer hända. Även om man har en ganska god förståelse av varje enskild effekt ur ett fysikaliskt perspektiv, så är kvantifieringen när dessa samverkar med alla andra herrans effekter minst sagt pissvår.

Håller med till 100%. Idag har vi bra koll på vad som gör vad och till vilken grad, men problemet är just att skaffa bra modeller. Ny data tror jag inte vi kommer hitta, så ingen hemlig miljöbov, den information vi har är den som finns. Om ett par forskare kollar på klimatet så kan dom med en väldigt stor sannolikhet säga varför det ser ut som det gör (så kaos och oberäknelig som @Hellowiener sade är det definitivt inte).

Skrivet av Olegh:

Men vad jag egentligen ville fråga är hur fasen geografi och geologi är relevant för att försöka spela något slags auktoritetskort när man skriver "Vi har jävligt bra koll på hur klimatet funkar."?

Geografi är ett jävligt stort ämne och klimatologi (samt geologi, biogeografi, demografi, kulturgeografi m.fl.) är en del av det. Jag kan inte säga att jag har superkoll på allt, men jag litar på att mina lektorer har en ganska bra uppfattning om vad konsensus är inom de olika forskningsområdena.

Permalänk
Medlem

@Olegh: Att de är 100% korrekt och intrimmade är det väl ändå ingen som säger? Det man däremot kan säga är att för varje år som det räknas och trimmas och korrigeras så blir det bättre och bättre resultat. För då har du 1 år till med resultat som du då kan validera din modell mot. Sedan så är det inte speciellt ofta som det tas upp hur det kommer vara om 200 år. Det räcker med vad som kommer ha skett om 20-25 år för att bli "lite" orolig. Och de här modellerna är på precis samma sätt som väderprognoserna. Desto närmare i tid de gör för desto bättre är de. Svårt att säga hur vädret kommer vara om 1 år men hur det kommer bli imorgon har de allt rätt bra koll på nu för tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Och de här modellerna är på precis samma sätt som väderprognoserna.

På vissa sätt är de bättre/snällare än vädermodeller eftersom vädersystem kan "skjuta iväg" kraftigt i det korta perspektivet, medan klimatet begränsas av de storskaliga parametrarna för jorden, som solinstrålning, värmen i atmosfären, marken och världshaven, osv. Klimat är ju liksom mer av medelvärden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Nu vet jag inte exakt vad du menar med liknande modeller, men det som torde göra klimatmodellering unik är just tidsomfattningen. Ser man till de närmaste grannarna, simuleringsmässigt, metereologi och oceanografi så är tidskonstanten fortfarande kort i sammanhanget, även om de är spatialt omfattande. Inom andra områden där man simulerar och modellerar fysikaliska förlopp kan man genomföra sina experiment genom att t.ex. ändra sin kontrollvolym och isolera variabler för att bättre kunna förstå och förbättra sin modellering. Jag jobbar själv som beräkningsingenjör.

En säregenhet med klimatforskning och deras modeller är också att bedömningen av resultaten har konsekvenser för oss alla i här i världen. Det kan inte sägas om någon annan typ av datormodeller.

"Det är mycket mer verklighetsnära än vad du försöker få det till."
Ett påpekande av filosofisk natur och tillika pudelns kärna. Dessa modeller har precis inte varit statiska de senaste 30 åren, så hur i hela friden kan vi vara så säkra på att de är "korrekta" och intrimmade nu? Ledtråd: Det vet vi inte. Sannolikt så är de bättre (inte nödvändigtvis för vi har ingen tidsmasking som kan kontrollera resultatet om säg 200 år) men det vet vi inte heller.

Låt mig säga så här. Om du kör bil längs en gata, så gör din hjärna hela tiden en prognos för vad som kommer längre fram. "Kan det komma en bil i hög fart ut från den tvärgatan?" "Springer nåt av de där barnen som leker med bollen i trädgården plötsligt ut framför bilen?" "Är hålet i asfalten så djupt att jag behöver göra en undanmanöver?" Din hjärna kan inte skapa en perfekt prognos eftersom den har en begränsad beräkningsförmåga och dina sinnen, främst synen, har ingen helikoptervy eller röntgensyn som kan få fram en perfekt omvärldsbild. Så, eftersom din prognosförmåga inte är perfekt, och kan ha vissa brister, är då den rimliga slutsatsen att du bör blunda och köra på ändå?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Låt mig säga så här. Om du kör bil längs en gata, så gör din hjärna hela tiden en prognos för vad som kommer längre fram. "Kan det komma en bil i hög fart ut från den tvärgatan?" "Springer nåt av de där barnen som leker med bollen i trädgården plötsligt ut framför bilen?" "Är hålet i asfalten så djupt att jag behöver göra en undanmanöver?" Din hjärna kan inte skapa en perfekt prognos eftersom den har en begränsad beräkningsförmåga och dina sinnen, främst synen, har ingen helikoptervy eller röntgensyn som kan få fram en perfekt omvärldsbild. Så, eftersom din prognosförmåga inte är perfekt, och kan ha vissa brister, är då den rimliga slutsatsen att du bör blunda och köra på ändå?

Enligt klimatskeptiker borde man ta bort lagar som ger böter om man tittar på telefonen när man kör, man kan ju ändå inte förutspå vem som kör var.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppleMuffin:

Geografi är ett jävligt stort ämne och klimatologi (samt geologi, biogeografi, demografi, kulturgeografi m.fl.) är en del av det. Jag kan inte säga att jag har superkoll på allt, men jag litar på att mina lektorer har en ganska bra uppfattning om vad konsensus är inom de olika forskningsområdena.

Okej, tackar. Antar jag behöver läsa på.

Skrivet av ToddTheOdd:

@Olegh: Att de är 100% korrekt och intrimmade är det väl ändå ingen som säger? Det man däremot kan säga är att för varje år som det räknas och trimmas och korrigeras så blir det bättre och bättre resultat. För då har du 1 år till med resultat som du då kan validera din modell mot. Sedan så är det inte speciellt ofta som det tas upp hur det kommer vara om 200 år. Det räcker med vad som kommer ha skett om 20-25 år för att bli "lite" orolig. Och de här modellerna är på precis samma sätt som väderprognoserna. Desto närmare i tid de gör för desto bättre är de. Svårt att säga hur vädret kommer vara om 1 år men hur det kommer bli imorgon har de allt rätt bra koll på nu för tiden.

Kul att du tar upp det, för ett bekymmer med just det är att man ger ett felaktigt bias åt vissa parametrar som gör att modellen fungerar bra just för de senaste decennierna men försämrar modellen för andra, okända, randvillkor.

Skrivet av cyklonen:

Låt mig säga så här. Om du kör bil längs en gata, så gör din hjärna hela tiden en prognos för vad som kommer längre fram. "Kan det komma en bil i hög fart ut från den tvärgatan?" "Springer nåt av de där barnen som leker med bollen i trädgården plötsligt ut framför bilen?" "Är hålet i asfalten så djupt att jag behöver göra en undanmanöver?" Din hjärna kan inte skapa en perfekt prognos eftersom den har en begränsad beräkningsförmåga och dina sinnen, främst synen, har ingen helikoptervy eller röntgensyn som kan få fram en perfekt omvärldsbild. Så, eftersom din prognosförmåga inte är perfekt, och kan ha vissa brister, är då den rimliga slutsatsen att du bör blunda och köra på ändå?

Citerar mig själv:

Citat:

Själv gillar jag ändå försiktighetsprincipen och våra fossila resurser är ändliga så...

Permalänk
Inaktiv

Jag tror det kommer hända mycket tidigare i Sverige än 2025...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cdx873v:

Tur man har bil från jobbet då, haha. Sen får vi hantverkare börja cykla istället, för någon elbil lär det ta ett tag innan det blir av. Kommer ha bra kondis vid pension sen, när man är 85 ,haha

Skickades från m.sweclockers.com

Hudiksvall kommer få gasmackar under 2020 (ja, det verkar bli fler än en) och många transportfordon som t.ex. Volkswagen Caddy finns i gasutförande.

Permalänk
Medlem

20kr/l är alldeles för lågt för att påverka hur mycket privatpersoner kommer att köra om det är för miljöns skull man höjer bränslepriserna , det som kommer att hända är att det omprioriteras vad pengarna läggs på och handeln i övrigt kommer att förlora enormt mycket mer än vad statskassan tjänar , och det är vad det handlar om , pengar till staten. När handeln dör så dör landet...

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j