Använda smörgåsgrill som rengjorts under vatten?

Permalänk
Medlem

Använda smörgåsgrill som rengjorts under vatten?

Jag trodde att jag kunde lätt låta lite vatten rinna på plattorna på min smörgåsgrill men jag tappade kontrollen lite och grillen tvättades en del under vatten, bland annat sladden. Jag la grillen över natten under handdukar och har nu även skruvat upp delarna för att se hur pass isolerad det elektriska är (inte alls) samt tillåta de delarna torka också.

Enligt bruksanvisningen för en liknande produkt ska man absolut inte tvätta dessa under vatten. Så jag ville höra hur andra hade resonerat. Slänga grillen för att det för farligt att använda den?

Den kostar inte så mycket (kanske 350kr) men är i övrigt i nyskick och jag tror att jag bara har använt den två gånger eftersom att jag hade en annan grill samtidigt tidigare.

Permalänk
Medlem

Använd den!

Permalänk
Medlem

Är den torr är det inte farligt..

Känner du dig osäker så ställ den på bänken med värme på nån timme innan du använder den, så är den nog rätt kruttorr innuti.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Nu blev jag riktigt sugen på toast... Tack

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Se till att den är torr inuti (inga pölar med vatten, häll av från alla vinklar). Det lilla resterande dunstar vid användning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Är den torr är det inte farligt..

Känner du dig osäker så ställ den på bänken med värme på nån timme innan du använder den, så är den nog rätt kruttorr innuti.

Jag ser inte det mesta av det elektriska för att plattorna är tätt kopplade till basen med sladdar och jag skulle behöva ha sönder dessa för att undersöka om delarna är torra. Men visst borde det räcka med att den öppen så pass lite under rumstemperatur och över en handduk för att alla dessar ska torka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Nu blev jag riktigt sugen på toast... Tack

Kan tipsa att ha i tomat eller kalkon

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Se till att den är torr inuti (inga pölar med vatten, häll av från alla vinklar). Det lilla resterande dunstar vid användning

Skickades från m.sweclockers.com

Inga pölar alls vad jag vet. Men att det skull dunsta av vid användning gäller ju inte det elektriska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Kan tipsa att ha i tomat eller kalkon

Glöm inte oreganon!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Sätt ugnen på 80 grader och ställ in den där några timmar. Borde vara helt torr efter det kan jag tycka.

Disclaimer - jag tar inte ansvar om något går sönder!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Glöm inte oreganon!

Varm kopp te med mjölk till

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har diskat enklare smörgåsgrillar (dvs utan en massa elektronik) helt nersänkta i vatten. Så länge de får torka ur ordentligt brukar det gå bra (skruva isär som du gjort är rätt metod). Ett tips kan vara att ställa den i ugnen på 75C i någon timme eller två, eller bättre, torkskåp om du har. Ska den bara torka i vanligt rum säger jag minst en vecka, skaka den regelbundet, då vattnet kan fastna på konstiga ställen.
Hade en Tefal som jag heldiskat minst 3ggr utan problem. Den fick kasseras först när plasten brast i gångjärnet.

Absoluta förutsättningar för att köra grillen efter en sådan disk är: Ordentligt torkad (enligt ovan) Jordat uttag som dessutom är skyddat av en jordfelsbrytare (testa gärna funktionen innan på knappen på jfb, det ska man göra varje halvår i vilket fall). Trippar jfb har du fått in vatten på fel ställen, eller skadad isolering av annan anledning och den bör då kasseras. Jordfelsbrytaren är det viktiga eftersom den reagerar på väldigt små läckströmmar (<30mA) innan det hinner bli farligt.

Allt görs på egen risk!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Glöm inte oreganon!

Oregano, ore-ore-oregano, läskande oregano...

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag har diskat enklare smörgåsgrillar (dvs utan en massa elektronik) helt nersänkta i vatten. Så länge de får torka ur ordentligt brukar det gå bra (skruva isär som du gjort är rätt metod). Ett tips kan vara att ställa den i ugnen på 75C i någon timme eller två, eller bättre, torkskåp om du har. Ska den bara torka i vanligt rum säger jag minst en vecka, skaka den regelbundet, då vattnet kan fastna på konstiga ställen.
Hade en Tefal som jag heldiskat minst 3ggr utan problem. Den fick kasseras först när plasten brast i gångjärnet.

Absoluta förutsättningar för att köra grillen efter en sådan disk är: Ordentligt torkad (enligt ovan) Jordat uttag som dessutom är skyddat av en jordfelsbrytare (testa gärna funktionen innan på knappen på jfb, det ska man göra varje halvår i vilket fall). Trippar jfb har du fått in vatten på fel ställen, eller skadad isolering av annan anledning och den bör då kasseras. Jordfelsbrytaren är det viktiga eftersom den reagerar på väldigt små läckströmmar (<30mA) innan det hinner bli farligt.

Allt görs på egen risk!

Tack. Jag testade jordfelsbrytaren nu och den verkar fungera som den ska. Så om jag ansluter grillen och jordfelsbrytaren inte reagerar så fungerar det elektriska i grillen som det ska?

Permalänk
Medlem

Om det inte börjat lukta bränt på fel sätt eller andra uppenbara sidoeffekter...

Låt den köra (under uppsikt) en stund innan användning sen (vissa problem skulle kunna ta tills den blir varm innan de uppdagar sig)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Använd under uppsikt, dra ur sladden om det luktar/låter konstigt. Ha en brandfilt i köket.

Visa signatur

Mr. Scriptman