Tips på Linux distar motages varmt :)

Permalänk
Medlem

I början av min "Linux-karriär" hoppade jag mellan olika distar och kände mig aldrig riktigt nöjd. Det var först när jag testade Arch Linux och började lära mig att konfigurera systemet själv som saker började fungera. Så småningom har det visat sig att jag kan få det mesta att fungera som jag vill oavsett vilken dist jag kör. Men har numera två huvudalternativ. Antingen debian stable eller Arch Linux. De är lite varandras motsatser och jag väljer alternativ efter behov.

Det jag gillar med debian stable är att man inte hela tiden måste installera uppdateringar. Det mesta funkar out of the box. Det finns jättemycket programvara i paketförråden och saknas något finns det ändå alternativa sätt att installera.

Det jag gillar med Arch Linux är att man konfigurerar allt i detalj, jättebra wiki och fräscha nya versioner av programvara i förråden. Det jag inte gillar är att det blir massor av uppdateringar hela tiden. Man måste ha mer tid att pilla helt enkelt. Jag gillar att pilla men ibland kan det kännas jobbigt.

Så för laptopen som jag oftast använder kör jag debian stable. Skönt att bara starta upp och köra sina program och veta att det funkar. För stationära datorn kör jag Arch. När jag sätter mig där har jag mer tid att pilla. Man kan pilla en hel del i debian också om man skulle vilja så det spelar inte jättestor roll.

Kör en del virtuella maskiner också. Så även om jag t.ex. har debian desktop så går det att dra igång något annat i en virtuell maskin om man vill. Eller fjärransluta sig till stationära från laptopen. Eller fjärransluta sig till en virtuell maskin på stationära datorn o.s.v.

I slutändan blir det en smaksak. Själv har jag aldrig kört RHEL (möjligen testat fedora längesedan) så har inte riktigt koll där. Har för mig Fedora ofta kör "nya grejer" så kanske är det ändå ett bra val om du är van med det.

Permalänk

Debian- varianten på Raspberry Pi

Jag tycker nog att varianten på dagens Raspberry Pi är den bästa Linux jag kört.
Den lär finnas för X86_64 ochså.

Varför kört du dual boot hemma?
Jag slutade med det för 20 år sedan!
Någon fördel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Jag tycker nog att varianten på dagens Raspberry Pi är den bästa Linux jag kört.
Den lär finnas för X86_64 ochså.

Varför kört du dual boot hemma?
Jag slutade med det för 20 år sedan!
Någon fördel?

Menar du Rasp-bian deras variant av debian eller något annat?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Många pratar varmt om Debian, vilket jag själv kör, men det finns inget officiellt forum. Det finns ett inofficiellt, men där sätter jag inte min fot längre. Maken till griniga och otrevliga gubbar får man leta efter. Det jag vill säga är att det inte bara beror på vilken dist man kör, det finns saker omkring som kan avgöra vilken dist man vill köra. Jag håller själv på att välja en ny dist dels på grund av avsaknad community, men också att vissa saker som jag vill använda inte längre fungerar. Det är äldre småsaker men jag vill ändå använda det.

Sändlistorna räknas inte som community? Finns en enorm mängd information och kunskap på sändlistorna - men det kan jag ju ge dig - om man måste ha ett officiellt webbaserat forum så kanske Debian inte är rätt (eftersom det inte har det). Och jag kan hålla med om att inofficiella forumet inte är helt lysande (om du nu snackar om forums.debian.net).

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusnan:

Sändlistorna räknas inte som community? Finns en enorm mängd information och kunskap på sändlistorna - men det kan jag ju ge dig - om man måste ha ett officiellt webbaserat forum så kanske Debian inte är rätt (eftersom det inte har det). Och jag kan hålla med om att inofficiella forumet inte är helt lysande (om du nu snackar om forums.debian.net).

Jo sändarlistorna är väl community, men det känns mer inriktat på utveckling och inte för användarfrågor, men jag ska säga att jag inte kollat in det riktigt. Jag föredrar forum då det känns mer tillgängligt för användare. Ska ta en titt...

Jo, det var forums.debian.net. väldigt högdragna och otrevligt folk där (Jag generaliserar, så inte alla såklart). De bryter mot GDPR t.ex. Vägrar att ta bort ditt konto om du ber om det för den sakens skull. Jag byter hellre distro än att ha det som tillhörande användaforum för min dist jag använder.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk

Arch wikin fungerar fint till dom flesta (alla?) distributioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av medbor:

Menar du Rasp-bian deras variant av debian eller något annat?

Skickades från m.sweclockers.com

Raspbian ja den är uppdaterad med nya kompilatorer under 2019.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Arch wikin fungerar fint till dom flesta (alla?) distributioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Generellt så skule jag säga ja (kollar ofta på Arch wiki även när jag kör debian) men paketen kan heta annorlunda i andra distar och vissa distar kanske kör något annat än systemd. Så kolla i första hand dokumentationen för din dist och om det inte räcker kan man kika på Arch wiki för tips om exempelvis konfigurationsfiler och sådant.

Något som man kanske underskattar är den inbyggda dokumentationen i Linux. Undrar man över något program kan man kolla manpages för att lära sig hur det fungerar.

Permalänk
Medlem

pang bom vad med svar tackar så jätte mycket

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Någon måste ju gå emot strömmen, så here we go! Jag tycker inte att du (TS eller någon annan som kört valfri dist ett tag) ska byta dist, såvida du inte har god anledning att göra det.
Vad är det du (tror att du) saknar i aktuell dist?
Det är trots allt väldigt lite av vikt som skiljer de stora distributionerna åt för gemene man. Visst, olika pakethanterare, men alla gör samma sak och gör det (tillräckligt) bra. Olika desktopmiljöer för direkt deployment från start, visst, men det går oftast utmärkt att slänga in den du vill ha i valfri dist. Men visst, installerar du nya burkar så ofta att det spelar någon roll vad det skeppas med, ja då bör du automatisera det och då spelar det återigen ingen roll om det kommer default eller installeras separat.
Filosofier hit och dit, visst, men bryr man sig om det så har man troligen redan satt sig med den som passar bäst.

Det jag skulle argumentera för att det faktiskt spelar någon roll är hur kräsen man är med QA, och skiter man i det så kan man köra vad för blaj som helst. Bryr man sig om det å andra sidan, ja då finns det inte särskilt många alternativ kvar och TS behöver enligt utsago inte leta vidare.

jag är mest nyfiken på vad jag missat jag klarar mig väldigt bra med Fedora

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Många pratar varmt om Debian, vilket jag själv kör, men det finns inget officiellt forum. Det finns ett inofficiellt, men där sätter jag inte min fot längre. Maken till griniga och otrevliga gubbar får man leta efter. Det jag vill säga är att det inte bara beror på vilken dist man kör, det finns saker omkring som kan avgöra vilken dist man vill köra. Jag håller själv på att välja en ny dist dels på grund av avsaknad community, men också att vissa saker som jag vill använda inte längre fungerar. Det är äldre småsaker men jag vill ändå använda det.

Vet inte hur länge exakt jag har använt Debian, men det är mer än 10 år i alla fall och innan dess har det varit Kubuntu. (K)Ubuntu är inget alternativ då andra saker inte heller fungerar som jag använder. Jag testade Arch en liten tid emellan Kubuntu och Debian. Det var då något alltid gick sönder när man uppdaterade, men det kanske är fixat?

Jag känner mig vilsen i valet av dist. Jag vill inte ha något som bygger på något som bygger på något á la Linux Mint. Så kanske jag får välja Arch, men jag tycker det är mycket jobb att lära om, plus alla config-filer man måste hamra i med Arch. Får hoppas att TS hittar en dist han blir nöjd med. Själv söker jag vidare om jag inte väljer Arch.

Jag känner likadant, jag vill inte häller ha något som bygger på något befintligt som tex Ubuntu och Mint.
De jag själv känner är att jag inte hängt med riktigt, för de har accelererat ofantligt i valet av div Distar. och känner att jag missat en massa nytt. jag har blivit en typisk användare av REHL och Fedora samt CentOS, är inte alls lika nördig som förr å höll stenkoll.

Jag önskar dig lycka till i ditt sökande av OS
kanske vi alla kan dela med oss av div "findings" som man vill dela med sig av?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av etnica33:

Vet inte varför Ubuntu går bort?
Stor community och lätt att hitta svar på frågor.

Kört allehanda olika genom åren men då Ubuntu bara funkar nuförtiden om man kör LTS för mig. så kör jag det både på desktops och servrar.

Dock är varken linux eller dist religion eller känsloframkallande för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

låter sunt, för jag är lite trött folk som är "religiösa" med sin dist.
ang Ubuntu, ja du har rätt, fördelen är den att det är en stor dist och de är ju en fördel som du säger.
Men när jag testade Ubuntu tidigare (iof många år sedan nu) så fastnade jag bara inte för det helt enkelt. Gillade inte upplägget alls.
mer än så behöver jag inte säga / gå in på

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Kör idag 7 VM med Debian. Har använt Debian till och från väldigt länge. Gjort några försök att hoppa på andra distar men slutar alltid med Debian.

Ungefär som för mig med RedHat då, både server å desktop. Fedora & CentOS privat.
Sen har jag en IBM Netezza Emulator på VMware hosten, som körs på REHL.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

Har kört solus i några år nu laptop/stationära hemma. Inte haft några direkta problem utan det har fungerat smärtfritt samtidigt som jag får relativt nya versioner av kompilatorer och interpretatorer. På jobbet är det RHEL, CentOS och Fedora, funkar ok.

Debian baserade distar undviker jag numera (förutom på ARM), beror egentligen endast på pakethanteraren apt, har brickat för många system för mig. Samma gäller zypper för suse.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Inaktiv

Zorin gillar jag skarpt, extremt enkelt att komma igång med, ser ut som Windows och allt funkar, man behöver inte installera några extra program, alla standard program finns för att göra de vanligaste sakerna i datorn.
Kör dual boot med Zorin och Windows 10 på varsin 500gb SSD disk.

Permalänk
Medlem

Guix (och NixOS) är klart framtiden. Tycker verkligen att de har ett nästan ultimat svar på pakethantering. Drömmer om en dag då folk slutar återuppfinna nya pakethanterare konstant till förmån för Guix överallt.

Håller på att skriva mitt egna programmeringsspråk just nu faktiskt, och sneglar starkt mot Guix som en nästan gratis metod att få kompetent pakethantering och byggsystem.

Visa signatur

Arbets- / Spelstation: Arch Linux - Ryzen 5 3600 - RX 7900 XT - 32G DDR4
Server: Arch Linux - Core i5-10400F - 16G DDR4

Permalänk
Medlem

@Bryal:

Inte för att vara sådan, men du förspråkar ju det du vill bli av med

Permalänk
Skrivet av mechersmith:

Debian baserade distar undviker jag numera (förutom på ARM), beror egentligen endast på pakethanteraren apt, har brickat för många system för mig. Samma gäller zypper för suse.

Hur har dom blivit brickade?
Jag har korsuppdaterat Ubuntu -> Debian och tillbaka, det är därför jag undrar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Hur har dom blivit brickade?
Jag har korsuppdaterat Ubuntu -> Debian och tillbaka, det är därför jag undrar.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har aldrig heller hört något liknande. Kan det vara problem om man hoppar mellan olika pakethanterare och sånt kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyw00lker:

@Bryal:

Inte för att vara sådan, men du förspråkar ju det du vill bli av med

”Alla 10 standarder är dåliga, låt oss skapa en bättre som kan ersätta alla”
”Det finns nu 11 olika standarder på marknaden för pakethantering”

https://xkcd.com/927/

Jag tycker precis detta är problemet med linux. Alla vill vara så unika och aldrig enas om något. Finns liksom ingen tydlig standard utan alla gör precis som de vill. Det finns en charm med det också men svårt att locka in nybörjare och bygga en folkrörelse om alla ska behöva lära sig terminalen, man pages, textbaserade konfigfiler, pakethantering, make, kernel extensions... och när saker ska förenklas så gör alla olika ändå. Jag hat-älskar linux av hela mitt hjärta dock, det är bara så extremt från alla sidor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är ju samma problem med mesta inom Linux,vi har olika Distributioner och fönsterhanterare,skrivbords miljöer allt är ju så splittrat.

Tänk vad vi hade kunnat åstakomma om alla jobbade på ett projekt bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyw00lker:

@Bryal:

Inte för att vara sådan, men du förspråkar ju det du vill bli av med

Skrivet av medbor:

”Alla 10 standarder är dåliga, låt oss skapa en bättre som kan ersätta alla”
”Det finns nu 11 olika standarder på marknaden för pakethantering”

https://xkcd.com/927/

Jag tycker precis detta är problemet med linux. Alla vill vara så unika och aldrig enas om något. Finns liksom ingen tydlig standard utan alla gör precis som de vill. Det finns en charm med det också men svårt att locka in nybörjare och bygga en folkrörelse om alla ska behöva lära sig terminalen, man pages, textbaserade konfigfiler, pakethantering, make, kernel extensions... och när saker ska förenklas så gör alla olika ändå. Jag hat-älskar linux av hela mitt hjärta dock, det är bara så extremt från alla sidor.

Skickades från m.sweclockers.com

Lite ironiskt, jag håller med, men jag menade inte riktigt att jag önskar att folk slutade återuppfinna pakethanterare för att de redan finns, utan snarare att jag önskar att vi äntligen kan få en pakethanterare som är så bra att folk inte behöver återuppfinna. Att lägga tid på att skapa Pacman/Yum/etc. när Apt redan finns känns lite dumt, då de (vad jag vet) har ungefär samma feature-set. Guix och Nix gör ju dock något helt nytt. Med lightweight containers, local environments, rollbacks, användarprofiler, bygger från source fast byggservrar har cachade binärer, build reproducibility, dynamiskt växla mellan releases, partiella uppgraderingar, etc., så gör de faktiskt nåt markant nytt och bättre.

Pythons Pip, Haskells Stack, Rusts Cargo, och liknande pakethanterare/byggsystem skapades inte bara för skojs skull, utan för att de hade legitima behov som trafitionella pakethanterare inte uppfyller. Det känns dumt att de håller på och återuppfinner hjulet, men det är också fullt förståeligt om man tänker på alternativet.

Är medveten om att det är helt orealistiskt -- även om en distro/pakethanterare en dag släpps som har varenda vettig feature du kan tänka dig, så kommer det alltid finnas någon filur som inte är helt nöjd och bygger sitt eget alternativ. Kan till och med vara så att hen bygger nytt inte för att nåt saknas, utan bara för utmaningens skull, och det är inget fel med det! Hoppas bara att det blir lite bättre nu iom. Guix/Nix. Om bara en distro eller ett programmeringsspråk väljer Guix istället för att skriva sitt eget ser jag det som en stor seger!

Visa signatur

Arbets- / Spelstation: Arch Linux - Ryzen 5 3600 - RX 7900 XT - 32G DDR4
Server: Arch Linux - Core i5-10400F - 16G DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av mechersmith:

Har kört solus i några år nu laptop/stationära hemma. Inte haft några direkta problem utan det har fungerat smärtfritt samtidigt som jag får relativt nya versioner av kompilatorer och interpretatorer. På jobbet är det RHEL, CentOS och Fedora, funkar ok.

Debian baserade distar undviker jag numera (förutom på ARM), beror egentligen endast på pakethanteraren apt, har brickat för många system för mig. Samma gäller zypper för suse.

Håller med. Servermiljö RHEL/CENTOS all the way. Yum är helt klart att föredra, bäst efter emerge. När det gäller desktop så kör jag Fedora. Sen pillar jag lite med Slackware/Gentoo vid sidan om.
Debian baserade system med apt undanbedes.

Smaken är som baken!

Visa signatur

word

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bryal:

Lite ironiskt, jag håller med, men jag menade inte riktigt att jag önskar att folk slutade återuppfinna pakethanterare för att de redan finns, utan snarare att jag önskar att vi äntligen kan få en pakethanterare som är så bra att folk inte behöver återuppfinna. Att lägga tid på att skapa Pacman/Yum/etc. när Apt redan finns känns lite dumt, då de (vad jag vet) har ungefär samma feature-set. Guix och Nix gör ju dock något helt nytt. Med lightweight containers, local environments, rollbacks, användarprofiler, bygger från source fast byggservrar har cachade binärer, build reproducibility, dynamiskt växla mellan releases, partiella uppgraderingar, etc., så gör de faktiskt nåt markant nytt och bättre.

Pythons Pip, Haskells Stack, Rusts Cargo, och liknande pakethanterare/byggsystem skapades inte bara för skojs skull, utan för att de hade legitima behov som trafitionella pakethanterare inte uppfyller. Det känns dumt att de håller på och återuppfinner hjulet, men det är också fullt förståeligt om man tänker på alternativet.

Är medveten om att det är helt orealistiskt -- även om en distro/pakethanterare en dag släpps som har varenda vettig feature du kan tänka dig, så kommer det alltid finnas någon filur som inte är helt nöjd och bygger sitt eget alternativ. Kan till och med vara så att hen bygger nytt inte för att nåt saknas, utan bara för utmaningens skull, och det är inget fel med det! Hoppas bara att det blir lite bättre nu iom. Guix/Nix. Om bara en distro eller ett programmeringsspråk väljer Guix istället för att skriva sitt eget ser jag det som en stor seger!

Det du pratar om är att alla distar förutom en måste abdikera och underkasta sig någon annans lösning. Det finns för mycket prestige i människan för att något sådant ska inträffa. Det är som med religion, alla är övertygade att deras (tro) lösning är den mest rätta även om det är bevisat att det inte är det. Jag tyckte lika dant som du när jag började med Linux. Fan vad många olika standarder det finns. Kan de inte enas och jobba tillsammans? Tror tyvärr inte det kommer att ske förrän användare enas om att välja samma dist och det kommer ju inte heller att ske...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Det du pratar om är att alla distar förutom en måste abdikera och underkasta sig någon annans lösning. Det finns för mycket prestige i människan för att något sådant ska inträffa. Det är som med religion, alla är övertygade att deras (tro) lösning är den mest rätta även om det är bevisat att det inte är det. Jag tyckte lika dant som du när jag började med Linux. Fan vad många olika standarder det finns. Kan de inte enas och jobba tillsammans? Tror tyvärr inte det kommer att ske förrän användare enas om att välja samma dist och det kommer ju inte heller att ske...

Wow, du har tillskrivit mig en väldans otrevlig åsikt där. Försöker du avsiktligt göra mig upprörd eller vad är grejen?

Mitt mål är inte att konvertera hela världen till Den Enda Sanna Standarden™, bara att förmedla att det finns ett nytt verktyg som löser många av de problem som existerande verktyg inte gör -- eller som existerande verktyg gör, men på ett väldigt ad-hoc och icke-generellt vis. Jag gillar att se mångfald av projekt inom en domän när de olika projekten faktiskt gör något innovativt eller skiljer sig åt -- det är bra att skriva implementationer som prövar nya idéer utöver att bara skriva forkskningspapers. Det finns dock också stort värde i att liknande projekt som siktar på bred annamning går ihop och delar idéer och kod. Linux-kerneln och GNU-projektet *i sig* är fantastiska framgångshistorier här. Istället för att varje företag och universitet utvecklar sitt eget operativsystem som förr, så har vi idag att alla samarbetar för att göra Linux snabbare, säkrare, och stabilare. Experimentella operativsystem som e.g. Redox som är skrivet i Rust kan fortfarande existera och frodas, men för brett bruk kan vi alla enas om Linux.

Som sagt, är fullt medveten om hur sällan sånt här sker, men jag hoppas verkligen att fler kommer se värdet i funktionell pakethantering som Guix och Nix erbjuder, och att så mycket ansträngning som möjligt kommer fokuseras på just Guix istället för att varje intresserad aktör skriver sin egen grej. En man kan drömma.

Visa signatur

Arbets- / Spelstation: Arch Linux - Ryzen 5 3600 - RX 7900 XT - 32G DDR4
Server: Arch Linux - Core i5-10400F - 16G DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Hur har dom blivit brickade?
Jag har korsuppdaterat Ubuntu -> Debian och tillbaka, det är därför jag undrar.

Skickades från m.sweclockers.com

Vart går du för support för en frankendebian?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bryal:

Wow, du har tillskrivit mig en väldans otrevlig åsikt där. Försöker du avsiktligt göra mig upprörd eller vad är grejen?

Mitt mål är inte att konvertera hela världen till Den Enda Sanna Standarden™, bara att förmedla att det finns ett nytt verktyg som löser många av de problem som existerande verktyg inte gör -- eller som existerande verktyg gör, men på ett väldigt ad-hoc och icke-generellt vis. Jag gillar att se mångfald av projekt inom en domän när de olika projekten faktiskt gör något innovativt eller skiljer sig åt -- det är bra att skriva implementationer som prövar nya idéer utöver att bara skriva forkskningspapers. Det finns dock också stort värde i att liknande projekt som siktar på bred annamning går ihop och delar idéer och kod. Linux-kerneln och GNU-projektet *i sig* är fantastiska framgångshistorier här. Istället för att varje företag och universitet utvecklar sitt eget operativsystem som förr, så har vi idag att alla samarbetar för att göra Linux snabbare, säkrare, och stabilare. Experimentella operativsystem som e.g. Redox som är skrivet i Rust kan fortfarande existera och frodas, men för brett bruk kan vi alla enas om Linux.

Som sagt, är fullt medveten om hur sällan sånt här sker, men jag hoppas verkligen att fler kommer se värdet i funktionell pakethantering som Guix och Nix erbjuder, och att så mycket ansträngning som möjligt kommer fokuseras på just Guix istället för att varje intresserad aktör skriver sin egen grej. En man kan drömma.

Nej nej, du missförstår. Det var inte meningen att göra dig upprör eller att du har en otrevlig åsikt. Det du tog upp är en fråga som det har pratats mycket om och vi alla tycker det borde vara lite mer standardiserat. Ber om ursäkt om du tog det som ett påhopp, det var inte meningen! Försökte bara ge min syn på varför det är så splittrat som det är mellan alla distar och det var inte riktat till någon personligen.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Skrivet av gusnan:

Vart går du för support för en frankendebian?

vmlinuz init=/bin/sash, typ.

Skickades från m.sweclockers.com