Samsung TV år 2020: 8K, 120 Hz och FALD

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Samsung specar inte sådant. Generellt kan man räkna med att ifall en spec kan avslöja något konkret och objektivt runt prestanda, då undviker man att speca. Till exempel antal FALD-zoner

Inte bara Samsung då, utan alla tillverkare. Det mest tydliga exemplet från datorsidan är bildskärmars specade responstid. Bara en påhittad siffra, som idag nästan uteslutande är "1 ms" på alla nya skärmar.

Videon tar annars upp just detta med flimmer. Går inte att undvika när man riktar en kamera mot panelen.

Har man Auto Motion Plus eller motsvarande interpolering aktiverad flimrar lysdioderna med 120 Hz. Kör man med det avstängt är PWM-flimret på en högre frekvens. Enligt rtings tester är det 600–960 Hz.

Tack för tipsen!
Fasiken, hade inte hunnit se videon ännu. Kan säga att jag känner av mina 240hz PWM. Backlighten är kännbart tråkig, jämfört med flera kompisars TV apparater. Ska testa att stänga av Motion Plus, men minns redan innan köpet att jag hittade en tabell för samsungs 2018 lineup och just Q6 led av 240hz jämfört med storesyskona som sas ligga på 480hz.

Ang övriga konversationer i tråden kan jag väl säga att det endast är i mobil/bärbar formfaktor jag starkt undviker 4k. Detta för att undvika onödigt hög energiåtgång, högre temps och sämre prestanda. En bekant köpte någon Asus Zenbook Pro för ett par år sedan och den led av ruggiga 30hz, samt klart mycket sämre batteritid än sitt syskon på 1080p. Bara att dra muspekaren över skärmen var på gränsen till en stillbildsshow. 1080p är min sweetspot på mobiler och laptops, främst för att hålla sig till en standard det mesta är anpassat efter, och självklart native res för fullhd video.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Vilka av årets QLED 4K skärmar stödjer HDMI 2.1?

Permalänk
Bildexpert 📺

@nios91: Vilken HDMI 2.1-funktion tänker du på? Det finns flera funktioner med 2.1-specen.

Vissa saker som ALLM fungerar över hela 2019-serien och andra likt VRR enbart med specifika modeller. Medan en 2.1-funktion som eARC inte finns på någon 2019 Samsung-modell. Går igenom detta i TV-guiden: https://www.sweclockers.com/artikel/28511-sweclockers-guide-t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

en fråga behöver vi 8k skärmar ok om man vill köra 8k filmer men hänger resten med?? hdmi kabeln kanalutbudet mm
Tycker de är en vill ha sak men man har ingen större nytta av den.

Medelsvensson lär köpa en 8k-tv på Elgiganten och sen titta på Telia digital-tv och tycka att hans bild är superbra, mycket bättre än innan!

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Red Beaver:

Medelsvensson lär köpa en 8k-tv på Elgiganten och sen titta på Telia digital-tv och tycka att hans bild är superbra, mycket bättre än innan!

Förmodligen är den också mycket bättre än innan eftersom dagens 8K-modeller är de absoluta toppmodellerna från de tillverkare som har 8K i sortimentet.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tänker väl främst på om dem mäktar med 4K upplösning i 120Hz vid gaming?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av nios91:

@Laxpudding: Tänker väl främst på om dem mäktar med 4K upplösning i 120Hz vid gaming?

48 Gbps FRL har man inte specat exakt var gränsen går på 2020-modellerna. Det mesta pekar på Q80T och uppåt - men det återstår att se.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Men i artikeln så står det om Q70T att "Den behåller spelfunktioner och vad som verkar vara 120 Hz-kapacitet". Då borde väl gränsen gå vid Q70T isåfall?

https://www.youtube.com/watch?v=443tEK2z0CM

I videon säger man att Q70T har en dedikerad HDMI-port med stöd för vissa HDMI 2.1 funktioner såsom VRR, ALLM och 4K 120Hz.

Permalänk
Bildexpert 📺

@nios91: Kan mycket väl vara att Q70T är gränsen för 4K/120 Hz-kapacitet. Som sagt – har inte fått info i klartext från Samsung, utan det trillar ned bit för bit under månaderna som kommer.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Har du några tips på var man kan hitta mer ingående specifikationer på tv modeller? Tillverkarnas egna specar är ju tyvärr ganska usla.

Permalänk
Bildexpert 📺

@nios91: Välkommen till vad som bokstavligen utgör flera veckor av mitt liv varje år.

Du kan endast få konkret information från tredje part som testar noga. Jag får tillgång till en del av tillverkarnas interna material eller presentationer. Men även det är synnerligen icke-klartext. Mer att jämföra och läsa mellan raderna. Jämföra information på flera sidor samtidigt och försöka avgöra vilken information som saknas.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Finns det någon anledning till varför tillverkarna är så diffusa med sina specifikationer? Det är ju ganska frustrerande att inte kunna hitta informationen någonstans.

Permalänk
Bildexpert 📺

@nios91: Därför att specifikationer är "specifikationer". Specar har aldrig varit information i klartext av ett slag som ger tydlig, konkret information om vad man kan förvänta sig om en produkt. De enda gångerna det blir faktisk information är när en tillverkare känner sig säker på att ha den mest kompetenta lösningen eller bästa siffran. Då vill man gärna skryta lite om den mest avancerade FALD:en eller liknande. Då kan klartexten komma fram. Fast bara då och där.

Pioneers plasma är ett sådant där tydligt exempel på hur man närmast bygger en kult runt en specifik spec, i deras fall "Motion resolution" med ett testmönster kallat "FPD Benchmark" - där var Pioneer såklart konkreta eftersom de alltid lyckades bäst med just detta specifika testmönstret.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Men varför kan inte tillverkarna klargöra lite mer specifikt för oss konsumenter om en viss tv modell t.ex. har en 120 Hz panel eller om HDMI-portarna stödjer HDMI-version 2.1. Kan tycka att sådan information är viktig att veta när man ska köpa en tv. Det blir ju inte direkt enklare att manövrera i tv-djungeln när tillverkarna är så diffusa med sina specifikationer.

Permalänk
Bildexpert 📺

@nios91: De kanske inte vill att det ska vara enkelt? För då får alla miljoner av reklam och varumärkesbyggande aktiviteter inte lika stor betydelse när du kan läsa dig till objektiva för- och nackdelar direkt på kartongen. Här ger man idrottsstjärnor ännu fetare plånbok för att man vill nå ut till en bredaste möjliga målgrupp med ett säljbudskap. Man lär inte vilja störa detta med konkret information om produktens kvalitet.

Och tekniska specar som "120 Hz" och "HDMI 2.1" betraktas också som väldigt konstiga och komplicerade saker när du kliver utanför sfären och diskussionen på Swec och andra tekniska inriktade miljöer. Fokusgrupperna uttrycker säkert en motvilja mot sådant. Och då blir det påhittade begrepp som "super mega vivid pro" istället.

Det där börjar luckras upp till viss del. Skulle gissa att kanske max 1-2% av de svenska TV-köparna sett mina guider. Men av de som sett och läst guiderna är de flesta förmodligen rätt tekniskt intresserade. Och kan därmed bidra med till köpråd för alla dem som aldrig skulle orka se videon eller läsa guiden.

Så det är bättre idag eftersom kunskapen om produkterna ökar.

Permalänk
Medlem

Gick på en elektronikaffär med min farfar och hans sambo. Säljaren drog igång med sitt snack och ja vart ska man börja?
Har Q60T endast en kvadrat / fyrkantigt område av bakbelyst i mitten av tvn? Det påstod säljaren.

Gamlingarna köpte en TCL qled800. Som i alla fall är fullt bakbelyst. Men som säljaren dessutom påstod ha 100hz för det är bra när man kollar på sport (vilket visade sig inte stämma). Den har 50hz.