CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz
Behöver råd från proffsen!
Hej datorkännare!
Min laptop har gått itu och jag sitter nu med en dator med separat skärm - vilket inte är skitsmidigt...
Därför måste jag köpa ny! Men jag har inte hållt mig uppdaterad på all ny teknik sen, tja, typ 2015 så skulle behöva lite råd!
Jag studerar - använder en del Matlab och andra program som får mig att vilja satsa på åtmistone en i5 eller Ryzen 5. (Verkar vara av samma kaliber, right?)
8Gb internminne verkar vara standard så det vill jag såklart ha som minimum också.
I övrigt används den bara till Netflix och liknande man kan syssla med när man borde plugga..
Har såklart en budget då CSN inte tillåter mig att äta om jag ska köpa något för 15 000:-
Budget runt 6-7000:-, (7500:- om det är något som är betydligt mer prisvärt!)
Har kikat runt en del och kommit fram till dessa:
Asus Vivobook F512, 6500:- (https://www.inet.se/produkt/1963728/asus-vivobook-15-f512-15-...)
Lenovo Ideapad S540, 6500:- (https://www.webhallen.com/se/product/308186-Lenovo-Ideapad-S5...)
HP av någon modell, 6000:- (https://www.webhallen.com/se/product/303456-HP-Laptop-14-cm10...)
Vilken hade ni valt? Hade ni valt något helt annat? Är jag helt ute och cyklar med de här valen?
Är AMD back on track? På "min tid" körde Intel över AMD totalt men verkar som AMD kommit tillbaka? (Kul!)
Vänliga hälsningar och stort TACK för input
Phidde
Tja! Kan inte säga någonting specifikt om just dom 3 datorerna, men jag kan nog ändå slänga in mina 5 cent (eller är det 2?).
Satt nyligen i samma situation som dig, behövde en dator som jag kunde bära med mig till skolan varje dag så att jag kunde skriva kod på den, och här är vad jag prioriterade: