CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz
Behöver råd från proffsen!
Hej datorkännare!
Min laptop har gått itu och jag sitter nu med en dator med separat skärm - vilket inte är skitsmidigt...
Därför måste jag köpa ny! Men jag har inte hållt mig uppdaterad på all ny teknik sen, tja, typ 2015 så skulle behöva lite råd!
Jag studerar - använder en del Matlab och andra program som får mig att vilja satsa på åtmistone en i5 eller Ryzen 5. (Verkar vara av samma kaliber, right?)
8Gb internminne verkar vara standard så det vill jag såklart ha som minimum också.
I övrigt används den bara till Netflix och liknande man kan syssla med när man borde plugga..
Har såklart en budget då CSN inte tillåter mig att äta om jag ska köpa något för 15 000:-
Budget runt 6-7000:-, (7500:- om det är något som är betydligt mer prisvärt!)
Har kikat runt en del och kommit fram till dessa:
Asus Vivobook F512, 6500:- (https://www.inet.se/produkt/1963728/asus-vivobook-15-f512-15-...)
Lenovo Ideapad S540, 6500:- (https://www.webhallen.com/se/product/308186-Lenovo-Ideapad-S5...)
HP av någon modell, 6000:- (https://www.webhallen.com/se/product/303456-HP-Laptop-14-cm10...)
Vilken hade ni valt? Hade ni valt något helt annat? Är jag helt ute och cyklar med de här valen?
Är AMD back on track? På "min tid" körde Intel över AMD totalt men verkar som AMD kommit tillbaka? (Kul!)
Vänliga hälsningar och stort TACK för input
Phidde
Tja! Kan inte säga någonting specifikt om just dom 3 datorerna, men jag kan nog ändå slänga in mina 5 cent (eller är det 2?).
Satt nyligen i samma situation som dig, behövde en dator som jag kunde bära med mig till skolan varje dag så att jag kunde skriva kod på den, och här är vad jag prioriterade:
1: Vikt! Jag har nog med böcker i väskan och vill inte behöva mer att bära, min tidigare dator vägde ~2kg och det blir oumbärligt. Mina polare stod alltid i en ring runt mig och väntade på att jag på något sätt skulle lyckas trycka ner datorn i väskan igen. Min nuvarande väger väl ungefär 1,3kg och det duger.
2: Storlek! Av exakt samma anledning som ovan. 80% av det jag gör med datorn i skolan är att skriva. Det är främst kod men också projekt rapporter med mer. Jag valde att gå för en 14" och det är absolut helt perfekt för vad jag behöver. 13,3 är på tok för litet och 15+ är i min personliga mening alldeles för stort för att verkligen vara portabel. Men om du är van vid det så är det såklart upp till dig.
3: Minne! Du måste ha minst 8! Jag siktade på 8 om det gick att uppgradera, eller 16 om det inte gick. Jag är rätt säker på att 8 hade räckt men jag valde ändå att prioritera 16. Men kör på 8! Nöj dig inte med 4. Försök att hitta en där man kan uppgradera minnet men låt inte detta ta prio över vikt! (I.M.O, vet inte hur mycket du egentligen kommer bära på den).
4: Prolle: Hur viktigt är en snabb processor egentligen för det vi gör? Om inte du skall kompilera större program, eller någonting liknande så kommer du nog inte märka världens skillnad mellan mid och high-end processorer. Bara du kollar ett par benchmarks innan så att du inte köper en riktig budget prolle.
5: Lagring: "To each their own". Behöver själv inte så mycket. Bara se till att det inte är mekaniskt. Brukar gå att uppgradera, även i de slimmaste av ultrabooks.
6: IPS-Panel: Undersök skärmen innan du köper datorn, okej ljuststryrka och ips-panel (och 1080p) tycker jag är viktigt.
Kommer inte på något mer direkt. Men kolla reviews på datorn innan du köper den. Saker som touchpad känsla, tangentbord och "robust-het" är saker som du sällan kan ta reda på genom specifikationer, och ingen tillverkare kommer snacka dåligt om sin produkt.
Edit: Asus vivobooks verkar faktiskt rätt nice
https://www.inet.se/produkt/1964410/asus-vivobook-14-f412-14-...
1.5 kg, 14 tum, 8 gb ram med möjlighet att uppgradera till 12, 500gb ssd med möjlighet att uppgradera, ips panel, ryzen 5...
Men som sagt, benchmarks på prollen och reviews på datorn i sig är ju lätt att rekomendera innan köp!
- Mp3-spelare 2025? Dags att stänga av hjärnan och bara njuta av musiken.44
- Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.3,1k
- Senaste klarade spel?1,1k
- Vilket ris rekommenderas?10
- Formel 1-tråden10k
- Varför är jag inte toknöjd med Dell 34" Alienware AW3423DWF OLED30
- NCASE M2 bygge RTX 508020
- Vilken Linux-distro använder du just nu? - Dela gärna dina erfarenheter!402
- Person finns på Mrkoll men inte på Ratsit m.fl.22
- Köpråd för en LG Oled 77". Vet inte vilket alternativ som är bäst att välja?20
- Säljes Phanteks XT Pro Ultra (utan fläktar!)
- Säljes Dell Precision 3630, 64GB, 6700 XT MECH OC
- Säljes Supermicro X10 system säljes
- Köpes Söker CPU, GPU och lagring
- Köpes AM5 itx, SFX, DDR5, M.2
- Säljes Fractal Design Torrent, Grey Tempered Glass Light Tint
- Säljes Xice ExternalCool EC600H
- Köpes Köpes: 2x32GB DDR4
- Säljes Intressekoll Acer 34" Predator X34X OLED WQHD (800R) 240 Hz USB-C
- Säljes Gamingdator DDR5
- RTX 5090 buggar ur i virtuella maskiner1
- Slipp Windows AI med Flyoobe18
- Spionprogram fångar porrsurfande offer på bild48