Sata mode: AHCI vs Intel RST

Permalänk
Medlem

Sata mode: AHCI vs Intel RST

Hej, jag har en ganska enkel fråga som jag inte enkelt funnit svar på.

Jag vill installera en Linux distribution på min bärbara dator. Linux tycks sakna stöd för protokollet "intel rst premium with intel optane system acceleration", och det säkraste sättet att installera och använda Linux på är genom att använda mig av AHCI.

Följande kan vara relevant:

Windows kom förinstallerat med drivare för RST.
Jag kan ändra till AHCI utan att installera om.
Min dator är en Asus ZenBook UX480FD
Min lagringsenhet är Western Digital PC SN520
Jag har inte någon form av RAID konfiguration, varken med "intel Optane meory" eller någon annan enhet.

Kommer jag uppleva några nackdelar i Windows 10 om jag ändrar till AHCI från RST?
...t.ex. problem med stabilitet, batteritid eller prestanda

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orkhan:

SN520 är en PCIe SSD, inte SATA, och använder NVMe istället för AHCI som protokoll. Så att ändra SATA-läge bör rimligtvis inte gör någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

SN520 är en PCIe SSD, inte SATA, och använder NVMe istället för AHCI som protokoll. Så att ändra SATA-läge bör rimligtvis inte gör någon skillnad.

Grymt! Skiftar till AHCI och kör på, tack för svar!

Edit: Tråkigt att oem tillverkare väljer att skeppa datorer med RST satt i bios för datorer med NVMe kort, när AHCI tycks ha bredare stöd. Har sätt väldigt många med liknande problem när jag försökte ta reda på varför Manjaro inte kunde upptäcka min hårddisk. Har väl sannolikt med massproduktion av Windows datorer att göra.

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz