Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Skrivet av martinot:

Inga problem! Det är en mycket bra fråga, som tåls att både frågas igen och besvaras igen!

Detta var om du med miljö avsåg klimatet?

För det finns ju stora vinster med vår miljö i städerna med avgasfria fordon. Många som varje år som får allergier, luftrörs/andningsproblem och även många som dör i förtid pga. cancer och andra problem tack vare alla gifter och partiklar som släpps ur våra fordon. Det kan jag personligen nästan tycka är en viktigare miljöfråga än klimatpåverkan.

Har du någon källa ang allergier av fordonsavgaser?

Jag, likt dig, tycker att gifter (främst bio-stabila) är ett större hot än koldioxiden. I media har ju dock koldiox-dabatten snudd på monopol.

Jag ser nästan bara positiva effekter av elbilar om man jämför med ICE. Allt förutom däcken, som kanske är något sämre.

Dock har jag aldrig hört något om allergi, och en snabb googling gav mig inget men skulle gärna vilja läsa mer om det då medicinsk forskning intresserar mig 🙂.

Ang. Elbilar så är jag sjukt taggad på att se priset på Dacia Spring Electric. Har läst allt ifrån drygt 100' till strax över 200'.

Finns det någon som vågar sig på en gissning?

Permalänk
Medlem

Igår slog jag till på en Ioniq electric 28kWh -19, ska bli spännande att kliva in i elbilsvärlden. Nu ska garaget förberedas för laddbox och min gamla pendlingsbil ska avyttras.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Igår slog jag till på en Ioniq electric 28kWh -19, ska bli spännande att kliva in i elbilsvärlden. Nu ska garaget förberedas för laddbox och min gamla pendlingsbil ska avyttras.

Grattis till bilen. Bara 28kWh? Är det inte för lite?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Grattis till bilen. Bara 28kWh? Är det inte för lite?

Tackar. Räckviddsångest som talar? Skämt åsido. Ioniq är fruktansvärt energisnål och har vad jag tittat mig till (björn nyland youtube) inga större problem att köra runt 20mil i vinterväglag/väta och ännu ett par mil utöver det i bra väglag på en laddning. Den är tänkt som min pendlarbil och jag har 110km tur och retur.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, MY från Berlin kan vara ett alternativ när jag byter bil nästa gång.

Men priset på visningsbilen (2WD) var enligt andra forum 680 000kr (!!).

Ouch! Har sett fram emot Enyaq för farsan som tycker vår M3:a är för dyr...

För det priset tycker man ju att man även skulle fått AWD istället för endast 2WD.

Om det stämmer så är det verkligen en fullsmetad version av Enyaq iV 80.

Enyaq iV 60 (412km enl. WLTP) börjar på 448 500kr utan miljöbilsavdraget på 70kkr.

Enyaq iV 80 (536km enl. WLTP) börjar på 547 700kr utan miljöbilsavdraget på 70kkr.

I de svenska versionerna ingår ganska mycket standardutrustning. Är väl eldriven förarstol, eluppvärmd framruta och dragkrog jag vill lägga till.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Har du någon källa ang allergier av fordonsavgaser?

Saxat från en SvD-artikel från 2005 (https://www.svd.se/sa-har-paverkas-allergikern-bilavgaser-kan...):
"Så här påverkas allergikern Bilavgaser kan orsaka allergier

Bilavgaser förändrar den kemiska strukturen hos vissa pollenproteiner. Det kan vara en orsak till att allergierna ökar i förorenade storstadsområden, visar en ny forskarrapport som presenteras i tidskriften Nature. Bilavgaser förändrar den kemiska strukturen hos vissa pollenproteiner. Det kan vara en orsak till att allergierna ökar i förorenade storstadsområden, visar en ny forskarrapport som presenteras i tidskriften Nature.
...
Flera nyligen publicerade studier har visat att luften i hårt trafikerade storstadsmiljöer är ohälsosam, eller rent av farlig. En amerikansk studie som publicerades i New England journal of medicine i höstas visar att barn får permanenta skador av att vistas i sådan miljöer.

Forskarna följde 1 759 barn från 10 till 18 års ålder. I de värst utsatta områdena hade barnen fått lungskador som var lika allvarliga som hos barn till rökande föräldrar.

Bland barnen i kraftigt förorenade områden var dålig lungkapacitet fem gånger vanligare än hos andra barn.
Tidigare studier har visat att förorenad luft ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar och kan leda till för tidig död.
Var sjätte svensk har allergi i någon form. Problemen är som störst i luftförorenade storstadsområden.
Flera forskningsresultat har tidigare visat på ett klart samband mellan mängden bilavgaser och antalet allergiska reaktioner. Men ingen har ännu lyckats svara på frågan varför. På vilket sätt orsakar avgaserna allergier?

Nu tror sig en grupp tyska forskare från Münchens tekniska universitet vara svaret på spåren.
I en intervju i den ansedda tidskriften Nature beskriver kemisten Ulrich Pöschl den nya upptäckten: Mixen av kvävedioxid och ozon i bilarnas avgaser leder till att nitrater tillsätts till vissa proteinmolekyler."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

Saxat från en SvD-artikel från 2005 (https://www.svd.se/sa-har-paverkas-allergikern-bilavgaser-kan...):
"Så här påverkas allergikern Bilavgaser kan orsaka allergier

Bilavgaser förändrar den kemiska strukturen hos vissa pollenproteiner. Det kan vara en orsak till att allergierna ökar i förorenade storstadsområden, visar en ny forskarrapport som presenteras i tidskriften Nature. Bilavgaser förändrar den kemiska strukturen hos vissa pollenproteiner. Det kan vara en orsak till att allergierna ökar i förorenade storstadsområden, visar en ny forskarrapport som presenteras i tidskriften Nature.
...
Flera nyligen publicerade studier har visat att luften i hårt trafikerade storstadsmiljöer är ohälsosam, eller rent av farlig. En amerikansk studie som publicerades i New England journal of medicine i höstas visar att barn får permanenta skador av att vistas i sådan miljöer.

Forskarna följde 1 759 barn från 10 till 18 års ålder. I de värst utsatta områdena hade barnen fått lungskador som var lika allvarliga som hos barn till rökande föräldrar.

Bland barnen i kraftigt förorenade områden var dålig lungkapacitet fem gånger vanligare än hos andra barn.
Tidigare studier har visat att förorenad luft ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar och kan leda till för tidig död.
Var sjätte svensk har allergi i någon form. Problemen är som störst i luftförorenade storstadsområden.
Flera forskningsresultat har tidigare visat på ett klart samband mellan mängden bilavgaser och antalet allergiska reaktioner. Men ingen har ännu lyckats svara på frågan varför. På vilket sätt orsakar avgaserna allergier?

Nu tror sig en grupp tyska forskare från Münchens tekniska universitet vara svaret på spåren.
I en intervju i den ansedda tidskriften Nature beskriver kemisten Ulrich Pöschl den nya upptäckten: Mixen av kvävedioxid och ozon i bilarnas avgaser leder till att nitrater tillsätts till vissa proteinmolekyler."

Forskning visar även att Hjärt- och Kärlsjukdomar påverkas(ökar) av avgaser och partiklar, har ingen källa just nu men gjorde ett arbete om PM10 och PM2.5 (partiklar) och hittade det i litteraturstudien.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

Som en ren anekdot så har märkt att avgaserna från vår Euro 6 diesel är rent vedervärdiga nu på vintern. Även fast den står "varmt" mellan 10 och 15 grader så blir jag ruskigt illamående av avgaserna, och då är jag inte en känslig typ. Älskar hur viss bensin luktar tex.

Även dieselvärmaren är äcklig av sig då den ska blåsa ur avgaser och kyla ner osv ett tag efter man stänger av bilen. Har man då kört in den i garaget så blir det inte kul därinne. Och dessa är ju helt orenade, även om kyla och kall motor förmodligen gör att reningen från motorn är i princip 0 ändå ofta. Vi kör tyvärr väldigt korta sträckor med bilen.

Jag kanske får köpa en elbil för att ha på vintern!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sandos:

Som en ren anekdot så har märkt att avgaserna från vår Euro 6 diesel är rent vedervärdiga nu på vintern. Även fast den står "varmt" mellan 10 och 15 grader så blir jag ruskigt illamående av avgaserna, och då är jag inte en känslig typ. Älskar hur viss bensin luktar tex.

Även dieselvärmaren är äcklig av sig då den ska blåsa ur avgaser och kyla ner osv ett tag efter man stänger av bilen. Har man då kört in den i garaget så blir det inte kul därinne. Och dessa är ju helt orenade, även om kyla och kall motor förmodligen gör att reningen från motorn är i princip 0 ändå ofta. Vi kör tyvärr väldigt korta sträckor med bilen.

Jag kanske får köpa en elbil för att ha på vintern!

Dieselvärmaren släpper i princip ut avgaserna utan efterbehandling, eftersom den inte berörs av utsläppskraven. Lite på samma sätt som att småmotorer i elverk, snöskotrar och mopeder inte heller berörs av det regelverket.

Och tyvärr är Euro 5/Euro 6 helt beroende av att motorn, avgassystemet och partikelfilter är varma för att fungera. Med andra ord: en kallstartad diesel är inte i närheten av någon Euro 5/6-klass. Det har diskuterats en del, just kring att snåldieslar är hyfsat vettiga på långresor, men riktiga miljöbovar på korta sträckor. Om man huvudsakligen kör korta sträckor skulle jag absolut kika på en elbil i nuläget. Om den dagliga körsträckan är 5-10 mil finns det massor av vettiga alternativ.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Avstängd

Många pratar om att det är billigt att äga och köra en elbil och det köper jag. Men hur är egentligen kostnaden vid byggandet?
Är det billigare att bygga en Elbil då det är så få mekaniska delar, mer eller mindre en kaross, en platta, fyra motorer, ett batteri och en specad förarplats.
Batteriet kostar en hel del, karossen är den samma om det är el eller fossildrivet, motorerna blir fyra istället för en men säkerligen mycket billigare per styck, bromsar och liknande är väl också detsamma men mycket annat av pumpar, mekanisk drivning och annat måste bli klart dyrare på en fossilbil.

Så bara vi kan tillverka bättre och billigare batterier så borde bilarna falla ordentligt eller kommer fabrikanterna behålla priserna och plocka ut mera vinst?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

En intressant film att se om elbilens problem och kanske lösningar. Värd att se hur som helst.

https://www.youtube.com/watch?v=pLcqJ2DclEg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Många pratar om att det är billigt att äga och köra en elbil och det köper jag. Men hur är egentligen kostnaden vid byggandet?
Är det billigare att bygga en Elbil då det är så få mekaniska delar, mer eller mindre en kaross, en platta, fyra motorer, ett batteri och en specad förarplats.
Batteriet kostar en hel del, karossen är den samma om det är el eller fossildrivet, motorerna blir fyra istället för en men säkerligen mycket billigare per styck, bromsar och liknande är väl också detsamma men mycket annat av pumpar, mekanisk drivning och annat måste bli klart dyrare på en fossilbil.

Så bara vi kan tillverka bättre och billigare batterier så borde bilarna falla ordentligt eller kommer fabrikanterna behålla priserna och plocka ut mera vinst?

Dagens Elbilspriser reflekteras inte av byggkostnaderna & Fully Charged UK har undersökt & frågat folk i branschen som bekräftar detta.

Biltillverkare tjänar mer pengar på service & underhåll & delar på ice motorn därför dom sätter priser för att kompensera förlust på detta område.

Kollar du i Kina som har enormt utbud & konkurrens så har dom betydligt lägre Prispunkt.

Saic motors med Mg Zs Ev 44.5 Kwh & Mg 5 är prisvärt i Europa men antar att vi lär se fler från Kina som kommer följa efter.

Wuling mini Ev kostar 4500 Euro i Kina & ägs av Saic motors så inte omöjligt att den kan komma hit.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dexters:

En intressant film att se om elbilens problem och kanske lösningar. Värd att se hur som helst.

https://www.youtube.com/watch?v=pLcqJ2DclEg

Såg delar ur filmen och klart intressant. Ska kolla på hela sen.

Såg någon som gjort ett inlägg om räckvidden på sin elbil. Kom inte ihåg vilket märke det var men enligt reklamen skulle bilen klara drygt 30 mil på en laddning. Nu under vintern vid väldigt bistert väder och dåligt väglag klarade samma bil bara drygt 10 mil på en laddning.
Det roligaste var att personen ändå var nöjd då den tog honom från A-B som han behövde.
Hade han haft en dieselbil och läst att den ska dra 0,54 l/mil så hade han garanterat reklamerat bilen om den istället drog 1,5 l/mil bara för att det var kallt och sämre väglag. Men egentligen hade personen utan problem tagit sig från A-B med den bilen också😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Såg delar ur filmen och klart intressant. Ska kolla på hela sen.

Såg någon som gjort ett inlägg om räckvidden på sin elbil. Kom inte ihåg vilket märke det var men enligt reklamen skulle bilen klara drygt 30 mil på en laddning. Nu under vintern vid väldigt bistert väder och dåligt väglag klarade samma bil bara drygt 10 mil på en laddning.
Det roligaste var att personen ändå var nöjd då den tog honom från A-B som han behövde.
Hade han haft en dieselbil och läst att den ska dra 0,54 l/mil så hade han garanterat reklamerat bilen om den istället drog 1,5 l/mil bara för att det var kallt och sämre väglag. Men egentligen hade personen utan problem tagit sig från A-B med den bilen också😀

Fast min bensinare som klarar 80 mil på sommaren (enligt färddatorn) säger 50 mil nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiinis:

Fast min bensinare som klarar 80 mil på sommaren (enligt färddatorn) säger 50 mil nu.

Kan det bero på annat körmönster eller är det endast start med kall bil och korta körsträckor som gör det?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av Mighty Mic:

Saxat från en SvD-artikel från 2005 (https://www.svd.se/sa-har-paverkas-allergikern-bilavgaser-kan...):
"Så här påverkas allergikern Bilavgaser kan orsaka allergier

Bilavgaser förändrar den kemiska strukturen hos vissa pollenproteiner. Det kan vara en orsak till att allergierna ökar i förorenade storstadsområden, visar en ny forskarrapport som presenteras i tidskriften Nature. Bilavgaser förändrar den kemiska strukturen hos vissa pollenproteiner. Det kan vara en orsak till att allergierna ökar i förorenade storstadsområden, visar en ny forskarrapport som presenteras i tidskriften Nature.
...
Flera nyligen publicerade studier har visat att luften i hårt trafikerade storstadsmiljöer är ohälsosam, eller rent av farlig. En amerikansk studie som publicerades i New England journal of medicine i höstas visar att barn får permanenta skador av att vistas i sådan miljöer.

Forskarna följde 1 759 barn från 10 till 18 års ålder. I de värst utsatta områdena hade barnen fått lungskador som var lika allvarliga som hos barn till rökande föräldrar.

Bland barnen i kraftigt förorenade områden var dålig lungkapacitet fem gånger vanligare än hos andra barn.
Tidigare studier har visat att förorenad luft ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar och kan leda till för tidig död.
Var sjätte svensk har allergi i någon form. Problemen är som störst i luftförorenade storstadsområden.
Flera forskningsresultat har tidigare visat på ett klart samband mellan mängden bilavgaser och antalet allergiska reaktioner. Men ingen har ännu lyckats svara på frågan varför. På vilket sätt orsakar avgaserna allergier?

Nu tror sig en grupp tyska forskare från Münchens tekniska universitet vara svaret på spåren.
I en intervju i den ansedda tidskriften Nature beskriver kemisten Ulrich Pöschl den nya upptäckten: Mixen av kvävedioxid och ozon i bilarnas avgaser leder till att nitrater tillsätts till vissa proteinmolekyler."

Tack ska du ha 👌.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Fast min bensinare som klarar 80 mil på sommaren (enligt färddatorn) säger 50 mil nu.

Då bör du nog ta en titt på vad som är fel.
Min diesel säger 1000 km per tank nu vintertid när det varit -20.
På sommaren säger den 1040 ungefär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Då bör du nog ta en titt på vad som är fel.
Min diesel säger 1000 km per tank nu vintertid när det varit -20.
På sommaren säger den 1040 ungefär.

Då har du en super diesel bil om din bil har en diesel värmare för uppvärmning enbart vinterdäcken gjorde skillnad för mig & när de var minus 25-30 grader drog min bil upp till dubbla förbrukningen innan motorn fick upp värmen.

Det är som att säga att en diesel bil drar samma i stan som på långkörning lyckas du med detta är du den första jag hört som gått emot fysikens lagar.

Eller att bilen tar lika mycket bränsle som i 30 plusgrader med sommardäck som minus 30 grader med dubbdäck.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Kan det bero på annat körmönster eller är det endast start med kall bil och korta körsträckor som gör det?

Gissar att det är annat körmönster, dvs mer korta sträckor och mer stanna och starta plus att det är kallt och snö. Poängen är att även ICE påverkas av kyla och snö och inte enbart elbilar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiinis:

Gissar att det är annat körmönster, dvs mer korta sträckor och mer stanna och starta plus att det är kallt och snö. Poängen är att även ICE påverkas av kyla och snö och inte enbart elbilar.

Givetvis är det så men om jag tankar min dieselbil full och kör iväg på en långresa så kommer jag kanske 75-85mil på vintern om det är dåligt väglag mot 85-95 mil på sommaren.
I det fallet jag skrev om så var skillnaden från drygt 30 mil till drygt 10 mil och säg att elbilen kanske kommer 15 mil om den åker på ”långresa”.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Givetvis är det så men om jag tankar min dieselbil full och kör iväg på en långresa så kommer jag kanske 75-85mil på vintern om det är dåligt väglag mot 85-95 mil på sommaren.
I det fallet jag skrev om så var skillnaden från drygt 30 mil till drygt 10 mil och säg att elbilen kanske kommer 15 mil om den åker på ”långresa”.

Men dom flesta med Elbil förvärmer batterierna för längre räckvidd & även trenden med värmepump har ökat räckvidden.

Men även batteri kemin påverkar räckvidden vet att Hyundai Ioniq 28 Kwh tappar marginellt på vintern i tester & likadant med Kia E Niro.

Men tappar man säg 30% på en Tesla modell 3 innan 2021 utan värmepump med förvärmt batteri & 22% på den med värme pump har folk ändå tyckt det är okej

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Då har du en super diesel bil om din bil har en diesel värmare för uppvärmning enbart vinterdäcken gjorde skillnad för mig & när de var minus 25-30 grader drog min bil upp till dubbla förbrukningen innan motorn fick upp värmen.

Det är som att säga att en diesel bil drar samma i stan som på långkörning lyckas du med detta är du den första jag hört som gått emot fysikens lagar.

Eller att bilen tar lika mycket bränsle som i 30 plusgrader med sommardäck som minus 30 grader med dubbdäck.

Motorvärmare gör stor skillnad som på elbilar. Sen kör jag nästan aldrig kortare än 20 mil.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonas79:

Men dom flesta med Elbil förvärmer batterierna för längre räckvidd & även trenden med värmepump har ökat räckvidden.

Men även batteri kemin påverkar räckvidden vet att Hyundai Ioniq 28 Kwh tappar marginellt på vintern i tester & likadant med Kia E Niro.

Men tappar man säg 30% på en Tesla modell 3 innan 2021 utan värmepump med förvärmt batteri & 22% på den med värme pump har folk ändå tyckt det är okej

Nu när jag läser ditt alternativ Hyundai Ioniq så känner jag igen namnet från det personen skrev, vet inte vilken storlek på batteri det var tal om.
Med där tappade personen iallafall nästan 2/3. Har ingen aning om körmönster eller om förvärmning användes.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Har du någon källa ang allergier av fordonsavgaser?

Jag, likt dig, tycker att gifter (främst bio-stabila) är ett större hot än koldioxiden. I media har ju dock koldiox-dabatten snudd på monopol.

Jag ser nästan bara positiva effekter av elbilar om man jämför med ICE. Allt förutom däcken, som kanske är något sämre.

Dock har jag aldrig hört något om allergi, och en snabb googling gav mig inget men skulle gärna vilja läsa mer om det då medicinsk forskning intresserar mig 🙂.

Ang. Elbilar så är jag sjukt taggad på att se priset på Dacia Spring Electric. Har läst allt ifrån drygt 100' till strax över 200'.

Finns det någon som vågar sig på en gissning?

Har inga länkar nu på rak arm, men har läst om detta i Shanghai och andra kinesiska storstäder med mycket fordonsutsläpp. Föds fler barn med allergier och astma som växer upp i dessa städer.

Däremot så läste jag detta i dagens DN, även om det inte specifikt avhandlar allergier, utan snarare allvarligare effekter än så:

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Igår slog jag till på en Ioniq electric 28kWh -19, ska bli spännande att kliva in i elbilsvärlden. Nu ska garaget förberedas för laddbox och min gamla pendlingsbil ska avyttras.

Grattis - och välkommen i klubben!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Många pratar om att det är billigt att äga och köra en elbil och det köper jag. Men hur är egentligen kostnaden vid byggandet?
Är det billigare att bygga en Elbil då det är så få mekaniska delar, mer eller mindre en kaross, en platta, fyra motorer, ett batteri och en specad förarplats.
Batteriet kostar en hel del, karossen är den samma om det är el eller fossildrivet, motorerna blir fyra istället för en men säkerligen mycket billigare per styck, bromsar och liknande är väl också detsamma men mycket annat av pumpar, mekanisk drivning och annat måste bli klart dyrare på en fossilbil.

Så bara vi kan tillverka bättre och billigare batterier så borde bilarna falla ordentligt eller kommer fabrikanterna behålla priserna och plocka ut mera vinst?

Jo, det är i stort som du säger.

De är enklare, snabbare och billigare att bygga/montera, och även enklare, snabbare och billigare att bygga en elmotor än en ICE.

Däremot så är batterierna väldigt svåra, långsamma och dyra att bygga i dagsläget.

Men det kommer falla i pris i takt med att produktionstekniken av batterierna förbättras och förenklas, och om en ca. 5 år så kommer det (även utan skatter/subventioner inräknat) vara dyrare att tillverka en ICE-bil än en elbil.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Nu när jag läser ditt alternativ Hyundai Ioniq så känner jag igen namnet från det personen skrev, vet inte vilken storlek på batteri det var tal om.
Med där tappade personen iallafall nästan 2/3. Har ingen aning om körmönster eller om förvärmning användes.

Här har du Tesla björns tester på räckvidd sommar och vinter på massa elbilar.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvv...

Hoppas du anser hans testdata är korrekta & notera 75% kapacitet är mätdatan uträknad på så du inte missar detta.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Dagens Elbilspriser reflekteras inte av byggkostnaderna & Fully Charged UK har undersökt & frågat folk i branschen som bekräftar detta.

Biltillverkare tjänar mer pengar på service & underhåll & delar på ice motorn därför dom sätter priser för att kompensera förlust på detta område.

Kollar du i Kina som har enormt utbud & konkurrens så har dom betydligt lägre Prispunkt.

Allt är billigare (i princip) i Kina, men så är även lönerna och köpkraften också lägre.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Jo, det är i stort som du säger.

De är enklare, snabbare och billigare att bygga/montera, och även enklare, snabbare och billigare att bygga en elmotor än en ICE.

Däremot så är batterierna väldigt svåra, långsamma och dyra att bygga i dagsläget.

Men det kommer falla i pris i takt med att produktionstekniken av batterierna förbättras och förenklas, och om en ca. 5 år så kommer det (även utan skatter/subventioner inräknat) vara dyrare att tillverka en ICE-bil än en elbil.

Får hoppas att de blir både billigare och bättre.

Skrivet av Jonas79:

Här har du Tesla björns tester på räckvidd sommar och vinter på massa elbilar.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvv...

Hoppas du anser hans testdata är korrekta & notera 75% kapacitet är mätdatan uträknad på så du inte missar detta.

Jag har själv ingen egen erfarenhet av elbil utan detta var en person som skrev om detta på ett annat forum och han var ändå nöjd.
Som jag skrev så vet jag inte om personen förvärmde eller hur körcykeln såg ut exakt.

Elbil passar inte mitt eget behov men kan ändras framöver om de blir bättre som naturligtvis kommer ske.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har inga länkar nu på rak arm, men har läst om detta i Shanghai och andra kinesiska storstäder med mycket fordonsutsläpp. Föds fler barn med allergier och astma som växer upp i dessa städer.

Däremot så läste jag detta i dagens DN, även om det inte specifikt avhandlar allergier, utan snarare allvarligare effekter än så:

https://teslaclubsweden.se/forum/download/file.php?id=25990

Lite mer källa på det: https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/P...

Skrivet av Naturvårdsverket:

Till de akuta effekterna hör hosta, attacker av astma samt kroniskt obstruktiv lungsjukdom (KOL). Studier har också visat att nedsatt lungfunktion kan vara en effekt som uppstår på lång sikt, särskilt hos barn som bor i områden med höga halter av PM2,5

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11