Hur ska jag få bra WIFI-täckning i lägenheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JKM:

Fantastisk respons, uppskattas!

Efter att ha läst era svar så känns kabel som ett hett alternativ. Speciellt ifall man skulle dra den via taket eller liknande, helst då i en sådan skyddad list.

Däremot är frågan hur man kommer runt dörrkarmar och liknande utan att det ser korvigt ut? Bifogar bilder.

Bild 1

Bild 2

Edit: vet inte varför bilderna vridit sig, men ni kanske förstår hur det ser ut.

Ta bort fodren på båda sidor, dom brukar endast sitta spikade i dörrkarmen. Brukar gå ganska lätt om man är försiktig.
Då borde du få utrymme mellan väggen och dörrkarmen för kabeln.
Ta ur lite material på baksidan av fodren så kabeln inte blir klämd, alternativ om du kan bort lite material ifrån väggen.

Då du har ljusa väggar och mörka foder, syns det tydligt om du gör ett "jack" i fodret. Det skull jag försöka undvika om det går.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Sidofråga: jag kan via Mina Sidor hos Com Hem inaktivera eller aktivera både 2,4GHz eller 5GHz. Min router stödjer bådadera. Är det att rekommendera att stänga av 2,4 så att den alltid går mot 5? Eller säkrare att ha båda aktiverade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JKM:

Sidofråga: jag kan via Mina Sidor hos Com Hem inaktivera eller aktivera både 2,4GHz eller 5GHz. Min router stödjer bådadera. Är det att rekommendera att stänga av 2,4 så att den alltid går mot 5? Eller säkrare att ha båda aktiverade?

Det är en smaksak, men om du inaktiverar 2.4GHz, som kommer ju såklart inte klienter som endast stödjer 2.4GHz inte kunna ansluta alls.
Jag vet inte om det finns möjlighet att separea frekvensbanden i ComHem-routern så att du får två separata SSID, och från respektive klient kan välja om du vill ha 2.4GHz elle 5GHz. Det tycker jag isåfall är att föredra.

Permalänk
Medlem

Generellt sett så bör du inte inaktivera något band för wifi, nej.

Visa signatur

press nu1mlock