Hur privatkopierar man en kopieringsskyddad DVD?

Permalänk
Medlem

Hur privatkopierar man en kopieringsskyddad DVD?

Jag har lånat en serie på DVD av en kompis jag inte haft tid att se, så jag tänkte kopiera den och se den när tillfälle ges.
Jag provade att skapa en image med flera olika program, men fick enbart felmeddelanden precis i början av kopieringen.

När jag istället försökte kopiera över filerna rakt av i Windows stod det att det inte gick eftersom DVD:n var kopieringsskyddad.
What...? Vi betalar ju hundratals miljoner varje år just för att ha rätt att kopiera filmer av vänner.
Vad är det då vi betalar för egentligen, om det ändå inte fungerar?

Hur nyttjar jag min lagstadgade rätt att kopiera DVD-filmer från vänner, som jag dessutom redan betalat för?

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Timilim

Tråd låst med hänvisning till §7:

Skrivet av §7 Piratkopiering:

Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

/DavidtheDoom, - Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin