Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Saxtorp
Registrerad
Jan 2015

Vilken olja till mopeden?

Hej, har en Barton Fighter Eco 50cc moppe 2020 årsmodell (samma som en Romet WS50).
Enligt säljaren så ska det vara mineralolja 20W-50 som jag bytt till men enligt instruktionerna för moppen ska det vara SAE 10W40 som gäller. Var på en serviceverkstad för mopeder o de sa att halvsyntetisk olja SAE 10W-40 gäller.
Ska jag byta olja till den halvsyntetisk - vad tror ni moppe ägare?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lappland / Kiruna
Registrerad
Feb 2002

Tillverkaren vet väl ändå bäst (i de flesta fall), vilken olja du bör använda.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008

Varför litar du mer på forumfolk och säljare än manualen och serviceverkstaden?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Jan 2012

Om verkstaden och manualen säger SAE 10W40 så kör på det. Halvsyntetisk är dyrare better safe than sorry. I slutändan tror jag inte det gör nån superskillnad men du bör ha rätt viskositet iaf.

I7 8700K, Asus GTX 1080TI, Acer Predator XB270HU 1440p 144hz G-sync och annat smått o gott.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Jun 2005

Mopeder brukar inte vara jättekinkiga med olja. viktigt är att byta tillräckligt ofta och köra på rätt klassning av olja men för en moped kan du köra på valfri 10W40 olja precis som manualen säger.

varför frågar du här när du redan fått 2 svar varav ett är av tillverkaren till produkten via manualen?

Ryzen 3700x @ auto, Palit GTX 1080 GR Premium

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Maj 2015
Skrivet av Manne Saint:

Hej, har en Barton Fighter Eco 50cc moppe 2020 årsmodell (samma som en Romet WS50).
Enligt säljaren så ska det vara mineralolja 20W-50 som jag bytt till men enligt instruktionerna för moppen ska det vara SAE 10W40 som gäller. Var på en serviceverkstad för mopeder o de sa att halvsyntetisk olja SAE 10W-40 gäller.
Ska jag byta olja till den halvsyntetisk - vad tror ni moppe ägare?

Skulle något hända är det bättre att kunna säga att du har följt instruktionerna från tillverkaren.

ASUS Z97-A | Intel Core i7-4790K | Noctua NH-U14S | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC
2x8GB Corsair Vengeance Pro | Samsung 850 EVO 500GB | Cooler Master V750S
Fractal Design Meshify C | Cooler Master MK750 MX Silent Red | ASUS Strix Claw | Dell U2515H

Frågor eller funderingar? Skicka ett PM eller kontakta oss.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Saxtorp
Registrerad
Jan 2015

Jag frågar för jag har påpekat för företaget (säljaren) jag köpt den av att i deras svenska servicebok så står det en annan olja än i orginalserviceboken på annat språk (som också medföljer). De vidhåller att den olja (mineral) gäller!
Tack ändå för era input...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

Första siffran i 10w/40 och 20w/50 är hur pass bra den är vid kyla dvs lägre nummer bättre/mer lättflytande vid kyla och därmed klarar mer kyla, andra nummret är för hur mycket värme oljan klarar av utan att koksa/blir för tunn/etc och dessa nummer är viskositet nummer.
Går man över till delsyntet/hel syntet så hjälper det kall egenskaperna något även fast det är samma första nummer (10 heller 20 i detta fall) handlar dock inte om några större skillnader.

Rent generellt så spelar det ingen som helst roll om det är gamla dinosaurier/delsyntet/syntet man kör med.
Först när det börjar bli äldre och/heller slitna motorer börjar det spela större roll.
1, Syntet kan ofta lösa upp gamla fastbrända rester av olja/skit i en motor (delsyntet med men inte lika mycket) så inget att rekommendera i tex en gammal halv sleten cheva 350 från 1965 som gått med mineralolja i 50+år.
Dvs finns stor risk att skit/etc löses upp och kan ganska fort sätta igen oljefilter/oljekanaler med motorras som följd.

2, Syntet är tunnare och en halv sleten motor har betydligt större chans att börja läcka med syntet än mineral, dels pga tunnare men även för att den kan lösa upp skit/etc.

Sen till frågan om olja i moped/etc.
Titta lite snabbt och verkar som Barton Fighter Eco har en 4vxl manuell motor och såg även detta.
""med den trygga fyrtaktsmotorn en gång i tiden skapad av Honda."" Gissar därmed på att det är en kina klon på en Honda motor=troligen inte alls lika hållbar men troligen ok jämfört med annat kina skräp.

Är det en manuell motor (heller i vissa väldigt sällsynta fall i moppe/mc världen automat) som har våt koppling/våt slirkoppling dvs koppling i oljebad så bör man INTE använda vanlig motor olja.
För vanlig motor olja innehåller tillsatser som inte är nyttigt för kopplingar, finns stor risk för att kopplingen börjar slira med vanlig olja.
Det finns olja utan tillsatser och sen finns det även olja med friktions tillsatser avsedda för våt koppling, båda kan fungera.
MEN som sagt vanlig motor olja BÖR UNDVIKAS och detta är BETYDLIGT VIKTIGARE än valet mellan mineral/del/syntet och viskositets numerärerna.

Så kan därmed rek att handla olja i moppe/mc affärer då risken att få olja ej avsedd för olje koppling minskar markant då.

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Saxtorp
Registrerad
Jan 2015

Fint, tack för svaret - då är jag trygg med oljan jag handlat hos mc verkstad och tack för att du tog dig tid.