Byta moderkort och cpu utan ominstallation av W10Pro?

Permalänk
Medlem

Byta moderkort och cpu utan ominstallation av W10Pro?

Ska i veckan byta moderkort till ett Z97 och ny i7:a och jag vill verkligen slippa en ren ominstallation då det blir omfattande jobb för mig.

Har läst att Aomei backupper har bra funktioner för att kopiera, skapa imagefil och man förbereder ett USB startmedia för att göra en full "restore" Har någon erfarenhet av detta? Tack på förhand för tips och råd!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av LJN:

Ska i veckan byta moderkort till ett Z97 och ny i7:a och jag vill verkligen slippa en ren ominstallation då det blir omfattande jobb för mig.

Har läst att Aomei backupper har bra funktioner för att kopiera, skapa imagefil och man förbereder ett USB startmedia för att göra en full "restore" Har någon erfarenhet av detta? Tack på förhand för tips och råd!

Migrera nuvarande diskenheter bara. Windows löser numera det där fint.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Migrera nuvarande diskenheter bara. Windows löser numera det där fint.

Är lite novis och kanske inte riktigt förstår svaret:) Jag ska behålla samma systemdisk men byta moderkort och cpu. Menar du att Windows fixar detta själv vid bootning eller?

/Lennart

Permalänk
Medlem
Skrivet av LJN:

Är lite novis och kanske inte riktigt förstår svaret:) Jag ska behålla samma systemdisk men byta moderkort och cpu. Menar du att Windows fixar detta själv vid bootning eller?

/Lennart

när du laddat in i windows installeras alla drivrutiner etc du behöver, funkar ganska bra nuförtiden sen behöver du bara chipset drivisar etc

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem

Böt från 4670k till 4790k och ett annat moderkort (Z87 istället för Z97 pga strul med ram-slotsen) utan att installera om Windows. Slängde ihop allt och laddade ner nya chipset-drivrutiner och körde på som vanligt

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

Gick från en 3770K, asrock z77 extreme 4 till en 9700K, Z390-F gaming utan att göra ominstallation. Samma systemdisk alltså.
Så jag håller med tidigare inlägg

Permalänk
Medlem

Tack för Era samstämmiga svar, då ska jag nog klara av det:)

Permalänk
Medlem

Lite feedback: Gick galant att byta moderkort med ny cpu och minne. Bara starta och Windows tog hand om "upgrade" och sedan en omstart till så var allt klart:) Dagen PC system har nästan blivit "plug-and-play"
/Lennart