Kaffeclockers -- Allt för din perfekta kopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag blev positivt överaskad av Drop Coffees: Uraga, Natural, Ethiopioa. Den är verkligen exakt vad jag tänker mig när någon säger: "Sådär fruktigt specialkaffe." Beställde hem en påse som anlände i fredags. Den är nästan slut...

Annars är jag -- som tidigare nämnt -- en förespråkare av kafferosterietkoppar.se. Det mesta jag druckit från dem har varit bra (akta dig för de Indonesiska grejerna bara, de var inte min kopp).

Den där Drop coffee säljs på min lokala LIDL, mycket gott

Permalänk

Jag behöver en kapselmaskin till jobbet av praktiska skäl... Har hittils inte druckit något som jag tyckt varit särskilt gott. Finns det någon som är hyffsad?

Visa signatur

Strix 1080 ti
Intel i7 7700k
DDR4 16GB 3200mhz

Permalänk
Avstängd

Ett tips som jag gjort i flera år är att alltid ta ett extra med kaffemåttet vid dosering för kaffebryggare.

Om du ska brygga 5 koppar kaffe så tar du istället 6 kaffemått. Ska du brygga 4 koppar kaffe så tar du 5 kaffemått. Osv.

Detta ger en trevlig starkare smak utan att bli för stark. Uppskattades även på en arbetsplats jag arbetade vid för flera år sedan!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockstone:

Jag behöver en kapselmaskin till jobbet av praktiska skäl... Har hittils inte druckit något som jag tyckt varit särskilt gott. Finns det någon som är hyffsad?

Jag har inte mycket för kapselkaffe. Är det för ditt egna bruk, eller ska maskinen serva många personer?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Ett tips som jag gjort i flera år är att alltid ta ett extra med kaffemåttet vid dosering för kaffebryggare.

Om du ska brygga 5 koppar kaffe så tar du istället 6 kaffemått. Ska du brygga 4 koppar kaffe så tar du 5 kaffemått. Osv.

Detta ger en trevlig starkare smak utan att bli för stark. Uppskattades även på en arbetsplats jag arbetade vid för flera år sedan!

Fast, det här skalar ju inte.

5 mått på 4 koppar -> 1.25 mått per kopp
6 mått på 5 koppar -> 1.2 mått per kopp

Kanske är "lika nog", men ta det här lite längre så ser du att 13 mått på 12 koppar -> 1.08 mått per kopp.
Eller åt andra hållet: 2 mått på 1 kopp -> 2 mått per kopp.

En bättre tumregel skulle kanske vara just "1.25 mått kaffe per kopp". Följer du det mönstret får du följande dosering för 1-15 koppar: [1.25, 2.5, 3.75, 5.0, 6.25, 7.5, 8.75, 10.0, 11.25, 12.5, 13.75, 15.0, 16.25, 17.5, 18.75].

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av GLaDER:

Jag har inte mycket för kapselkaffe. Är det för ditt egna bruk, eller ska maskinen serva många personer?

Jag och en till person (jobbet), Det lämpar sig bäst med kapselkaffe för vårat kontor även om det inte är det bästa kaffet.

Visa signatur

Strix 1080 ti
Intel i7 7700k
DDR4 16GB 3200mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockstone:

Jag och en till person (jobbet), Det lämpar sig bäst med kapselkaffe för vårat kontor även om det inte är det bästa kaffet.

Då hade jag nog skaffat en gammal Nespresso Pixie. Den är snabb, liten och brukar stå på varenda konsults skrivbord.

Permalänk
Medlem

Hej Kaffeclockers,

Har nån här en åsikt om Niche Zero verkligen är värd 7500kr? Hade bestämmt mig för att köpa ny kvarn, brygger idag främst pourover/V60 men vill ha en kvarn som man kan använda i säg 10 år och även funkar för espresso. har beställt en Niche men börjar bli osäkert nu när det är tydligt att jag även måste betala moms+tull utöver 6000sek för kvarnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eruku:

Hej Kaffeclockers,

Har nån här en åsikt om Niche Zero verkligen är värd 7500kr? Hade bestämmt mig för att köpa ny kvarn, brygger idag främst pourover/V60 men vill ha en kvarn som man kan använda i säg 10 år och även funkar för espresso. har beställt en Niche men börjar bli osäkert nu när det är tydligt att jag även måste betala moms+tull utöver 6000sek för kvarnen.

Jag äger en Niche och är kanonnöjd! (Jag köpte den för 6117,11 SEK i September förra året.) Anledningen till att jag köpte en Niche var exakt samma anledning som du anger: "Jag handbrygger idag, men vill ha en kvarn som dessutom klarar espresso."

Nu äger inte jag någon espressomaskin, (ska förhoppningsvis hämta hem en idag) så jag har inte kunnat prova "the full range" på kvarnen; men efter att ha läst och kollat på recensioner tror jag att jag gjort rätt val. När det kommer till "bang for the buck" verkar Niche svårslagen.

Någonstans går dock gränsen för Niches prisvärdhet, men var den gränsen går vet jag inte. Om en Niche börjar kosta uppemot ~8000 SEK kanske ett alternativ skulle kunna vara Baratza Sette 270W?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Om man kan vänta lite så säljer Tretti.se den svarta Wilfa Uniform (WSFBS-100) för 2199 kr just nu, ordinarie pris på Prisjakt är 3490 kr från en seriös butik. Leverans sker dock först om två månader, fr.o.m. 8 mars.

Det enda James Hoffman klagar på är att den är långsam, både malning och vägning.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Fick en Aeropress av frugan i julklapp, drog till med en prenumeration Stora kafferesan från kafferosteriet koppar som komplement till Lavazza Tierra Ekologisk som vanligtvis finns i lager hemma.

https://kafferosterietkoppar.se/prenumerera/bryggkaffe/stora-...

Ska bli spännande, denna månads kaffe var väldigt annorlunda mot vad jag är van vid att kaffe smakar.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Om man kan vänta lite så säljer Tretti.se den svarta Wilfa Uniform (WSFBS-100) för 2199 kr just nu, ordinarie pris på Prisjakt är 3490 kr från en seriös butik. Leverans sker dock först om två månader, fr.o.m. 8 mars.

Det enda James Hoffman klagar på är att den är långsam, både malning och vägning.

Jag beställde den från Elgiganten på black friday för cirkus 2000kr, leverans skjuts upp konstant. Nu beräknat till slutet av februari

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Jag beställde den från Elgiganten på black friday för cirkus 2000kr, leverans skjuts upp konstant. Nu beräknat till slutet av februari

Ajdå, surt. Det är ju en sak att vänta om man vet att det kommer dröja men att vänta på något som skjuts upp är ju bra trist. Jag vet inte var kvarnarna tillverkas men det låter ju nästan som om de har en sändning på väg in i februari, kanske en corona-försening?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Om man kan vänta lite så säljer Tretti.se den svarta Wilfa Uniform (WSFBS-100) för 2199 kr just nu, ordinarie pris på Prisjakt är 3490 kr från en seriös butik. Leverans sker dock först om två månader, fr.o.m. 8 mars.

Det enda James Hoffman klagar på är att den är långsam, både malning och vägning.

Bra deal, den kvarnen använder jag varje dag. Bästa kvarnen jag ägt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag äger en Niche och är kanonnöjd! (Jag köpte den för 6117,11 SEK i September förra året.) Anledningen till att jag köpte en Niche var exakt samma anledning som du anger: "Jag handbrygger idag, men vill ha en kvarn som dessutom klarar espresso."

Nu äger inte jag någon espressomaskin, (ska förhoppningsvis hämta hem en idag) så jag har inte kunnat prova "the full range" på kvarnen; men efter att ha läst och kollat på recensioner tror jag att jag gjort rätt val. När det kommer till "bang for the buck" verkar Niche svårslagen.

Någonstans går dock gränsen för Niches prisvärdhet, men var den gränsen går vet jag inte. Om en Niche börjar kosta uppemot ~8000 SEK kanske ett alternativ skulle kunna vara Baratza Sette 270W?

Tack för din input blir nog Niche Zero, sjukt mycket pengar men över typ tio år blir det ju rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Om man kan vänta lite så säljer Tretti.se den svarta Wilfa Uniform (WSFBS-100) för 2199 kr just nu, ordinarie pris på Prisjakt är 3490 kr från en seriös butik. Leverans sker dock först om två månader, fr.o.m. 8 mars.

Det enda James Hoffman klagar på är att den är långsam, både malning och vägning.

Nu är den slutsåld! Bra deal!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Nu äger inte jag någon espressomaskin, (ska förhoppningsvis hämta hem en idag) så jag har inte kunnat prova "the full range" på kvarnen; men efter att ha läst och kollat på recensioner tror jag att jag gjort rätt val. När det kommer till "bang for the buck" verkar Niche svårslagen.

Nu har en maskin hittat ett nytt hem. Hittade en väldigt eftersatt Rancilio Silvia på Blocket och efter att ha rådgjort med min lokala ÅF kände jag att det var värt att prova.

Nu ska jag rengöra och se över allting och förhoppningsvis har jag gjort ett kap!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Nu har en maskin hittat ett nytt hem. Hittade en väldigt eftersatt Rancilio Silvia på Blocket och efter att ha rådgjort med min lokala ÅF kände jag att det var värt att prova.

https://i.imgur.com/KJZzHBa.jpeg

Nu ska jag rengöra och se över allting och förhoppningsvis har jag gjort ett kap!

Har du schysst våg för att mäta outputen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eruku:

Har du schysst våg för att mäta outputen?

Schysst vet jag inte, men vågen som syns i bild passar under gruppen.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Schysst vet jag inte, men vågen som syns i bild passar under gruppen.

Ah, har samma med generiskt namn från Amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Nu har en maskin hittat ett nytt hem. Hittade en väldigt eftersatt Rancilio Silvia på Blocket och efter att ha rådgjort med min lokala ÅF kände jag att det var värt att prova.

https://i.imgur.com/KJZzHBa.jpeg

Nu ska jag rengöra och se över allting och förhoppningsvis har jag gjort ett kap!

En påse avkalkning och en påse rengöring senare så rinner det klart vatten ur maskinen! Verkar onekligen som det blev ett kap. Det är lite sent för att klunka espresso och försöka hitta en bra matchning med kvarnen, men jag gjorde en shot och fick till 16 in 32 ut med rätt bra timing. Gott!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Fick en Aeropress av frugan i julklapp, drog till med en prenumeration Stora kafferesan från kafferosteriet koppar som komplement till Lavazza Tierra Ekologisk som vanligtvis finns i lager hemma.

https://kafferosterietkoppar.se/prenumerera/bryggkaffe/stora-...

Ska bli spännande, denna månads kaffe var väldigt annorlunda mot vad jag är van vid att kaffe smakar.

Tack för tipset! Hoppade även på en prenumeration av Stora kafferesan jag också och fick hem den första påsen för några dagar sedan! Kul att få uppleva andra smaker utöver sitt vardagliga kaffe. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

En påse avkalkning och en påse rengöring senare så rinner det klart vatten ur maskinen! Verkar onekligen som det blev ett kap. Det är lite sent för att klunka espresso och försöka hitta en bra matchning med kvarnen, men jag gjorde en shot och fick till 16 in 32 ut med rätt bra timing. Gott!

Grattis till en bra maskin!
Min Silvia har pumpat ut två espressos om dagen i några år nu. Riktigt nöjd med den (jag köpte min beg på blocket också).
Bytte brygghuspackningen på min för ett par månader sedan och passade då på att ta ut och rengöra spridarfilter och hållaren till denna. Tyckte det var ett lyft för smaken och kan rekommendera det om du köpt en välanvänd maskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dust79:

Grattis till en bra maskin!
Min Silvia har pumpat ut två espressos om dagen i några år nu. Riktigt nöjd med den (jag köpte min beg på blocket också).
Bytte brygghuspackningen på min för ett par månader sedan och passade då på att ta ut och rengöra spridarfilter och hållaren till denna. Tyckte det var ett lyft för smaken och kan rekommendera det om du köpt en välanvänd maskin.

Tack och tack för tipsen

Jag köpte ny packning och spridarfilter när jag var hos min ÅF och köpte rengöringsgrejer Skruvade isär gruppen, men bedömde att varken filter eller packning behövde bytas. Rengjorde dock filter och diffuser för hand.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Mina standard kaffe att ha hemma senaste tiden har varit Johan och Nyström Buena Vista, Lykke Happiness & Gringo Prime Brew sött och friskt kaffe för under 350kr kilot. Nån som kan tips om lätt eller mellanrost som kostar under 350kr kilot? Vill prova något nytt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eruku:

Mina standard kaffe att ha hemma senaste tiden har varit Johan och Nyström Buena Vista, Lykke Happiness & Gringo Prime Brew sött och friskt kaffe för under 350kr kilot. Nån som kan tips om lätt eller mellanrost som kostar under 350kr kilot? Vill prova något nytt

Du får t ex 1kg test roast från Tim Wendelboe. Det är väldigt prisvärt.
https://timwendelboe.no/product/test-roast-1kg-2/?v=02e9dce15...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexbert:

Du får t ex 1kg test roast från Tim Wendelboe. Det är väldigt prisvärt.
https://timwendelboe.no/product/test-roast-1kg-2/?v=02e9dce15...

Tack för tipset. Verkar prisvärt, får man veta vilket kaffe det är eller står det bara test roast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eruku:

Tack för tipset. Verkar prisvärt, får man veta vilket kaffe det är eller står det bara test roast?

Fast 120kr frakt suger.

Permalänk
Medlem

Även Kafferäven Per Nordby säljer testrostade bönor under namnet "Rävens rester", 1 kg kostar 175 kr. Problemet är precis som du skriver att man inte kan veta på förhand vad som finns i och bara för att man gillar en påse behöver inte nästa smaka likadant, mest troligt gör den inte det.

https://kafferaven.se/sv/collections/coffee-beans/products/ra...

Vill man ha lite mer enhetlig smak mellan påsarna får man nog köpa annat. Jag har inte provat själv men Pennybridge Roasters i Örebro brukar få bra kritik, de har t.ex. Red Blend och Roasters Choice vars beskrivningar liknar de du nämner ovan.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eruku:

Tack för tipset. Verkar prisvärt, får man veta vilket kaffe det är eller står det bara test roast?

Nej, bara vilket datum det var rostat.