Mitt Planerade Bygge - Hjälp/Åsikter!

Permalänk
Medlem

Mitt Planerade Bygge - Hjälp/Åsikter!

Tjena, jag har de senaste veckorna skrapat ihop så mycket kunskap som möjligt för att kunna bygga en dator någon gång framöver. Jag fotar och filmar vilket betyder att jag redigerar och bearbetar mycket på datorn, framförallt mer processor tunga program som Premiere och andra Adobe program (Fast såklart bättre nu sen Nvec supporten). Men gamear också så vill ha en liten kombo.
Här kan ni se min planerade build: https://komponentkoll.se/bygg/qgMky
Jag är mest osäker på om skärmen är värt det, vill ha korrekta färger och gärna lite större i 4K, men är den jag valt den bästa för priset?
Är rätt okunnig om just dator byggandet så skulle gärna behöva lite vägledning, tips på andra delar eller vad som!

Permalänk
Medlem

@Ravesor: Tänkte ta upp två saker och lämnar resten åt andra.

1. Behöver du inte en hårddisk till? För lagring osv.

2. Programmen du ska använda, är AMD bäst för dom eller finns det en fördel med Intel? Undersök.
När det kommer till program kan det löna sig att verkligen kolla vilken cpu som är bäst för jobbet.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@Ravesor: Tänkte ta upp två saker och lämnar resten åt andra.

1. Behöver du inte en hårddisk till? För lagring osv.

2. Programmen du ska använda, är AMD bäst för dom eller finns det en fördel med Intel? Undersök.
När det kommer till program kan det löna sig att verkligen kolla vilken cpu som är bäst för jobbet.

Jag brukar använda externa hårddiskar för extra lagring, framförallt för arkiverade arbeten etc, men ja kanske skulle behöva ytterligare en för att kunna ha spel på osv..?

Är rätt säker på att det inte spelar någon roll om det är AMD eller Intel, kör AMD för mer prisvärt framförallt allt och tidigare rekommendationer, men ska kolla upp det, tack för tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@Ravesor: Tänkte ta upp två saker och lämnar resten åt andra.

1. Behöver du inte en hårddisk till? För lagring osv.

2. Programmen du ska använda, är AMD bäst för dom eller finns det en fördel med Intel? Undersök.
När det kommer till program kan det löna sig att verkligen kolla vilken cpu som är bäst för jobbet.

Finns det en hyfsat pålitlig hårddisk du skulle rekommendera? Tänker minst 2TB för rimligt pris

Permalänk
Medlem

@Ravesor: Nej faktiskt inte.

Det är bättre du gör en tråd i forumet lagring.
https://www.sweclockers.com/forum/6-lagring

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

En Spel och Edit Dator, Hur Ser Bygget Ut?

https://komponentkoll.se/bygg/HYMfQ
Här hittar ni mitt planerade bygge av en Spel och framförallt Redigeringsdator
Jag har väldigt lite erfarenhet av databygge och har gjort research bäst jag kan, så nu behöver jag er hjälp: Är detta en bra build eller kan jag gör det bättre??

Mina motiveringar
CPU: En 12-kärnig AMD CPU då fler kärnor ofta gör mer nytta när man redigerar (redigerar i Adobe, Premiere, After Effects), AMD kändes även mer prisvärt än Intel
Grafikkort: RTX 3080. Behöver jag säga mer?
Chassi: Kan inte något om chassit egentligen, valde ett rymligt och rimligt billigt, vill ha bra luftflöde så 2 extra chassifläktar med de 2 som ingår (behöver jag mer)
Moderkort: Jag vill ha två snabba M.2 platser men köper endast en SSD just nu, men vill ha möjligheten att köpa till sen. Ville även ha inbyggt wifi så då vart det denna
RAM: 2x32 Corsair Ram, kanske lite overkill men för tunga edits i både PR och AE så har detta rekommenderats
SSD: Snabb, hyfsat billig och tillräckligt stor för att hantera media för aktuella projekt
HDD: tog faktiskt bara en populär hårddisk, mest för allmän lagring
PSU: Nu valde jag en 750W power supply men hade tidigare 850W. Klarar jag mig på 750 eller borde jag köra 850..?

Bomba gärna med kritik och tips, ni får fullkomligt såga min build om den förtjänar det haha.
KÖR!

Permalänk
Medlem

Skulle kollat på Phantek p400a som chassi då det har myyycket bättre luftflöde
Ett tips iaf.

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Trådar sammanfogade*

@Ravesor: Fortsätt på tråden du redan har skapat istället för att skapa nya!

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär