PS5 - Ordrar och Orderstatus

Permalänk
Skrivet av materi:

Jag beställde min PS5'a från Komplett den 19/9 och min står för för leverans i maj. Känns som om Komplett får PS5'orna som trillar av flaket på lastbilen som ska till Elgiganten...

hade en på komplett som jag lade i juli.. den stod också lev i maj

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av hpehrsson:

Beställde min den 8 oktober 2019 och har inte fått någon indikation på att den är påväg. Ringde Webhallen och frågade hur folk som bokade senare kan ha fått sina konsoller före. De hävdar att det kan vara för att dessa personer har bokat för upphämtning i butik och att det skiljer sig åt från de som bokar via postorder.

Status på er som bokat strax före/efter 8 oktober mottages gärna samt om ni beställde till butik eller om ni beställde via postorder. Enligt WH är det inget fel på min order.

OBS! Jag hade också Klarna-problemet men ringde för ca två veckor sedan och åtgärdade det. Fick ett mail för att välja ny betalningsmetod sen lade de tillbaka mig i kön igen (säger dom).

Bokat 2019-10-13, fick till svar att "enheter som gått ut till butik men som inte hämtats "kanske" går till nästa i den lokala kön... därav anledning till att ngra fått hämta ut med senare datum. Sen är det den lokala butiken som skickar ut hämtmail"
Kanske förståeligt med tanke på distribution/logistik, men går tvärtemot vad de hävdat benhårt om "du behåller din plats i kön, det finns EN kö"
Nu verkar det finnas "lokala" köer också som butiken hanterar och kan prioritera i?

Bedrövligt skött och kommunicerat.... Är väl bara att avvakta ...Grämer mig mest att jag gått på att boka från Felhallen igen...

Permalänk
Medlem

Jag har pratat med EGs support och leveranssätt spelar ingen som helst roll med ps5s fall så i mitt fall har jag slängt extrapengar på expressleverans som inte kommer betyda något.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS GeForce RTX 5090 ROG Astral OC White | ASUS ROG Strix X870-A Gaming | Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz CL30| Seasonic Prime TX 1300W | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Beyond Dynamic DT 770 PRO / Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Zowie EC2-DW | KEYCHRON Q5 QMK 96% + Cherry MX2A Brown

Permalänk
Skrivet av 93Clocker:

Jag har pratat med EGs support och leveranssätt spelar ingen som helst roll med ps5s fall så i mitt fall har jag slängt extrapengar på expressleverans som inte kommer betyda något.

Har du pratat med de nyss? Sa de något om kommande leveranser isf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Det stämmer, expressfrakt gäller ju bara på lagervaror. Övriga varor skickas så fort de kommer in i lager oavsett valt fraktsätt...

Visa signatur

/RobbZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av ForwardHQ:

Det man måste komma ihåg som konsument, är att alla ÅF inte har samma tillgång till enheter. Det har med leverantörsavtal och vilken nivå man befinner sig på som ÅF-partner. Det är inte så att alla ÅF får lika många enheter, får samma leveranssäkerhet eller en lika hög prioritet vid hög efterfrågan. Detta har med storlek och volym att göra. Sen är det ju självklart så att en ÅF kan välja att chansa och "översälja" utan att veta hur många enheter man får, med risken att inte klara av att leverera det man har sålt/lovat.

Jag vet inte hur andra ÅF har gjort, men vad jag vet är att Elgiganten INTE har sålt några enheter som man inte kommer kunna leverera. Detta syntes egentligen under hela sommaren och hösten på ex Prisjakt, där EG inte gick ut med varken pris eller tog emot några förbokningar på enheterna. Detta just för att säkerställa att de som köat och beställt vid release, ska få sina enheter.

Ja självklart! Jag hade dock ett leveransdatum på min inet order som löd 27 november 2020 en sväng men det försvann sen. Jag lovade då bort ps5’an till syskonen i julklapp till barnen eftersom den skulle komma snart. Nu känns det ju inte så säkert längre!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av 93Clocker:

Chattade nyss med EG också.. Enligt dom så får vi som valt express leveransen den 7 dec. Andra nån dag senare.. Förmodligen BS men så sa dom.

Permalänk

Fråga.

Av ren nyfikenhet, ni som har bokat PS5 före den 19/11, har ni betalat era konsoler direkt vid bokningstillfället eller har ni bara förhandsbokat?

I min värld är det nämligen A och O. Jag skulle aldrig våga lita på att få en leverans utan att jag gjort klart med betalningen direkt.

Permalänk
Skrivet av Klokibland:

Chattade nyss med EG också.. Enligt dom så får vi som valt express leveransen den 7 dec. Andra nån dag senare.. Förmodligen BS men så sa dom.

Är väl att de prioriteras ut från EGs lager men troligtvis är PS5-leveranser högprioriterade redan som det är så det lär inte ha någon större betydelse. Jag valde express + hemleverans så även om det kostade lite extra så slipper man hämta ut den åtminstone samt får någonting extra när man betalar mer. 😁

Permalänk
Skrivet av ForwardHQ:

Av ren nyfikenhet, ni som har bokat PS5 före den 19/11, har ni betalat era konsoler direkt vid bokningstillfället eller har ni bara förhandsbokat?

I min värld är det nämligen A och O. Jag skulle aldrig våga lita på att få en leverans utan att jag gjort klart med betalningen direkt.

Har varit lite nojig över det då jag valde Klarna. Gick bet på en beställning kl 09 från EG när jag fipplade med mitt kort så jag valde Klarna för att det skulle gå fort när jag fick chansen att beställa igen lite senare. Men det bästa för att få sinnesro är förstås att betala direkt.

Med det sagt så är det ju inte någon större aktion för återförsäljarna att återbetala om ordern avbryts så egentligen borde det kvitta. 😊

Permalänk
Skrivet av siggelump:

Är väl att de prioriteras ut från EGs lager men troligtvis är PS5-leveranser högprioriterade redan som det är så det lär inte ha någon större betydelse. Jag valde express + hemleverans så även om det kostade lite extra så slipper man hämta ut den åtminstone samt får någonting extra när man betalar mer. 😁

Bara förbereda sig för en magisk måndag!
Eller.. "vi har försökt leverera ett paket till dig men du var inte hemma" trots att man suttit i kalsonger hemma och bitit på naglarna i en stressfylld väntan. Hoppas Bring hör av sig per tele 😆

Permalänk
Skrivet av siggelump:

Har varit lite nojig över det då jag valde Klarna. Gick bet på en beställning kl 09 från EG när jag fipplade med mitt kort så jag valde Klarna för att det skulle gå fort när jag fick chansen att beställa igen lite senare. Men det bästa för att få sinnesro är förstås att betala direkt.

Med det sagt så är det ju inte någon större aktion för återförsäljarna att återbetala om ordern avbryts så egentligen borde det kvitta. 😊

Att betala via Klarna är ju också att betala. Det är ingen skillnad mot att betala kontant.

Edit: Det verkar som om en del har gjort beställningar för ett år sedan utan att erlägga någon som helst form av betalning eller handpenning. En sådan beställning är ju dömd att misslyckas egentligen, eftersom ingen ÅF hade en susning om hur den här lanseringen skulle gå till för ett år sedan.

Permalänk
Medlem

Chattade med kundtjänst på Amazon nyss, personen visste inte när dom skulle få in PS5.

Någon som fått nåt annat svar?

Permalänk
Skrivet av zulix:

Chattade med kundtjänst på Amazon nyss, personen visste inte när dom skulle få in PS5.

Någon som fått nåt annat svar?

Samma. I olika andra länder sälls nya denna vecka...

Permalänk
Medlem

Jag fick ny försändelse i postnord appen precis nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave88:

Jag fick ny försändelse i postnord appen precis nu!

Du kan ju inte skriva det bara... Vart beställde du, när beställde du?

Permalänk
Medlem

Jag fick också en försändelse i Postnordappen. Beställde PS5 av Elgiganten den 19/11 vid lunchtid.

Visa signatur

Hail Kings. The new Kings. Stronger than all.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr. Nobby:

Jag fick också en försändelse i Postnordappen. Beställde PS5 av Elgiganten den 19/11 vid lunchtid.

Nice, vilken tid? 12:10-20? Min bokades där men ganska sent, 12:22 eller så.

Tog en titt i appen precis men inget händer här. Men skönt att det börjar röra på sig, Elgiganten ser faktiskt ut att hålla vad de lovat för en del iallafall.

Permalänk
Medlem

Beställde kl 12:21. Har i och för sig också beställt cyberpunk av Elgiganten, men det vore väl lite tidigt om de skickar spelet nu så jag tror och hoppas att det är PS5 som är på väg.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mr. Nobby:

Vad har du för angiven vikt? Står 1kg för mig..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr. Nobby:

Beställde kl 12:21. Har i och för sig också beställt cyberpunk av Elgiganten, men det vore väl lite tidigt om de skickar spelet nu så jag tror och hoppas att det är PS5 som är på väg.

Frågan om, Elgiganten har haft Cyberpunk 2077 i lager sedan förra året.

Men som du säger, ganska många dagar kvar, vi är inne på andra december, en leverans kan ju ha skett och de har börjat förbereda utskickning.

Du är strax före mig isåfall, så blir att hålla lite extra koll även för min del nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Nobby:

Fyfan, sitter som på nålar och väntar på ett SMS från bring eller någon uppdatering!

Permalänk
Medlem

Hur: Online
Var: Elgiganten
När: 2020-11-19 12:05
Modell: DE
Leverans: 2020-12-10

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Du kan ju inte skriva det bara... Vart beställde du, när beställde du?

Förlåt!

Elgiganten vid 19/11 kl 12.12 dock enligt digitalt kvitto 12.34

Har dock också beställt cyberpunk och vikt är 1 kg så kan nog vara det tyvärr 🥲

Permalänk
Medlem

Kunde man välja PostNord som alternativ? Vill minnas att de bara var Bring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klokibland:

Vad har du för angiven vikt? Står 1kg för mig..

Står 1 kg för mig också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calleh12:

Kunde man välja PostNord som alternativ? Vill minnas att de bara var Bring.

Det är sant, det var ju bring så då är detta cyberpunk..

Fml

Permalänk
Skrivet av Mr. Nobby:

Står 1 kg för mig också.

Ah okej. Har också beställt cyberpunk så då är de nog det.. Fan. Aja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave88:

Det är sant, det var ju bring så då är detta cyberpunk..

Fml

Ja man har lagom höga förhoppningar... Insåg att det är fel telefonnummer i bekräftelsemailet. Skulle inte förvåna mig om Bring skickar sms till fel nummer och grejer nu. 😴

Permalänk

Troligen spelet ni köpte.Jag som har 12.25 pm i kvittot har inte fått något än.(Bokade bara konsolen)