Bluetooth inbyggd i moderkortet - räckvidd

Permalänk
Medlem

Bluetooth inbyggd i moderkortet - räckvidd

Testade nu ikväll och har endast 3 meters räckvidd från stationära datorn till Bluetooth-högtalaren. Moderkortet har inbyggd Bluetooth. Det är ju bedrövligt kort räckvidd!!

- med mobiltelefonen kan jag utan bekymmer placera högtalaren med bra räckvidd var jag vill hemma i en enrumslägenhet. Så det är inte fel på högtalaren!
- med gamla datorn använde jag en Bluetooth USB-adapter och kunde utan problem placera högtalaren var jag än ville! Inga förhinder.

Hur lång räckvidd med inbyggd Bluetooth är normalt? Kan det verkligen vara rätt?

Permalänk
Medlem

Standardvarianten är upp till 10 meter, men det är ju optimala förhållanden. Sedan finns det varianter med längre räckvidd. Finns det hinder i form av datorlådor i metall, väggar, störningar etc så minskar förstås räckvidden. Vissa chip kan även vara känsliga. Min gamla Peltor med WS4-chip är väldigt tjuriga och verkar lätt bli störda av reflexer, störningar från tändningssystem etc, vilket WS5< inte verkar bli lika lätt.

Permalänk
Medlem

Är det externa antenner? Sitter de i ett plåtchassi så blockerar det mycket

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Är det externa antenner? Sitter de i ett plåtchassi så blockerar det mycket

Moderkortet sitter i chassit men redan mindre än en meter ifrån börjar ljudet att hacka. Det är ju inte användningsbart.

Tog bort fönsterssidan på chassit och det blev lite bättre. Efter 4 meter började det hacka/bröts förbindelsen. Men för att nå 4 meter måste man ha högtalaren riktad mot datorns sida utan fönster.

Permalänk
Medlem

Jag kopplade in antennen för WiFi och det löste problemet. Visste inte om att WiFi antennen även är för Bluetooth. Tack för input! Nu är räckvidden grymt bra! Tack än en gång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddang:

Moderkortet sitter i chassit men redan mindre än en meter ifrån börjar ljudet att hacka. Det är ju inte användningsbart.

Tog bort fönsterssidan på chassit och det blev lite bättre. Efter 4 meter började det hacka/bröts förbindelsen. Men för att nå 4 meter måste man ha högtalaren riktad mot datorns sida utan fönster.

Prova o sätt på mobilens BT och lägg den sedan i ugnen så lär du märka hur sämst signalen blir.
Vad hade du förväntat dig när moderkortet sitter i en kakburk?

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Prova o sätt på mobilens BT och lägg den sedan i ugnen så lär du märka hur sämst signalen blir.
Vad hade du förväntat dig när moderkortet sitter i en kakburk?

Jag testade precis att lägga mobilen i ugnen och spela musik till Bluetooth-högtalaren. Det fungerade! Det hackade inte och lät likadant som när den inte ligger i ugnen. Bra räckvidd!

Du kan ju börja jobba på Intel Corporation och utveckla processorer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddang:

Jag testade precis att lägga mobilen i ugnen och spela musik till Bluetooth-högtalaren. Det fungerade! Det hackade inte och lät likadant som när den inte ligger i ugnen. Bra räckvidd!

Du kan ju börja jobba på Intel Corporation och utveckla processorer!

Antingen så ljuger du som alla andra internetkrigare eller så är det något annat fel på dig.
Är det så svårt att inse begränsningarna i BT?

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Antingen så ljuger du som alla andra internetkrigare eller så är det något annat fel på dig.
Är det så svårt att inse begränsningarna i BT?

Jag ljuger inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddang:

Jag kopplade in antennen för WiFi och det löste problemet. Visste inte om att WiFi antennen även är för Bluetooth. Tack för input! Nu är räckvidden grymt bra! Tack än en gång!

Du är inte den första och sannolikt inte den sista som upptäcker att antennerna spelar roll även vid BT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Du är inte den första och sannolikt inte den sista som upptäcker att antennerna spelar roll även vid BT.

Tack - jag har nu lärt mig!