”Stationär” dator som är enkel att flytta på i hemmet

Permalänk
Medlem

”Stationär” dator som är enkel att flytta på i hemmet

Hallå!

Jag tittar just nu på olika möjligheter att ha en portabel dator som jag kan flytta mellan vardagsrum och sovrum. Vilka tips har ni för att göra det så enkelt så möjligt? Jag tänker mig att det vore viktigt att ha datorn på hjul och så få sladdar så möjligt. Finns det exempelvis skärmar som man kan koppla rakt in i chassit?

Permalänk
Medlem

Vad har du för krav på datorn till att börja med? Vad ska du använda den till?
Och om den ska flyttas, varför inte satsa på en bärbar istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thelias:

Hallå!

Jag tittar just nu på olika möjligheter att ha en portabel dator som jag kan flytta mellan vardagsrum och sovrum. Vilka tips har ni för att göra det så enkelt så möjligt? Jag tänker mig att det vore viktigt att ha datorn på hjul och så få sladdar så möjligt. Finns det exempelvis skärmar som man kan koppla rakt in i chassit?

Nja.
Men man kan ju ha en förgrening i direkt anslutning till nätaggregatet, på olika vis. För den som är något händig är det inte väldigt svårt att sätta en nätbrunn ytterligare i chassit nånstans och kopplade den till nätaggregatets innandöme. Det är tre lödningar och bara en av dem kan bli fel.

För övrigt vill du nog ha så mycket som möjligt av kringutrustningen trådlös.

iTX också. Med ett handtag ovanpå.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av lAvliden:

Vad har du för krav på datorn till att börja med? Vad ska du använda den till?
Och om den ska flyttas, varför inte satsa på en bärbar istället?

Bra fråga! Jag tänker mig en riktigt rejäl dator som kommer hålla länge, där jag kan byta ut vissa delar för att förlänga livslängden. Min vän har föreslagit nvidia 3080 (eller 3070) som GPU och AMD 5600 eller 5900. Budget kring 20k, vilket blir en utmaning!

Anledningen till att jag inte vill ha bärbar är främst för att det är dyrare för samma prestanda, samt att det inte verkar finnas enkla sätt att uppgradera enskilda delar och förlänga hållbarheten.

Utmaningen är väl alltså att lätt kunna koppla ifrån och flytta dator och skärm, samtidigt som jag behöver tillräckligt stort chassi för denna typ av gamingdelar som klarar av att kyla av/fläkta tillräckligt för att inte utsätta delarna för mycket värme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Nja.
Men man kan ju ha en förgrening i direkt anslutning till nätaggregatet, på olika vis. För den som är något händig är det inte väldigt svårt att sätta en nätbrunn ytterligare i chassit nånstans och kopplade den till nätaggregatets innandöme. Det är tre lödningar och bara en av dem kan bli fel.

För övrigt vill du nog ha så mycket som möjligt av kringutrustningen trådlös.

iTX också. Med ett handtag ovanpå.

Spännande! Får te och undersöka. Hur vet jag hur mycket plats ett chassi har för olika delar? Kan jag räkna ut det genom att räkna volymer på något vis? Kan tänka mig att itx inte har plats för de delar jag nämner i tidigare inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thelias:

Spännande! Får te och undersöka. Hur vet jag hur mycket plats ett chassi har för olika delar? Kan jag räkna ut det genom att räkna volymer på något vis? Kan tänka mig att itx inte har plats för de delar jag nämner i tidigare inlägg.

https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/el-produkter/st...

Man kan sätta en sån i sitt chassi och på så vis få ström från datorn.
Annars behövs väl nån form av USB-C-lösning men de skärmarna är la inget att ha för gaming.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077