Permalänk
Medlem

Köpråd: BMW 3-serie

Tja, brukar bara använda sweclockers för IT relaterade frågor.

Men jag hoppas det funkar.

Jag fyller 18 om ca 10 månader och kollar redan på bil, jag har ställt in mig på BMW 3-serie 2006-2007 modell. Mer specifikt en BMW 325i kombi e91 2006-2007. Min budget är 45000-50000kr och jag har kollat på massa olika bilar och tänkte först köpa en 320 men många säger att den har problem med spännbandet på kamkedjan eller något sånt. O att den motorn N46 inte är så bra. Medans 323 o 325 har en inline 6 N52. Problemet är att jag inte vet vad jag ska kolla på när det gäller en bra bil för bra pris. Jag ville ha en bil med ca 20k mil men många säger att man kan köpa en bil me typ 22-25k mil. För om jag ska köpa en 325 för 45000-50000kr så kommer jag nog få en bil med 20 000+ mil. För om bilen är väl servad och i bra skick så spelar det nog ingen roll på hur mycket den har rullat.

Sen om andra saker som man ska kolla på, typ om bilen är servad regelbundet varje år, vart kollar man på de? o sen andra saker som typ hur länge ska man test köra den och om man ska köpa från bilfirma eller priv person.

Jag tror jag fick med allt så om det är något ni undrar över så skriv bara.

Tack så mycket för hjälpen:)

Permalänk
Medlem

Mitt råd är, köp inte BMW utanför garantin om du inte kan mecka med den själv för den kommer gå sönder, ofta.

Sjukt roliga bilar som ramlar sönder, vill du ha något med bättre kvalitet från bmw får du kolla på 80-90 tals varianterna men en välskött sådan går på 100+ idag.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Håller med föregående talare. BMW dröp inte av kvalite under början av 2000 talet. Dyra delar även om du kan skruva själv. Vill du ha en rolig bil så kolla in tex Mazda 3 och 6 MPS. Riktigt trevliga bilar.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

aa, skrev på ett annat forum om att det kanske inte är värt o köpa en BMW. Men aa som sagt så kanske jag köper en bil för 45000kr som ser ny ut och som har bra miltal etc etc.

Jag går ju i skolan och att skaffa jobb är la bra o göra om jag nu ska köpa BMW men med tanke på Korona och att jag har mycket att göra i skolan så är det inte så hög chans att jag kan fixa jobb.

Men om det är några bilar som ser nya ut etc etc så kan ni jättegärna skriva eller länka:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Mitt råd är, köp inte BMW utanför garantin om du inte kan mecka med den själv för den kommer gå sönder, ofta.

Sjukt roliga bilar som ramlar sönder, vill du ha något med bättre kvalitet från bmw får du kolla på 80-90 tals varianterna men en välskött sådan går på 100+ idag.

Håller med, jag gjorde samma som TS vill fast var några år äldre, då en 2010 modell med n53 motorn som har sina svagheter om man har otur, väldigt dyra sådana också... Nu har jag som sagt haft tur under de 4 år jag åkt i den, runt 4000 mil, endast gått runt 12k nu. BMW köper du inte om du inte vill meka själv alternativt vet att du har pengarna för när det tråkiga kan ske. Det finns mycket annat i livet att lägga pengar på också! Bilar är den absolut sämsta investeringen generellt. Var klok med din ekonomi är det jag vill få fram:) Lek djävulens advokat med dig själv! Jag själv hade inte köpt BMW om jag fått gå tillbaka i tiden, lätt att vara efterklok.

Men mycket härligare motorljud kan man absolut inte få:)

Visa signatur

Desktop:| Corsair Crystal 280x | 2700 @ 4GHz | Corsair H100i PRO RGB |MSI B450M Mortar | Corsair Vengeance RGB PRO 16GB |Samsung 850 500GB & 860 1TB | Gigabyte 2080 Ti Gaming OC | Corsair RM850xV2 |
( För att garanterat svar skicka PM)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakjan:

Jag går ju i skolan och att skaffa jobb är la bra o göra om jag nu ska köpa BMW men med tanke på Korona och att jag har mycket att göra i skolan så är det inte så hög chans att jag kan fixa jobb.

Med risk för att stämplas som en tråkig gubbjävel så tar jag den risken för att säga att det är redigt korkat att bränna dina slantar på en bil som du inte har råd att underhålla. Jag tycker absolut att du skall passa på att ha kul när du är ung, men risken är stor att de pengarna blir en dyrköpt näsbränna istället. Köp en skruttbil som kan ta dig från punkt A till B och lägg lite pengar på att resa ett tag istället, det kommer vara dig betydligt längre än en symbolbil.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreddarN:

Håller med, jag gjorde samma som TS vill fast var några år äldre, då en 2010 modell med n53 motorn som har sina svagheter om man har otur, väldigt dyra sådana också... Nu har jag som sagt haft tur under de 4 år jag åkt i den, runt 4000 mil, endast gått runt 12k nu. BMW köper du inte om du inte vill meka själv alternativt vet att du har pengarna för när det tråkiga kan ske. Det finns mycket annat i livet att lägga pengar på också! Bilar är den absolut sämsta investeringen generellt. Var klok med din ekonomi är det jag vill få fram:) Lek djävulens advokat med dig själv! Jag själv hade inte köpt BMW om jag fått gå tillbaka i tiden, lätt att vara efterklok.

Men mycket härligare motorljud kan man absolut inte få:)

Hur får du orden mannen:)

Aa jo, ju mer jag kollar och söker på hur BMW är så blir det bara värre o värre. Men just med den BMW så ser den perfekt ut och jag har inte sett ett annat bilmärke som talar med mig, om du fattar vad jag menar. Jag har kollat på audi men för det första vet jag inte hur dom går och hur dyrt allt är. Så vad tycker du är en bra bil att köpa som har några hästar typ 150-200 och som är rätt så ny fast för min budget då alltså.

Är inte så bil kunnig, de ända jag har lärt mig är från mina polare som mekar mycket med bilar.

Btw vill ju såklart inte ha en bli för hur den ser ut men det är en bil man ser nästan hela tiden och man bill ju såklart att den ser rätt så snygg ut

Permalänk
Medlem

Jag har inte särskilt många erfarenheter av bilar som behöver in på verkstad för att laga något, men de gånger det har skett har det varit BMW:n jag ägde i ett år. Väldigt anekdotiskt, men sådan är min erfarenhet. Har en lika gammal Subaru som jag kört nästan 15 000 mil utan några oplanerade verkstadsbesök. Inte lika sofistikerad, kanske, men bra mycket tillförlitligare.

Och om du tittar på BMW 3-serien, googla lite på kedjespännare och problemen runt dem, för det har potential att förstöra bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Jag har inte särskilt många erfarenheter av bilar som behöver in på verkstad för att laga något, men de gånger det har skett har det varit BMW:n jag ägde i ett år. Väldigt anekdotiskt, men sådan är min erfarenhet. Har en lika gammal Subaru som jag kört nästan 15 000 mil utan några oplanerade verkstadsbesök. Inte lika sofistikerad, kanske, men bra mycket tillförlitligare.

Och om du tittar på BMW 3-serien, googla lite på kedjespännare och problemen runt dem, för det har potential att förstöra bilen.

Okej, nämen jag tror nog att det är mer värt att köpa en bra bil som går bra än att köpa en bil som ser snygg ut som går skit eller som går sönder lätt.

Permalänk
Medlem

Alternativ 1: Köp det du vill ha och lär dig skruva.
Alternativ 2: Köp något du inte vill ha

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Inaktiv

Du får inte en bil som ser ny ut för under 50 000. Du får nog sänka kraven

Du borde inte köpa bil innan du har ett jobb. Du ska ha råd att äga den också. Bilar går sönder. T ex jag fick nyligen byta kamkedjesträckare, det gick på 16 000.

Skrivet av Gruarn:

Och om du tittar på BMW 3-serien, googla lite på kedjespännare och problemen runt dem, för det har potential att förstöra bilen.

Skit är vad det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakjan:

Hur får du orden mannen:)

Aa jo, ju mer jag kollar och söker på hur BMW är så blir det bara värre o värre. Men just med den BMW så ser den perfekt ut och jag har inte sett ett annat bilmärke som talar med mig, om du fattar vad jag menar. Jag har kollat på audi men för det första vet jag inte hur dom går och hur dyrt allt är. Så vad tycker du är en bra bil att köpa som har några hästar typ 150-200 och som är rätt så ny fast för min budget då alltså.

Är inte så bil kunnig, de ända jag har lärt mig är från mina polare som mekar mycket med bilar.

Btw vill ju såklart inte ha en bli för hur den ser ut men det är en bil man ser nästan hela tiden och man bill ju såklart att den ser rätt så snygg ut

Vet precis hur du tänker. Vad som är mest prisvärt just nu kan jag ej svara på, inte insatt. Men rekommenderar en skruttbil att börja med om du absolut måste ha bil. Studerar du du dessutom så bränn inte pengar på en bil, vänta tills du har ett fast jobb i framtiden med att byta upp dig till bil i högre prisklass. Jag ville precis som du ha bil efter körkort men ekonomin hade aldrig hållt när jag studerade. Bilar kostar mycket pengar att äga. Skatt, försäkring, service, besiktning, däck, slitagedelar you name it. Tänk noga och var försiktig, särskilt i dessa osäkra tider.

Hoppas min input hjälper dig något iaf, ha en fortsatt trevlig kväll

Visa signatur

Desktop:| Corsair Crystal 280x | 2700 @ 4GHz | Corsair H100i PRO RGB |MSI B450M Mortar | Corsair Vengeance RGB PRO 16GB |Samsung 850 500GB & 860 1TB | Gigabyte 2080 Ti Gaming OC | Corsair RM850xV2 |
( För att garanterat svar skicka PM)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Du får inte en bil som ser ny ut för under 50 000. Du får nog sänka kraven

Du borde inte köpa bil innan du har ett jobb. Du ska ha råd att äga den också. Bilar går sönder. T ex jag fick nyligen byta kamkedjesträckare, det gick på 16 000.

Skit är vad det är.

Okej, nämen när jag väll började kolla på BMW så blev jag insatt på att köpa BMW och 3-serie ser rätt så ny ut för det priset.

Men ska man typ köpa en billig och bra bil och kanske bara fixa till den, typ fälgar o bas. Det är det jag vill ha i alla fall.

För man kan ju såklart göra en 80-90-tals bli skit snygg.

Permalänk
Medlem

Köp en 325D (diesel) i stället i princip skottsäker motor som bara går samt drar mycket mindre bränsle. Går bättre också. Lite högre skatt men det är det värt. Reservdelar till en BMW E91 köper du billigt från Tyskland, kostar inte mer än till en gammal Volvo på Biltema. Det förutsätter dock att du kan skruva själv alternativt om du har personer i din bekantskapskrets som hjälper att reparera o serva BMWn med de prylarna du tillhandahåller.

Hade en E91 dock 320d 2010 för några år sedan en kort tid mellan ett par 5-serie o de både går bekvämt och är roliga att köra. Fördelen med denna generation BMW är att de klarar sig mycket bättre rost från än de äldre. Själv föredrar jag 5 och 7-serie då jag ofta åker långt och vill åt komforten, har en ny 530e nu. Men ett tips är att kika på 525D av samma årsmodell också med M57D30 motorn.

Så lycka till, klart du ska ha en BMW! Har själv haft närmare 20 st olika BMW snart.. sedan jag var 18 år för 12 år sedan. Tyckte det var kul att skruva samt byta ofta förr och göra lite bra affärer men nu när man äldre med hus barn osv så det ska bara vara nytt och fungera.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Med risk för att stämplas som en tråkig gubbjävel så tar jag den risken för att säga att det är redigt korkat att bränna dina slantar på en bil som du inte har råd att underhålla. Jag tycker absolut att du skall passa på att ha kul när du är ung, men risken är stor att de pengarna blir en dyrköpt näsbränna istället. Köp en skruttbil som kan ta dig från punkt A till B och lägg lite pengar på att resa ett tag istället, det kommer vara dig betydligt längre än en symbolbil.

Håller med dig. Värt att tänka på att när man väl köpt bilen är bara en liten del av kostnaden borta, rent av svindyrt att köra med skatter och driftkostnader samt att sen kommer försäkring innan 25 som grabb på det också.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Tack alla för hjälpen:) Ni har kloka tankar och det är något jag var blind av innan. Jag tänkte bara på hur bilen ser ut men också att bilen inte ska ha några alls problem som såklart nästan ingen bil har. Alla bilar är speciella och har sina problem och jag ska nog satsa mer på en billig och skön bil att köra och lägga dom andra pengarna på brämpa och underhållning AKA biljud och fälgar och annat.

Permalänk
Medlem

Sikta in dig på en Subaru istället, dom ser ju inte så tokiga ut (vilket jag vet är hög prio när man är ung å dum).
Typ: https://www.blocket.se/annons/stockholm/subaru_legacy_2_5_4wd...
Känns som ett betydligt bättre och "robustare" förstabils val.
Sen kan du passa på att dra polarna på vintern när dom står med hjulspinn och du far iväg som ett spjut med hjälp av 4-hjulsdriften

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Sikta in dig på en Subaru istället, dom ser ju inte så tokiga ut (vilket jag vet är hög prio när man är ung å dum).
Typ: https://www.blocket.se/annons/stockholm/subaru_legacy_2_5_4wd...
Känns som ett betydligt bättre och "robustare" förstabils val.

hahahah sant. Jag har kompisar med bilar och aa. En av mina kompisar köpte en BMW e46 och körde sönder den på några månader. Sen blev det en V70 för 20k som har sladdar med och kör "lagom"

Fast jag är inte like IQ-befriad som dom så lär ju försöka hålla bilen i en del:))

Permalänk
Medlem

Ett krav jag har som prio nummer 1 är att ha kombi och rätt så stor. är 1,90 och min kompis som har en halvkombi i130 är ett helvete att åka i

Permalänk
Medlem

Tjabba, äger själv en E91 325i -06 och endast ägt 3-serie under min tid med körkort, E36, E46 samt E91

N52 motorn aka den som sitter i en 325i är den generationens stabilaste bensinmotor. Det som är att akta sig för är oljeläckage på ventilkåpspackning (lätt att reparera själv), oljefiltehus(lätt reparera själv) samt oljetrågspackning(jobbigt att göra själv, ask me how i know). Vattenpumpen är nog den dyraste stora reparationen som i regel alltid kommer så se gärna till att denna bytts ut någon gång.
Sen har du tändspolar som kan ställa till det vilket är väl en återkommande BMW fel som kommer med åldern.

Delarna, ja köper du original så blir det dyrt oavsett om du köper Volvo eller BMW. E91 är en populär modell där du har efterproducerade delar utav alla nivåer utav kvalité så det är definitivt inte så blodigt som folk vill tro.

Let me know om det är något du funderar på kring bilen i fråga.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk

Jag äger en e91 320i LCI, var ett rent panikköp då min dåvarande trogna bil skulle lösas in så jag hade inte tid att göra någon research.

Tänkte att en 4 cylindrig bensinmotor utan turbo som dessutom gått igenom en facelift skulle vara så gott som skottsäker.

Efter ett par veckor med bilen började bilen gå konstigt och det visade sig att nox-sensorn var förgiftad, bara att åka in på lokala BMW och pröjsa 8 lök då bilhandlaren vägrade ta på sig felet, motorlampan varnade på vägen hem från handlaren men slocknade efter omstart och han svarade inte för klockan var sent.

5 månader senare Så började bilen gå sämre och sämre och tillslut fick jag lämna in den och det visade sig vara spridarna som var kassa, en följd av att nox-sensorn varit förgiftad tidigare och motorn gått för fett så det har satt igen spridarna, 16000 till.

Sen gick bilen 4 månader till sen började den knacka och dem på bmw trodde det var kamkedjan som lät då den var tämligen uttänjd så dem bytte den och satte på det nya kittet med redesignade spännare och glidskenor för 18000.

Efter att ha väntat 3 månader på att få kamkedjan bytt (var semester och dem hade dåligt med folk och hade blivit lovad 3 datum den skulle varit färdig på men att fallet åkt mellan stolarna och dem behövde vänta på specialverktyg i 2 månader..) så är man lite glad över att man ska få tillbaka sin efterlängtade bil och kunna leva ett normalt liv igen, då knackar den lik förbannat lika mycket och dem tar in den på felsökning och ojdå, då var det visst ett ramlager som hade tagit stryk av att massa delar från kamkedjan hade sätt igen oljesilen pga kamkedjan som var dålig tidigare så vevaxeln+ramlager blev skrot, seriösa mekaniker som kunde intyga att de provkört bilen utan att det lät efter kedjebytet..

Gav mig en offert på att byta motor för ca 60 tusen. (Vilket jag vägrade såklart)

Visst fine spridarna och nox-sensorn, otur okej, men dem vägrade att ta på sig att kamkedjan och följdfelet är ett konstruktionsfel som motorn är ökänd för. Kamkedjan skall inte rasa och dra med sig vevaxel+ramlager på en bil som är normalt körd och otrimmad i 16k mil, solklar good-will på en fullservad bil i det skicket enligt mig.

Sättet jag blev bemött på kan ju bara lokala BMW här stå för men skulle aldrig någonsin köpa en bmw igen även om det är den skönaste bilen jag kört av alla vanliga svenssonbilar. Det var en skön kille som var trevlig och försökte men även han tog tillbaka sina ord när man snackade med cheferna, så fruktansvärt arrogant beteende av alla där.

Jag skulle fylla 21 år och hade princip tömt fickorna.

Har dragit upp ärendet med allmänna reklamationsnämnden och inväntar ett slutfattande beslut men jag är nu 22 år och bilen har stått still i snart 1,5 år. Inredningen luktar skit, batteriet är skrot och bromsarna är helt fastrostade och det är bara felen jag är medveten om.

Vart ett långt inlägg, spelar oftast ingen roll vilken bil man köper, finns typfel på alla bilar och man kan ha tur eller otur med alla bilar.

Men jag skulle inte säga att du ger dig själv bra förutsättningar för ett lyckat bilköp när du köper en 15 år gammal bilmodell med många kända och eventuellt dyra fel, den är liksom halvmodern med för den tiden omogna tekniker som inte hunnits åtgärdats.

Sen vet jag många vänner och kollegor med e60-e61 och e90-e91 som är både toknöjda och supermissnöjda, har du tur kanske du köper en skitbra bil som är skitfin och inte får några som helst problem eller så råkar du ut för oturen jag hade.

Om du nu beslutar dig för att köpa en e9x så håll dig åtminstone till bensinsexorna för att slippa kamkedjestrul och ännu hellre 325d/330d om du vill vara ännu säkrare, kolla så att servicearna är skötta och gör inte som mig och bränn vartenda öre du har för att köpa bilen för det kan komma en dyr reparation, oftast blir det när man behöver pengar till annat.

Skitfina bilar men synd att de lider av sådana motorproblem..

Lycka till med bilköpet!

Visa signatur

|8320 @ 4GHz| Asus M5A97 LE 2.0| H80i | RipJaws 8GB | ASUS GTX 660 TI | CX 500M | Sandisk Ultra 128GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakjan:

Tack alla för hjälpen:) Ni har kloka tankar och det är något jag var blind av innan. Jag tänkte bara på hur bilen ser ut men också att bilen inte ska ha några alls problem som såklart nästan ingen bil har. Alla bilar är speciella och har sina problem och jag ska nog satsa mer på en billig och skön bil att köra och lägga dom andra pengarna på brämpa och underhållning AKA biljud och fälgar och annat.

Alltså, det du vill göra är att regga ett konto på car.info och slå på varje bil du kan tänka dig att köpa. BMWs lider tyvärr av att de blir sönderkörda av ungdomar och därefter sålda. Inte ovanligt att en E60/1 eller E90/1 har haft 15 olika ägare. Satsa på bilar som har haft samma ägare under lång tid, har det gjorts kontinuerliga ägarbyten kan det vara en flagga.

Ta reda på vilka vanliga problem som finns hos modellen, därmed vad du ska leta efter när du testar/köper den.

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakjan:

Tja, brukar bara använda sweclockers för IT relaterade frågor.

Men jag hoppas det funkar.

Jag fyller 18 om ca 10 månader och kollar redan på bil, jag har ställt in mig på BMW 3-serie 2006-2007 modell. Mer specifikt en BMW 325i kombi e91 2006-2007. Min budget är 45000-50000kr och jag har kollat på massa olika bilar och tänkte först köpa en 320 men många säger att den har problem med spännbandet på kamkedjan eller något sånt. O att den motorn N46 inte är så bra. Medans 323 o 325 har en inline 6 N52. Problemet är att jag inte vet vad jag ska kolla på när det gäller en bra bil för bra pris. Jag ville ha en bil med ca 20k mil men många säger att man kan köpa en bil me typ 22-25k mil. För om jag ska köpa en 325 för 45000-50000kr så kommer jag nog få en bil med 20 000+ mil. För om bilen är väl servad och i bra skick så spelar det nog ingen roll på hur mycket den har rullat.

Sen om andra saker som man ska kolla på, typ om bilen är servad regelbundet varje år, vart kollar man på de? o sen andra saker som typ hur länge ska man test köra den och om man ska köpa från bilfirma eller priv person.

Jag tror jag fick med allt så om det är något ni undrar över så skriv bara.

Tack så mycket för hjälpen:)

Skrivet av Jakjan:

aa, skrev på ett annat forum om att det kanske inte är värt o köpa en BMW. Men aa som sagt så kanske jag köper en bil för 45000kr som ser ny ut och som har bra miltal etc etc.

Jag går ju i skolan och att skaffa jobb är la bra o göra om jag nu ska köpa BMW men med tanke på Korona och att jag har mycket att göra i skolan så är det inte så hög chans att jag kan fixa jobb.

Men om det är några bilar som ser nya ut etc etc så kan ni jättegärna skriva eller länka:)

Om man bortser från modellspecifika problem(som du hittar på autopower.se), så finns det ju vissa saker att tänka på.

1. Miltal är ganska försumbart. En bil kan "hålla" i ca 10-40k mil i vanliga fall. Välservad + dokumenterat, ger mer poäng än lågmil.
2. Ålder påverkar mer än man tror. 13år gammal bil ger defekter. Räkna med att allt gummi pajar inom 2-7år. (motorfästen, kylarslangar, drivaxelskydd, osv)
3. Räkna på kostnaderna. Din BMW kommer gissningsvis kosta ca: 15k i bensin + 2k skatt + 5k försäkring + 4k i service + 4k i reperation = 30k om året.
4. Köper du en BMW, så räkna med att dina bekanta frågar om du säljer kebab eller knark. Ingen i peugeot har fått den frågan.

Permalänk
Medlem

Fått många bra svar av alla er och mycket olika åsikter. Men som sagt, Det kan vara bra att ha lite olika bilar att välja på som man skulle kunna köpa. Om till exempel jag vill ha ett bilmärke typ en BMW 320 och det inte finns några bra eller några som inte känns bra att köpa kan det vara bra att kolla på andra bilar och att inte vara så insatt på ett bilmärke. Jag har kollat på lite Volkswagen och Audi. Och frågan är vilken bil som är bäst för mig.

Audi A4 avant 2.0: https://www.blocket.se/annons/ostergotland/audi_a4_avant_2_0_...

Audi A3: https://www.blocket.se/annons/skane/audi_a3_sportback_2_0_fsi...

Audi A6: https://www.blocket.se/annons/ostergotland/audi_a6_2_0/929945...

Golf gti: https://www.blocket.se/annons/vastmanland/vw_golf_gti_5/92994...

Bara så ni vet så har jag bara snabb kollat och priset ska jag försöka gå ner med, men det är i alla fall bilar jag kan köpa utan problem istället för en BMW. Frågan är bara om Audi är samma som BMW, alltså dyrt och problem här och där.

Sen kan ni skita i allt med sport och mycket hästar. Det är inte en sport bil jag är ute efter men en trevlig bil för bra pris och aa allt som positivt. Plus hur den ser ut. Jag en tanke jag kom upp med är att om jag köper en bil som kanske inte ser så snygg ut med original fälgar eller andra saker så kan man ju bara meka o fixa till det man vill ha. Nu känns det som att jag är på samma spår, men för mig måste bilen passa mig och jag är inte en sån person som har en liten bil etc etc.

Om det är några andra bilar alltså VW eller Audi som ni kan rekommendera så kan ni länka dom också. Ni kan såklart också länka andra bilmärken.

Men dom här bilarna just nu klickar jag med också och det betyder inte att jag ska köpa en BMW eller Audi eller VW utan om ni tycker att VW eller Audi är bra bilar eller en speciell bil som är skottsäker så kan ni självklart skriva det.

Permalänk
Medlem

Köper du en bil för 50tkr, en 06 eller liknande oavsett märke så kommer saker gå sönder och måste lagas. Så är det. Vissa har tur andra inte, oavsett bilmodell.

Kan du inte laga själv så får du lämna in men oavsett så måste du ha med det i beräkningen annars kommer din bil snart hamna ståendes. En 15 år gammal bil kan i princip vad som helst hända på så ta med det i kostnadskalkylen. Finns inga genvägar eller bilar som ”alltid håller”.

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem

Alltså, såhär. Om du vill ha en bra bil som kommer fungera länge och inte kosta satan när den ska repareras så ska du inte köpa en bil som är rolig. T.ex. en Golf GTI. Om du tycker att det skulle vara kul att dra ut på andra växeln med plattan i mattan när du ska upp på motorvägen så kommer den tidigare ägaren också ha gjort det. SPECIELLT när de skriver i annonsen att den inte blivit buskörd. Detta gäller alla bilar med mycket motor i förhållande till bilens storlek. Hade ägaren till en GTI inte buskört med den någonsin så hade de köpt en vanlig Golf liksom. Vilket är en bil du kanske skulle kika mer på Utseendemässigt är det ju ingen stor skillnad på en GTI och en vanlig.

Sen skulle jag tro att du kommer få en extremt dyr bil när du köper en billig tysk bil. Har du kollat upp vad en försäkring kostar att teckna på dig själv? Och vad skatten blir? Bara så att du har det med i budgeten menar jag. Skulle ju även uppskatta på en höft att du kan kasta på 10-15000kr om året i reparationer och service på en äldre bil. Kanske mer, kanske mindre. Men saker kommer gå sönder förr eller senare och varken bromsar eller däck håller för evigt. Jag bytte bromsar bak för ett tag sen, det gick på 7500kr på verkstad. Du har fyra bromsar på en bil. En uppsättning billiga vinterdäck, 5-6000kr? Du hajar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronja_Hood:

Köper du en bil för 50tkr, en 06 eller liknande oavsett märke så kommer saker gå sönder och måste lagas. Så är det. Vissa har tur andra inte, oavsett bilmodell.

Kan du inte laga själv så får du lämna in men oavsett så måste du ha med det i beräkningen annars kommer din bil snart hamna ståendes. En 15 år gammal bil kan i princip vad som helst hända på så ta med det i kostnadskalkylen. Finns inga genvägar eller bilar som ”alltid håller”.

Sant, aa jo ingen bil är perfekt och alla bilar har sina problem. Men jag tänkte bara om Audi och VW är samma som typ BMW. Apropå BMW så låter det som att det lite är som rysk roulett och med tanke på att det är dyrt med försäkring och allt så vetefan om BMW är bra för mig även om jag gillar de.

Sen behöver det inte vara en 06, bara om priset och allt annat stämmer så spelar det ingen roll vad det är för modell år. Det kan vara en 2010 modell för 45-50lök. Om du fattar, det finns ju bilar som håller längre än andra om bilar som har färre problem än andra. Jag har hört av kompisar och allt runt om mig att Volvo håller bra och andra bilar. etc etc. Sen beroende på hur bilen har körts, om det är en familje bil så kanske den bilen inte har blivit ur sladdad på en parkering, eller kört sönder den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakjan:

hahahah sant. Jag har kompisar med bilar och aa. En av mina kompisar köpte en BMW e46 och körde sönder den på några månader. Sen blev det en V70 för 20k som har sladdar med och kör "lagom"

Fast jag är inte like IQ-befriad som dom så lär ju försöka hålla bilen i en del:))

https://youtu.be/6UkXze2GGcM

Om du är 18, köp för helvete en billig skruttbil annars kommer ditt konto gapa tomt och bilen kommer bli ståendes trasig, jag hade en mazda 323 1.8 F i din ålder som var lika snabb som en golf 4 gti fast mycket billigare, den rullade 17k felfria mil innan jag sålde den för 3000kr efter all elektronik ballade ur efter kortslutning i batteriet 😂

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag har haft ca 10 st. BMW och bara haft positiva upplevelser och jag tror faktiskt inte att dom är sämre än många andra bilar, däremot så körs många av dom hårt av sina ägare som sedan inte ha råd att serva bilarna och istället säljer dom vidare, går sönder och vips så är BMW en "jävla skitbil". Med det sagt så kan man ha otur även med en ny BMW likväl som jag hade med en Volvo och Audi.

Det jag däremot tycker är riktigt dåligt med BMW är verkstad, sämre service får man leta efter. Jag har nu en BMW 220d Gran Tourer X-drive -18 och fick för 8 månader lacksläpp vid en dörr och fortfarande har jag inte fått någon återkoppling trots att jag ringer dom varannan månad. Nu tror jag inte att det kommer att gå på garantin då dom är så jäkla tjuriga med garantiärenden på lack, men man vill ändå veta då bilen ska bytas om 10 månader.

Dom bilar jag haft mest problem är Ford S-Max, Peugot 807 vilka jäkla skitbilar, strax därefter kommer Audi A4 och Volvo XC70. Dom bästa är Chrysler Grand Voyager, BMW 330i (nuvarande BMW 220d), VW Sharan. Toyota kommer alltid högt upp i driftsäkerhet men hur många kör sin Toyota lika hårt som en BMW? Du köper knappast en Toyota för att den är så jäkla rolig (jo jag har ägt en Toyota, ingen rolig bil). Subaru och Mazda tycker jag verkar vettiga bilar och Subaru kommer högt upp bland nöjda ägare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Jag har haft ca 10 st. BMW och bara haft positiva upplevelser och jag tror faktiskt inte att dom är sämre än många andra bilar, däremot så körs många av dom hårt av sina ägare som sedan inte ha råd att serva bilarna och istället säljer dom vidare, går sönder och vips så är BMW en "jävla skitbil". Med det sagt så kan man ha otur även med en ny BMW likväl som jag hade med en Volvo och Audi.

Det jag däremot tycker är riktigt dåligt med BMW är verkstad, sämre service får man leta efter. Jag har nu en BMW 220d Gran Tourer X-drive -18 och fick för 8 månader lacksläpp vid en dörr och fortfarande har jag inte fått någon återkoppling trots att jag ringer dom varannan månad. Nu tror jag inte att det kommer att gå på garantin då dom är så jäkla tjuriga med garantiärenden på lack, men man vill ändå veta då bilen ska bytas om 10 månader.

Dom bilar jag haft mest problem är Ford S-Max, Peugot 807 vilka jäkla skitbilar, strax därefter kommer Audi A4 och Volvo XC70. Dom bästa är Chrysler Grand Voyager, BMW 330i (nuvarande BMW 220d), VW Sharan. Toyota kommer alltid högt upp i driftsäkerhet men hur många kör sin Toyota lika hårt som en BMW? Du köper knappast en Toyota för att den är så jäkla rolig (jo jag har ägt en Toyota, ingen roligt bil). Subaru och Mazda tycker jag verkar vettiga bilar och Subaru kommer högt upp bland nöjda ägare.

Det som är största problemet med BMW sjunker dom under 100k + byter ägare ett par gånger blir dom oftast misskötta och lagas på ej korrekt sätt, jag brukar säga till folk att BMW är bilar man äger i max 10 år och sen säljer vidare för de är då de dyra felen kommer och BMW i 50k prisklassen är runt 15 år gamla med säkerligen 10 olika ägare... Finns billigare sätt att få konstant huvudvärk.

TS: Hittar du en välskött E46 med få ägare och full servicehistorik + mycket åtgärdat redan så köp men köp ingen förstörd variant.

https://www.blocket.se/annons/goteborg/bmw_320i_170hk_e46/917...

typ denna ser okej ut?

Finns dock många frågetecken på den, för det första är den köpt med KREDIT och då kan säljaren av bilen inte göra ägarbyte innan den ursprungliga skulden är löst.

Sen har den mellan 14-20 rullat extremt lite, det jag kollar på när jag köper begagnade bilar är att bilen har gått minst 1500 mil om året samt varit servad varenda år.

Senaste bilen jag köpte var en Mazda 3 -18 som rullat 4500 mil om året för 120k och nu står mätaren på 10k och allt som är bytt på den mer än servicar sen den var ny är bromsklossar fram.

om du tvunget ska ha kombi, tyskbil skulle jag köpt en https://www.blocket.se/annons/stockholm/mercedes_c180_mycket_... och kört den tills den rasar samman och blir oekonomisk att laga.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.