Permalänk

bpftp server - PROBLEM! GALEN!!!!!

Jag använder mig av bpftp server. Jag kan inte få den till att könna av rätt IP. Jag använder router och när jag ställer in att jag använder "firewall" och då min riktiga IP. Men endå så ska den av någon jävligt löjlig anledning känna av routens IP istället. Hur gör jag nu för att få min riktiga IP och så att min server kan komma upp på nätet nu kan jag bara föra över filer över mitt locala nätverk. Men om jag tar bort routern och kopplar datorn direkt ut på linan så dfunkar det. Så det har något att göra med routern. Måste man öppna någon port eller så? Är rätt ny på detta med ftp-servrar så kasta inte för mycket skit på mig är ni snälla.

Tack på förhand.

Patrik

Visa signatur

Flytta hem till mig, så kan du få sova på golvet om det funkish mellan oss annars i trappen...

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske... men har du forwardat porten (21?) i routern?

Vad är en bpftp-server fär något förresten?

Permalänk

(Bullet proof ftp server)

Jag har försökt öppna en ny port i routern men vet inte riktigt om jag gjort rätt. Sitter på jobbet ska hem och kolla vad man kunde ställa in, återkommer.

Visa signatur

Flytta hem till mig, så kan du få sova på golvet om det funkish mellan oss annars i trappen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Young_Newbie
(Bullet proof ftp server)

Aha

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Young_Newbie
Jag har försökt öppna en ny port i routern men vet inte riktigt om jag gjort rätt. Sitter på jobbet ska hem och kolla vad man kunde ställa in, återkommer.

Du måste ställa in routern så att porten du använder till ftp-servern (oftast 21) måste riktas till den datorn du har ftp-servern på... annars kommer du ju till routerns port 21 när du förfrågar från internet och där finns ju inget...

Hoppas det hjälpte

Permalänk

Så nu sitter man ju då hemma, det dära visste jag men jag vet inte riktigt hur jag ställer in det :S. Kalla mig vad du vill men så är det. Ska göra ett allvarligt försök nu och få det att funka. Kommer igen med mina dumma frågor lite senare ;).

Visa signatur

Flytta hem till mig, så kan du få sova på golvet om det funkish mellan oss annars i trappen...

Permalänk

Har tagit en "screen shoot" men vet inte vart jag ska lägga upp den, något förslag?

Visa signatur

Flytta hem till mig, så kan du få sova på golvet om det funkish mellan oss annars i trappen...

Permalänk
Medlem

du skriver inget om vad du har för router

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk

Har D-Link´s trådlösa router, DWL-614+.

Visa signatur

Flytta hem till mig, så kan du få sova på golvet om det funkish mellan oss annars i trappen...

Permalänk

Här har jag tagit en screenshoot på det stället där jag tror man "forwardar" eller vad det hette en port. Är det rätt stäle? Kan någon hjälpa mig med de rätta inställningarna, ftp-programmet är inställt på port 21 som tydligen är standard.

http://slaner.com/uploaded/Firewall.JPG

Visa signatur

Flytta hem till mig, så kan du få sova på golvet om det funkish mellan oss annars i trappen...

Permalänk

Kan någon vänlig själ hjälpa mig att fylla i vad som ska stå där?
Snääääälla!

// Patrik

Visa signatur

Flytta hem till mig, så kan du få sova på golvet om det funkish mellan oss annars i trappen...

Permalänk
Medlem

Kolla knappen under som heter DMZ den måste du ställa in också ladda upp en screenshot på den

Permalänk
Medlem

Har du windows XP så får du stänga av den inbyggade brandväggen.

Sedan ställer du inte en portforward i din router så trafik som kommer till port 21 ska skickas till din dator "ip" på port 21.

Visa signatur

"Signatur"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Young_Newbie
Kan någon vänlig själ hjälpa mig att fylla i vad som ska stå där?
Snääääälla!

// Patrik

Bumping, regelparagraf 4, är inte tillåtet på Sweclockers diskussionsforum. Tråden låses.

http://forum.sweclockers.com/regler.html#4