Kraftig Backlightbleed vid ett visst ställe

Permalänk
Medlem

Kraftig Backlightbleed vid ett visst ställe

Hej !

Jag har fått en plötsligt mycket kraftig backlightbleed vid ett visst ställe på min
Acer 32" Predator XB321HK

blödningen är mycket kraftig och har med tiden blivit större och större
Tyvärr har garantin gått ut och jag söker nu tips på om man eventuellt kan reprarera detta på egen hand
eller liknande ? blödningen är med ljusstyrkan på 0%

Permalänk
Bildexpert 📺

Det där är ofta ett tecken på att någon form av lamellering som börjar släppa så att ljuset läcker ut. En LCD-panel är lager på lager av olika pastfilmer och ett vanligt slitage är att lagren släpper från varandra och den kan bli olika effekter.

Om du tycker det är värt det kan du testa att klämma lite försiktgt på själva listen och se om det påverkar.

Synd på en så fin skärm.

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar!

Som jag misstänkte dags att bli 10 lök fattigare

Listen på skärmen är mycket robust, så den flexar inget alls om man trycker på den.
får helt enkelt montera isär skärmen och försöka pressa på panelen när den inte ligger i sitt chassi.

Permalänk
Medlem

Tänk på att du kan reklamera elektronik i upp till 3 år om ett fel uppstår på varan som du själv inte orsakat.
https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

Permalänk
Medlem

Skärmen har 3 års garanti som gått ut
och därmed även reklamationsrätten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det där är ofta ett tecken på att någon form av lamellering som börjar släppa så att ljuset läcker ut. En LCD-panel är lager på lager av olika pastfilmer och ett vanligt slitage är att lagren släpper från varandra och den kan bli olika effekter.

Om du tycker det är värt det kan du testa att klämma lite försiktgt på själva listen och se om det påverkar.

Synd på en så fin skärm.

Hej Tomas !

Tack för ditt tips!
Tyvärr hjälpte det inte alls att "klämma" på ramen, detta då den är i mycket kraftig plast, så påverkar det inte ett jota
Du som är skärmguru, har du tips på någon guide till hur man kanske kan lösa detta problem ?

Med Vänlig Hälsning

Petter

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lilla Tiger:

Tyvärr hjälpte det inte alls att "klämma" på ramen, detta då den är i mycket kraftig plast, så påverkar det inte ett jota
Du som är skärmguru, har du tips på någon guide till hur man kanske kan lösa detta problem ?

Man köper tyvärr nytt om man saknar garantier och de tre åren av reklamationsrätt har passerat. Eller lever med felet så länge man kan.

Permalänk
Medlem

Väcker denna gamla tråd till liv igen

Jag fick ett ryck idag och monterade isär skärmen och plockade ur IPS panelen
Till min förvåning är panelen inte ihoplimmad som dom brukar vara utan alla lager är separata inklusive samtliga
lager i bakgrundsbelysningen.

Mellan prisma-glaset längst bak och första lagret i filtren fanns en okänd kladdig gegga.
Torkade bort detta med Isopropanol och nu försvann fenomenet helt

Tack för tipset @Laxpudding

Trevlig helg !

Permalänk
Medlem

Coolt! Skönt att man frågar pröva istället för slit och släng! All respekt!

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600