Gigabyte GA-J3455N-D3H Istället för Synology?

Permalänk
Medlem

Gigabyte GA-J3455N-D3H Istället för Synology?

Hej.
Jag tycker att en Synology DS420+ ser väldigt trevlig ut. 4 diskar känns helt rätt.
Det enda som hindrar är budgeten.
Så jag tittade på ett sådant här:
Gigabyte GA-J3455N-D3H Gigbyte i hopp om att det kan bli billigare.

Blir det det i långa loppet? Behöver ju chassi för fyra diskar, nätaggregat och 8GB ram.
Är det ett bra moderkort eller ska jag ta något bättre (dyrare)? Såg inte så många andra än super micro och asrock.

Permalänk
Medlem

Rent hårdvarumässigt är det inte så svårt att bygga ihop en burk som är snabbare och billigare än Synologys burkar - även om det kan bli svårt att få det riktigt lika kompakt.
Mjukvaran blir problemet. Visst, det går att köra någon open-source lösning som kan vara nog så kraftfull, men du blir antagligen tvungen att lägga ner en hel del tid på att få allt att fungera som det skall och konfigurerat som du vill. Köper du från Synology så har de gjort hela det jobbet åt dig, på ett relativt användarvänligt sätt.

Permalänk
Medlem

Går i samma tankar. Lite äldre CPU på det moderkortet men fyra kärnor istället för två som i DS420+. Själv har jag kollat på ASRock J5040-ITX som har betydligt snabbare CPU, men bristvara och väldigt överprissatt där det finns i lager just nu. Om du klarar dig med en J3455 beror ju helt på användningsområde.

Sen är Intel's Jasper Lake är på gång i början av 2021. 10nm och 30% högre IPC, så kan vara idé att invänta. Lär väl dock vara extrem bristvara med tanke på världsläget tyvärr.

Köper man en riktig NAS betalar man ju mycket för mjukvaran. Vet inte hur svårt det är att sätta upp en egen lösning, men det finns ju flera alternativ såsom FreeNAS, OpenMediaVault m.fl. Dock får man nog räkna med att lägga ner väldigt mycket tid, svett och tårar om man inte redan har relevant erfarenhet.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Snusfri

Om du vill komma billigt undan så kan en HP ELITEDESK 800 G1 med 2st 12TB eller större diskar samt en lämplig SSD eller USB-sticka med TrueNAS Core vara en väldigt lämplig burk.

Det blir runt 1300-1500:- totalt för burk, frakt och SSD då.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoidberg:

Hej.
Jag tycker att en Synology DS420+ ser väldigt trevlig ut. 4 diskar känns helt rätt.
Det enda som hindrar är budgeten.
Så jag tittade på ett sådant här:
Gigabyte GA-J3455N-D3H Gigbyte i hopp om att det kan bli billigare.

Blir det det i långa loppet? Behöver ju chassi för fyra diskar, nätaggregat och 8GB ram.
Är det ett bra moderkort eller ska jag ta något bättre (dyrare)? Såg inte så många andra än super micro och asrock.

Jag kör ett gammalt J1900DC med OMV på en liten SSD och 3 st 3,5" SATA-diskar i ett Kolink Satelite, funkar riktigt bra, tyst och svalt.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Efter att själv gått från en Synology till en egenbyggd maskin så kan jag rekommendera det senare för den som vill pilla lite mer. Använder mig av UnRAID på maskinen och tycker det är väldigt trevligt att jobba med. Som andra skrivit tidigare så är en del av kostnaden från att köpa exempelvis Synology avseende mjukvaran. Nu är dock inte UnRAID gratis dessvärre, men kan rekommendera det starkt för den sugne!

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Om du vill komma billigt undan så kan en HP ELITEDESK 800 G1 med 2st 12TB eller större diskar samt en lämplig SSD eller USB-sticka med TrueNAS Core vara en väldigt lämplig burk.

Det blir runt 1300-1500:- totalt för burk, frakt och SSD då.

Det var ett intressant alternativ. Ska titta närmre på den vad den har plats för invändigt. Det lämnar ju en del att önska ibland i ”märkes” datorer.