Permalänk
Medlem

Väsk-dator

Liksom många andra som någon gång uppdaterat hårdvara i sin dator hade jag en hög med delar liggandes i förrådet som låg och samlade damm. Inför ett kommande LAN där min vän "Masken" bara hade en sketen laptop att försöka driva Borderlands 3 på, rotade jag fram delarna för att se om jag inte kunde skrapa ihop en värdig LAN-dator åt honom.

Någonstans på vägen föddes en idé om att bygga ett chassi till delarna utav en gammal hederlig resväska.

Jag tog mig till Myrornas för att spana in utbudet och hittade en inte allt för dyr väska som ändå levde upp till min mentala bild av chassit. Tanken var att det skulle bygga på begagnade komponenter och se så lite ut som en dator som möjligt.

Gif med färdigt chassi sett från alla vinklar

Besök galleriet här

Permalänk

Awesome

Visa signatur

Arch Linux + Mate + Herbstluftwm = <3

Permalänk
Medlem

Snyggt stealthbygge, allt för att slippa se datorlådorna. Jag måste dock fråga, hur akustiken i den? Om du vill reducera ljudet så kan man väl stoppa in lite frottéhandduksbitar i den om man vill vara lite budget. Vad jag förstår så ska det hjälpa ganska bra.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Snyggt stealthbygge, allt för att slippa se datorlådorna. Jag måste dock fråga, hur akustiken i den? Om du vill reducera ljudet så kan man väl stoppa in lite frottéhandduksbitar i den om man vill vara lite budget. Vad jag förstår så ska det hjälpa ganska bra.

En väldigt relevant fråga! Och bra tips, tack!

Akustiken i den är ingen vidare, vilket man såhär i efterhand hade kunnat gissa sig till... Metallspännen och metallkanter som ligger mot varandra och vibrerar skapar en del oljud vid tillfällen. Lådan har även fötter av metall vilket jag gissar kan föra vidare en del vibrationer till golvet och låta oljud fortplanta sig. Förbättringspotential helt enkelt!

Det som låter mest är den 15 år gamla hårddisken som just nu sitter i, den lät för mycket även för min primära dator (i ett Antec-chassi). Har beställt en SSD som ersättning för att få lite sinnesfrid och bättre hastighet (HDD:n är otroligt långsam).

Själva chassi-fläktarna har jag konfigurerat att inte snurra alls när grafikkortet ligger under 45 grader, vilket det gör så länge man inte spelar något. Även när de snurrar är de faktiskt förvånansvärt tysta. CPU-fläkten är nästan ljudlös även vid belastning så det som låter mest är nog GPU-fläkten när den drar igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alboin:

En väldigt relevant fråga! Och bra tips, tack!

Akustiken i den är ingen vidare, vilket man såhär i efterhand hade kunnat gissa sig till... Metallspännen och metallkanter som ligger mot varandra och vibrerar skapar en del oljud vid tillfällen. Lådan har även fötter av metall vilket jag gissar kan föra vidare en del vibrationer till golvet och låta oljud fortplanta sig. Förbättringspotential helt enkelt!

Det som låter mest är den 15 år gamla hårddisken som just nu sitter i, den lät för mycket även för min primära dator (i ett Antec-chassi). Har beställt en SSD som ersättning för att få lite sinnesfrid och bättre hastighet (HDD:n är otroligt långsam).

Själva chassi-fläktarna har jag konfigurerat att inte snurra alls när grafikkortet ligger under 45 grader, vilket det gör så länge man inte spelar något. Även när de snurrar är de faktiskt förvånansvärt tysta. CPU-fläkten är nästan ljudlös även vid belastning så det som låter mest är nog GPU-fläkten när den drar igång.

Ja, det brukar GPU som låter mycket. Hör det själv när jag spelar Cyberpunk, då jävlar flyttas luften. Tyvärr kan man inte bli av med det vinande ljudet av luft så vida man inte använder riktigt stora fläktar med lägre varv.

Jag tycker att jag känner igen den startknappen väldigt mycket. Kjell? Det var exakt en sådan jag hade!

Efter man har sett din sjukt tuffa mod så blir man själv sugen på att fixa igen! Ska bara renovera färdigt huset .....

Edit: Kuriosa, använde ett väldigt finmaskigt syntetiskt tyg i stället för att sätta galler för fläktarna för att ta mer damm. Fungerade riktigt bra. Träram och lim.

Byggde in en dator i en sekretär. Moderkortet och PSU vilade på gummilister (sådana man tätar fönster med). HDD upphängda i resårband. Samma sak med två st 400mm fläktar som stod för luftflödet i burken.

Luften fick ta sig in via svängar som var klädda med frotté för att ljudet inte skulle ta sig förbi de hålen. Fläktarna lyste, men jag visste inte vilken sladd som gick till dioden. Dock så var den en fördel i slutändan, för det var det enda sättet som jag kunde märka om den var igång.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Ja, det brukar GPU som låter mycket. Hör det själv när jag spelar Cyberpunk, då jävlar flyttas luften. Tyvärr kan man inte bli av med det vinande ljudet av luft så vida man inte använder riktigt stora fläktar med lägre varv.

Jag tycker att jag känner igen den startknappen väldigt mycket. Kjell? Det var exakt en sådan jag hade!

Efter man har sett din sjukt tuffa mod så blir man själv sugen på att fixa igen! Ska bara renovera färdigt huset .....

Edit: Kuriosa, använde ett väldigt finmaskigt syntetiskt tyg i stället för att sätta galler för fläktarna för att ta mer damm. Fungerade riktigt bra. Träram och lim.

Byggde in en dator i en sekretär. Moderkortet och PSU vilade på gummilister (sådana man tätar fönster med). HDD upphängda i resårband. Samma sak med två st 400mm fläktar som stod för luftflödet i burken.

Luften fick ta sig in via svängar som var klädda med frotté för att ljudet inte skulle ta sig förbi de hålen. Fläktarna lyste, men jag visste inte vilken sladd som gick till dioden. Dock så var den en fördel i slutändan, för det var det enda sättet som jag kunde märka om den var igång.

Ja precis, knappen är från Kjell. Hade även tänkt skaffa lysdioder därifrån till HDD- och av/på-lampa men de var slut överallt.

Vart fick du tag på tyget till fläktarna? Något i stil med nylonstrumpbyxor? Jag tänker dammet borde minska lite iom att chassi-fläktarna är helt avstängda när man inte spelar.

Resår var smart! Kanske lite svårt att få till i ett chassi som ska kunna bäras runt bara. Jag tänker också att det kanske kan påverka hårddiskarna med sina rörliga delar om de får hänga helt fritt? Men man borde ju kunna hitta på något bättre till min väska, med gummilister som du nämner eller liknande.

Har du något album på sekretär-datorn? Man blir ju nyfiken!

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt. Bra återbruk av något som knappt har något värde idag.

Men sitter inte en av fläktarna bakvänt, ser ut som om du har 3 insug och 1 utblås, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Riktigt snyggt. Bra återbruk av något som knappt har något värde idag.

Men sitter inte en av fläktarna bakvänt, ser ut som om du har 3 insug och 1 utblås, eller?

Hahah ja du har rätt! Tack för det, får åtgärda det.

Permalänk
Medlem

Kul! Byggde en nästan precis likadan runt år 2000 för att vi skulle ha en dedikerad lanserver.

Permalänk
Medlem

Ett hett tips är att inte ta med den till flygplatsen

Permalänk
Medlem

Jag visste inte att jag vill ha en väskdator, sjukt charmigt!

Permalänk
Medlem

Snyggt, fattas bara en skärm i locket ☺️

Permalänk
Snusfri

Skulle vara klockrent att montera en skärm i locket och inkludera ett trådlöst tangentbord/mus och slänga upp denna best på en flygplats bland alla kontorsnissar med sina ultraslimmade notebooks eller ett café och bräcka alla hipsters

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Ja, why not. Jag är så trött på att leta efter chassi nu att nästa bygge får nog stå på hyllan utan!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Specen på datorn?

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk

Haha klockrent ju. En kul grej man skulle kunna göra att fylla den med gult RGB. Sedan inför varje LAN så pluggar du inte den och öppnar den likt Travolta i Pulp Fiction och säger "Yeah, we happy".

Visa signatur

i7-8700K @ 5Ghz; 32 GB @ 3600MHz CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnalParalysis:

Haha klockrent ju. En kul grej man skulle kunna göra att fylla den med gult RGB. Sedan inför varje LAN så pluggar du inte den och öppnar den likt Travolta i Pulp Fiction och säger "Yeah, we happy".

Och rökmaskin!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

Minns en gång när jag konkade runt min dator i en resväska på bussar för ett lan (crt skärmar fanns på plats som tur var).
Minns att jag just köpt mig ett 9700pro. Andra specs var en amd 3200+ klockad till ruskigt snabba 2.4ghz med en silver arrow kylare eller vad den nu kallades.
Det var innan ssd tiden så när jag kom fram fick jag rota fram winows 98 och start disketten och installera om allt då hdd'n inte älskade att släpas runt i en väska som ofta slog i nån kant pga vikt och otymplighet.
Denna lösning verkar både lättare och smidigare.
Det som saknas nu är en skärm på insidan när man fäller upp den.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Kul idé.

Kom dock ihåg at dom flesta datorer är i standby läge och det finns en viss brandfara /brandrisk när du väljer att bygga den in i en väska, och pga. tyget (om du ska ha en rejäl gamigdator) kommer att bli riktig hett inuti den.

Permalänk
Medlem

Kul bygge men ställ för guds skull inte ifrån dig den där på allmän plats. Då kanske bombgruppen kommer.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Helskönt bygge
... men hur är stabiliteten i väskan? Den måste ju vara relativt tung? Sitter moderkortsplåten limmad mot golvet i väskan alltså?
(känns som det skulle finnas risk att man sliter av handtaget eller plåten lossar från väskan)
Skulle man kanske kunna bygga ut plåten hela vägen till handtaget för att ge lite mer grundläggande stadga? Eller så är det bara overkill och det funkar bra som det är

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Haha, det var inte igår jag såg en väskdator... Byggde ett par stycken själv för snart 20 år sedan, i aluminiumväskor varav en riktigt liten som blev riktigt najs....

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Skulle vara klockrent att montera en skärm i locket och inkludera ett trådlöst tangentbord/mus och slänga upp denna best på en flygplats bland alla kontorsnissar med sina ultraslimmade notebooks eller ett café och bräcka alla hipsters

Ja, eller hade han blivit sköten för dom trodde det var en bomb ;>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Helskönt bygge
... men hur är stabiliteten i väskan? Den måste ju vara relativt tung? Sitter moderkortsplåten limmad mot golvet i väskan alltså?
(känns som det skulle finnas risk att man sliter av handtaget eller plåten lossar från väskan)
Skulle man kanske kunna bygga ut plåten hela vägen till handtaget för att ge lite mer grundläggande stadga? Eller så är det bara overkill och det funkar bra som det är

Undrade samma sak gällande moderkortsplåten. Hittade till slut en bild där man ser att den är säkrad med bultar genom väskan.
Sketen väska om inte handtaget skulle hålla kring 10 kilo

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke91:

Undrade samma sak gällande moderkortsplåten. Hittade till slut en bild där man ser att den är säkrad med bultar genom väskan.

Ah, där är dem ju - jag missade dem helt fast jag kollade bilderna.
Bara hoppas de räcker då

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Snyggt, fattas bara en skärm i locket ☺️

Har tänkt tanken! Från början var planen att en skärm iallafall skulle få plats att förvaras i lådan, men med den nya CPU-kylaren som är rätt mycket högre så blir det nog svårt. Har också lekt med tanken på att ha en fast skärm i lådan, problemet är då att lådan är så pass hög/djup att man måste ha en rätt stor yta för att få plats med dator/skärm + tangentbord och mus framför sig.

Skrivet av The_St1g:

Specen på datorn?

Har inte exakt i huvudet då det inte direkt har varit fokus under bygget, men tror det är:

• i5 2500k Sandy Bridge

• 8 GB RAM

• Något slags ASUS-moderkort

• Nvidia GTX 680 tror jag, väntar på att få "ärva" ett 980 från en vän som uppgraderar

• 350 GB Hårddisk på kanske 3200rpm? som ska bytas ut mot en 240 GB SSD

• Modulärt nätagg (av modell CX600M vad jag kan se) på 600W

Den klarar det mesta jag kommer att utsätta den för, ingen värsting-dator men bra nog för mig

Skrivet av JoOngle:

Kul idé.

Kom dock ihåg at dom flesta datorer är i standby läge och det finns en viss brandfara /brandrisk när du väljer att bygga den in i en väska, och pga. tyget (om du ska ha en rejäl gamigdator) kommer att bli riktig hett inuti den.

Bra tips! En av anledningarna till att jag valde att ha aluminium bakom moderkortet och inte något trä-material. Kanske får göra till en vana att koppla ur strömmen helt när den inte används. När jag har testat den håller den sig på ganska rimliga nivåer temperaturmässigt. Det som blir varmast är GPU:n som lägger sig stabilt på 85 grader vid belastning.

Skrivet av Roger W:

Helskönt bygge

Skrivet av jocke91:

Ja precis. Moderkortsplåten sitter väldigt stabilt, så även allt annat som är fastskruvat (dvs allt). Själva väskan är ju inte konstruerad i världens mest robusta material, påminner om kartong. Handtaget buktar ut lite vid transport, men jag tänker att det ändå är en resväska och att den borde vara byggt för att klara lite vikt. Den har iallafall klarat en tur på buss/pendeltåg samt en promenad genom stan i småregn.
Men att förstärka området kring handtaget skulle skapa lite mer sinnesro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alboin:

Har tänkt tanken! Från början var planen att en skärm iallafall skulle få plats att förvaras i lådan, men med den nya CPU-kylaren som är rätt mycket högre så blir det nog svårt. Har också lekt med tanken på att ha en fast skärm i lådan, problemet är då att lådan är så pass hög/djup att man måste ha en rätt stor yta för att få plats med dator/skärm + tangentbord och mus framför sig.

Har inte exakt i huvudet då det inte direkt har varit fokus under bygget, men tror det är:

• i5 2500k Sandy Bridge

• 8 GB RAM

• Något slags ASUS-moderkort

• Nvidia GTX 680 tror jag, väntar på att få "ärva" ett 980 från en vän som uppgraderar

• 350 GB Hårddisk på kanske 3200rpm? som ska bytas ut mot en 240 GB SSD

• Modulärt nätagg (av modell CX600M vad jag kan se) på 600W

Den klarar det mesta jag kommer att utsätta den för, ingen värsting-dator men bra nog för mig

Bra tips! En av anledningarna till att jag valde att ha aluminium bakom moderkortet och inte något trä-material. Kanske får göra till en vana att koppla ur strömmen helt när den inte används. När jag har testat den håller den sig på ganska rimliga nivåer temperaturmässigt. Det som blir varmast är GPU:n som lägger sig stabilt på 85 grader vid belastning.

Ja precis. Moderkortsplåten sitter väldigt stabilt, så även allt annat som är fastskruvat (dvs allt). Själva väskan är ju inte konstruerad i världens mest robusta material, påminner om kartong. Handtaget buktar ut lite vid transport, men jag tänker att det ändå är en resväska och att den borde vara byggt för att klara lite vikt. Den har iallafall klarat en tur på buss/pendeltåg samt en promenad genom stan i småregn.
Men att förstärka området kring handtaget skulle skapa lite mer sinnesro.

Hade köpt någon form av dämpmatta. Finns lite olika varianter. Kostar några hundra kr. Gjorde så i ett gammalt Antec chassi med god effekt för att få ner ljudbilden. Kan satte dock också ett par rejäla gummi fötter.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Fan vilket coolt bygge!

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem

Coolt bygge!

Skrivet av Alboin:

CPU-fläkten är nästan ljudlös även vid belastning så det som låter mest är nog GPU-fläkten när den drar igång.

En sak man kan göra om man vill lägga pengarna på det är att skaffa ett nyare grafikkort i ett lägre segment.
Exempelvis ett GTX 1650 drar inte så mycket ström. Så hittar man en version med hyfsad kylare så kan det vara ganska tyst eftersom det inte alstrar så mycket värme jämfört med toppkort.
Ett GTX 1650 presterar väl liknande som ett GTX 1060 3GB.
Så typ ungefär som ett GTX 970.
Så jämfört med grafikkort från före 900 serien så är det typ som ett toppkort.
Fast med betydligt bättre prestanda/watt.

RTX 3050 skulle väl släppas snart också.
Nvidia skulle ha ett event på tisdag så vi får kanske mer info då.
Så RTX 3050 kanske kan vara ett alternativ om GTX 1650 inte räcker.

Har man möjlighet så brukar det vara rätt bra om man kan minska strömförbrukningen om man vill ha en tystare dator.
Det hjälper såklart inte om man har skräpkylning som väsnas mycket oavsett strömförbrukning och temperaturer.
Men har man hyfsad kylning som kör fläktkurvor efter temperatur så kan en sänkning i strömförbrukning göra en del för ljudnivån.

Eller så kan man alltid trycka in ett överklockat RTX 3080, byta ut chassifläktarna mot 40mm fläktar för rackmonterade servrar, köra med hörselkåpor och hoppas att alla andra på Lanet är döva.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.