Hur blockera uppdateringssidor som add-ons öppnar i Firefox?

Permalänk
Medlem

Hur blockera uppdateringssidor som add-ons öppnar i Firefox?

Jag använder en hel del add-ons i Firefox, främst för att blockera oönskat beteende hos webbsidor och viss reklam. Men samtidigt har många av dessa add-ons ett riktigt jävligt beteende själva, nämligen att de öppnar en ny flik, helt utan förvarning, med information om senaste självuppdateringen. Detta är ohyggligt störande och förstörande, och eftersom det inte handlar om externt laddade sidor, utan internt genererade, så går de inte att blockera med site-blockerare, reklamblockerare eller liknande. "Adressen" som visas i url-raden är nåt i stil med "web:/mozilla.y9df8-d9387g2d-d8g829" eller så (inte exakt, utan nåt liknande detta).
Jag vill aldrig få upp en sån uppdateringssida!

Om nån har en lösning på detta skulle jag bli väldigt glad!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Min rekommendation är då att se över vad för tillägg du har och inaktiverar de som du tror kan orsaka problemet.

Ett tips är att endast använda de tillägg som kan anses som ett krav, till exempel uBlock Origin. uBlock Origin blockerar trackers, reklam och annat gott-gott, så endast det kan täcka flera tillägg som kan göra samma sak (till exempel, Privacy Badger).

Sen om du använder något tillägg som liknar eller är just HTTPZ, så kan du ta bort det direkt, då Firefox la in den funktionaliteten i version 83.0 (länk till blogginlägget om det).

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Jag använder självklart bara såna jag verkligen behöver. Inga är dubbletter av andras funktioner, eller inbyggda funktioner i FF.

Jag är alltså inte intresserad av att ta bort dem, utan att hitta ett sätt att hindra dem att öppna en flik på det sättet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S