Permalänk
Medlem

HDMI till VGA - rätt lösning?

Har precis beställt en ny skärm som ska agera sekundärskärm för jobb och min stationära dator. Det är en HP V27i som enligt Elgiganten har hdmi och DVI, men enligt HP själva så är det HDMI och VGA... Då jag litar mer på HP än Elgiganten i det här fallet så undrar jag om HDMI till VGA-adapter/kabel för en sisådär 50kr skulle vara bortkastade pengar? Tänkte om VGA skulle sabba kvalitén helt eller om det duger fint. Skärmen är endast 1080p 60hz så inget monster direkt 😅

Då skärmen ska användas till två datorer så hade annars ett alternativ vart en HDMI-switch för att byta dator, men det är såklart smidigare med separata kablar.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Hedersmedlem

Varför ska du adaptera från HDMI till VGA? Har du en HDMI-utgång ledig kör du ju rak HDMI till skärmen. Det är 2021, VGA är aldrig rätt lösning skulle jag vilja argumentera för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Har precis beställt en ny skärm som ska agera sekundärskärm för jobb och min stationära dator. Det är en HP V27i som enligt Elgiganten har hdmi och DVI, men enligt HP själva så är det HDMI och VGA... Då jag litar mer på HP än Elgiganten i det här fallet så undrar jag om HDMI till VGA-adapter/kabel för en sisådär 50kr skulle vara bortkastade pengar? Tänkte om VGA skulle sabba kvalitén helt eller om det duger fint. Skärmen är endast 1080p 60hz så inget monster direkt 😅

Då skärmen ska användas till två datorer så hade annars ett alternativ vart en HDMI-switch för att byta dator, men det är såklart smidigare med separata kablar.

Den enda gången en sådan 50kr kabel fungerar är om skärmen förväntar sig en HDMI signal via VGA porten, vilket de flesta skärmar inte gör. Svårt att hitta någon lista men tror mer den funktionen finns i projektorer för att slippa dra nya kablar i hörsalar etc.
Så ja, det kommer att till 99,9% vara bortkastade pengar enligt mig.

Lösningen är att du använder en aktiv HDMI->VGA omvandlare eller en HDMI switch, vilket som spelar ingen roll då de ligger i samma prisklass. (EDIT: switchen är något billigare.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Varför ska du adaptera från HDMI till VGA? Har du en HDMI-utgång ledig kör du ju rak HDMI till skärmen. Det är 2021, VGA är aldrig rätt lösning skulle jag vilja argumentera för.

För jag ska använda två datorer till samma skärm som endast har hdmi och vga

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Den enda gången en sådan 50kr kabel fungerar är om skärmen förväntar sig en HDMI signal via VGA porten, vilket de flesta skärmar inte gör. Svårt att hitta någon lista men tror mer den funktionen finns i projektorer för att slippa dra nya kablar i hörsalar etc.

Så du kommer nog att behöva en aktiv omvandlare eller en HDMI switch, vilket som spelar ingen roll då de ligger i samma prisklass.

Hm okej!
HDMI-switch verkar ligga rätt bra till i pris så det får nog bli en sådan.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Hm okej!
HDMI-switch verkar ligga rätt bra till i pris så det får nog bli en sådan.

Jo switchen kanske är något billigare. Sen så kanske du även slipper en extra nätadapter som en signalomvandlare kräver, vilket är en bonus.