AMD Ryzen 7 5800X i lager överallt – men ingen vill köpa den

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

när man kan köpa en 10700k för 3800:- så känns 5 lax lite i överkant... även om den är marginellt snabbare i spel.

Den enda riktiga fördelen just nu är väl SAM då. Fast då krävs ju ett radeon 6000 kort och att spelen är optimerade för det.
För mig ger SAM ca 15% boost i AC Valhalla, vilket är ca 11-12 fps på 1440P Ultra.
Jag bytte från Intel just på grund av att Intel mjölkat oss kunder på pengar med ytte-pytte uppgraderingar varje år utan att egentligen lägga krut på att komma med nya inovationer. AMD har ju verkligen tagit ett jättekliv i år och jag vill verkligen visa att jag som kund uppskattar det, även om det kostar.
Fast å andra sidan, AMD moderkort var billigare än Intels motsvarighet när jag bytte system så i slutändan gick det i stort sett på ett ut, vilket gett mig i några fall snabbare och svalare system till ungefär samma pris (något dyrare) som jag skulle fått med Intel.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Måste rätta dig där. Det är färre processorer och det är inte brist på silikon. Utan kislet. Si (Silicon), kisel på svenska. Men just nu vill ju AMD mjölka så mycket ur Zen3 så länge det går. Sen när Intel har något att komma tillbaka med. Då får AMD sänka priserna, annars är de tillbaka där de var innan.

det har du såklart helt rätt i men jag tvekar att böja mig för ordmärkare
Oavsett priset vill dom såklart få ut extra från tills dom får något ordentligt motstånd. Men jag tror inte som limiterar mängden processorer på marknaden artificiellt.

Permalänk

Tänkte bara dela med mig av att på Proshop så är det:
352 personer i kö för 5600X
752 perosner i kö för 5900X

Trodde faktiskt att det skulle vara tvärtom.

Dessutom har Komplett ändrat sitt 5900X datum till 3:dje April så får vänta 3 månder till på den verkar det som. De kunde dock inte säga vilken köplats jag hade eftersom det "låg i deras system, vilket de inte kommer åt" hur det nu går ihop.

Visa signatur

PSU EVGA SuperNOVA 850w RAM HyperX Fury 32GB @3200MHz
CPU
Intel i7 6700K @4.2GHz GPU MSI Radeon RX 5700 XT 8GB EVOKE OC
MB
Asus ROG Maximus VIII Ranger
Storage
Samsung 850 Evo 250GB & Kingston 480GB + 4TB EXT HDD + 750GB INT
Screens
Acer 27" IPS XF270HUA @144Hz @1440 | AOC 23" 1080p @144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av weawer:

du menar att de skulle leverera mindre processorer än de kan sälja i vinstsyfte? Det låter lite underligt tycker jag. Varför skulle dom lämna pengar på bordet åt intel om dom kan undvika det? Det har ju rapporterats rätt ordentligt om både komponentbrist och silikonbrist

Resonemanget går antagligen såhär: Om kunderna köper vår "value" produkt istället för nästa steg upp (med likartad produktionskostnad/högre marginaler), så förlorar vi på det med mindre än att för många väljer en konkurrents produkt.
Sedan pluggar man in sina antagna siffror i en enkel formel och kollar hur många av de presumptiva kunderna som måste välja intel istället för AMD för att det skall löna sig att ha god tillgång på lågmarginalprodukten.
Eftersom AMD för närvarande har majoriteten av hembyggarmarknaden lönar det sig för dem att begränsa tillgången till en produkt som 3300x och styra kunderna uppåt i produktstegen.
Vi lär inte se 5800hx tillgänglig för privatpersoner heller, av liknande skäl.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

AMD's multi chiplets lämpar sig inte för musikproduktion. De har extra latens som påverkar en hel del vid musikproduktion. Jag vet inte hur det är med AMD's 5000-serie men både 1000 och 2000-serien hade stora problem med DAWs.

Gammal nyheter, finns många videos som visar att Ryzen räcker gott och väl för musikproduktion (3000 och uppåt).

Det är just därför jag vill åt en 5900x, jag behöver 12 kärnor (24 trådar).

Folk som spelar enbart spel behöver inte 24 trådar. Känns som väldigt många personer kastar pengar i sjön bara för att få 4 extra kärnor de kommer aldrig använda. Köp CPU'n som passar era behöv istället, en 5800x (16 trådar) är framtidssäker gällande spel, det är bara att kika hur spelutvecklare uttnyttjar trådar i spel, 16 trådar används verkligen inte än (PS5 har 16 trådar, den är rätt framtidssäker på tanke hur länge PS4 levde) och folk vill ha 24? Ni kommer vilja byta ut eran 5900x mot en med högre GHz innan ens 24 trådar används i spel. Ni sparar dessutom en tusen lapp trots priset per kärna. Det är galet att folk som kör enbart gaming vill ha en 5900x.

[1 kärna = 2 trådar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av basickarl:

Gammal nyheter, finns många videos som visar att Ryzen räcker gott och väl för musikproduktion (3000 och uppåt).

Det är just därför jag vill åt en 5900x, jag behöver 12 kärnor (24 trådar).

Folk som spelar enbart spel behöver inte 24 trådar. Känns som väldigt många personer kastar pengar i sjön bara för att få 4 extra kärnor de kommer aldrig använda. Köp CPU'n som passar era behöv istället, en 5800x (16 trådar) är framtidssäker gällande spel, det är bara att kika hur spelutvecklare uttnyttjar trådar i spel, 16 trådar används verkligen inte än (PS5 har 16 trådar, den är rätt framtidssäker på tanke hur länge PS4 levde) och folk vill ha 24? Ni kommer vilja byta ut eran 5900x mot en med högre GHz innan ens 24 trådar används i spel. Ni sparar dessutom en tusen lapp trots priset per kärna. Det är galet att folk som kör enbart gaming vill ha en 5900x.

[1 kärna = 2 trådar]

Problemet är väl att det ändå krävs en del kunskap för att köpa "rätt" (lägga sig på "rätt" nivå i sitt inköp) och det är inte alla som har den. Lätt hänt att punga ut en tusing extra för att få "det snabbaste", upplevs kanske som något av en försäkring för folk. I vissa fall kan dock det löna sig att köpa något som är lite overkill eftersom den kanske upplevs som tillräckligt snabb en längre tid (man kan vänta längre tid med att uppgradera) men kanske inte just med det här exemplet som du tar. En del kanske också har ambition att börja använda datorn för något annat än enbart spelande. Just när det gäller spel är det väl annars som en del säger här i tråden att man får en större effekt av att köpa en vassare GPU istället.

Permalänk
Inaktiv

För min del som har en 3600 så lär det bli en 5900X eller en 6900x om jag har tur. Körde mitt sandybridgesystem väldigt länge. 8 eller 9 år. Jag hade en 2500K och polaren körde 2700K. Där var det skillnad då hans hade HT och min saknade det. Allt beror ju på tidshorisonten mellan uppgraderingarna.

Permalänk
Skrivet av makatech:

Problemet är väl att det ändå krävs en del kunskap för att köpa "rätt" (lägga sig på "rätt" nivå i sitt inköp) och det är inte alla som har den. Lätt hänt att punga ut en tusing extra för att få "det snabbaste", upplevs kanske som något av en försäkring för folk. I vissa fall kan dock det löna sig att köpa något som är lite overkill eftersom den kanske upplevs som tillräckligt snabb en längre tid (man kan vänta längre tid med att uppgradera) men kanske inte just med det här exemplet som du tar. En del kanske också har ambition att börja använda datorn för något annat än enbart spelande. Just när det gäller spel är det väl annars som en del säger här i tråden att man får en större effekt av att köpa en vassare GPU istället.

Det mesta du säger stämmer och jag håller med om. Jag syftade mest på gamers dock. Att de tror att de kommer se stora skillnader att köpa en 5900x, och som de andra har sagt, hellre spendera mer på en bättre GPU istället. Men absolut om man vill åt workstation hållet, 5900x alt. 5950x är det man vill ha. Annars, räcker 5800x för gamers gott och väl och är väldig framtidsäker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

För spel lär den leverera bra mycke bättre än 5600x

Fast det gör den inte. Många benchmarks som visar att 5 GHz boost gör 0 skillnad i spel. Du kan nog få högre Cinebench poäng eller whatever men du kommer inte se högre FPS egentligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av vIKz3080:

Fast det gör den inte. Många benchmarks som visar att 5 GHz boost gör 0 skillnad i spel. Du kan nog få högre Cinebench poäng eller whatever men du kommer inte se högre FPS egentligen

Självklart tror jag inte att nån skulle se nån skillnad i ett blind test.

Permalänk
Medlem

Hur ser ni kön på beställningar av cpus? Är det kundtjänst ni frågar? Sitter nämnligen och väntar på ett 5600x hos inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Självklart tror jag inte att nån skulle se nån skillnad i ett blind test.

Den här lilla meningen har stor tyngd.
Om meningen är att man skall märka någon skillnad i faktisk hands on användning, så är benchmarks av måttlig nytta.
På 80-90 talet ville jag helst se åtminstone en faktor 3 i CPU-prestanda (enkeltrådad så klart) innan jag tyckte att det gjorde någon skillnad i hur jag använde datorn, vilket gjorde att det tog ungefär tre år mellan uppgraderingarna. Det senaste decenniet har det knappt hänt någonting med CPU-prestanda, men SSD:ernas genomslag har gett en rejäl seat-of-the-pants förbättring (i specifika sammanhang).

Bara för att det går att mäta en prestandaskillnad, innebär det inte att den spelar någon roll. Men det kräver ganska mycket erfarenhet för att tolka benchmarks till sin egen personliga användning.

Själva iden, att blindtesta och se hur man upplever (eller inte) skillnader, vilka som spelar roll och hur mycket, är en jättebra tanke. Inte så himla lätt för privatpersoner, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Den här lilla meningen har stor tyngd.
Om meningen är att man skall märka någon skillnad i faktisk hands on användning, så är benchmarks av måttlig nytta.
På 80-90 talet ville jag helst se åtminstone en faktor 3 i CPU-prestanda (enkeltrådad så klart) innan jag tyckte att det gjorde någon skillnad i hur jag använde datorn, vilket gjorde att det tog ungefär tre år mellan uppgraderingarna. Det senaste decenniet har det knappt hänt någonting med CPU-prestanda, men SSD:ernas genomslag har gett en rejäl seat-of-the-pants förbättring (i specifika sammanhang).

Jo, man behöver mer än några % för att märka det, men singeltrådsprestandan mellan 3xxx->5xxx märker jag av vid vanlig windows-användning, t.ex. alt-tab ut till windows ifrån spel o.s.v., allt känns som det flyter bättre.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Köpte 5900X för att den bara var 1100kr mer. Dumdristigt att köpte 5800X fört den lilla skillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

Köpte 5900X för att den bara var 1100kr mer. Dumdristigt att köpte 5800X fört den lilla skillnaden.

Pengarna är lite skitsamma, tillgängligheten dock^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Pengarna är lite skitsamma, tillgängligheten dock^^

yeah har börjat fundera på att prebooka från fler ställen som säljer en alternativt bara köpa en 5800x
Speciellt då det känns som man har typ noll koll på hur långa köerna är och hur många chip som dyker upp

Permalänk
Medlem

Fick bli en 5800X för mig ändå, går tyvärr inte att vänta på något som kanske blir försenat ännu mer. Behöver en dator. Ifall det visar sig vara dåligt får man köpa sig något nyare framåt i tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nieko:

Fick bli en 5800X för mig ändå, går tyvärr inte att vänta på något som kanske blir försenat ännu mer. Behöver en dator. Ifall det visar sig vara dåligt får man köpa sig något nyare framåt i tiden

Samma här...

Visa signatur

Space is the place
-------------------------------
EVGA RTX 3080 FTW3 ULTRA│Ryzen 5950X│X570 Crosshair VIII Hero│32GB Dominator Platinum 3600MHz RAM│

Permalänk
Medlem

Jag var lite orolig o tänkte lämna tbx min 5800x då den gick jävligt varmt. Efter lite pill o så märkte jag lite saker o ting och med hjälp av vissa här upptäckte jag felet.

Hur som så är cpun rätt varm utav sig, men i spel och vardagliga sysslor stannar den vid 70, når 80-82 vid full load i Cinebench.
Har provat o undervolta med precision boost utan att lyckas så mycket. Tänkte testa o klocka manuellt kommande dagarna.

Om det inte vore för prissättningen som sagt kanske det hade sålts mer. Men det är en riktigt stark processor.
Sen som det tidigare sagts.. Kul att många går efter det där med att för 1000kr till få 4 mer kärnor, men majoriteten av dem använder inte ens 8 kärnor, utan är fast i tanken om att något är mer "prisvärt" vilket i längden bara kostar dem mer då det inte utnyttjas :/

Jag köpte en 5600x på tradera, för att testa värmen. Gick inte så mycket kallare än min 5800x. Den boostade också upp till 75 typ. Sen var den runt 58-65 i spel medans 5800x är runt 68-70.. Som jag var osäker om förr, men som jag också förstått nu. Dem boostar ju så högt det går tills dem når temp taket. Så den är designade.

Permalänk
Medlem

OC Till 5Ghz - 5 månader utan problem.
Har kört med min 5800x klockad till 5.01 Ghz sedan jag köpte den. Inga problem. Aldrig omstart eller tokigheter.

Kör ett bilspel som är i princip single threaded. Köpte paketet (moderkort och cpu+minne) på webhallen och kan egentligen bara säga bra saker om upplevelsen sofar, men inga andra Ryzen processorer fanns till hands iofs så inget att jämföra med.

Men kraftfull och stabil iaf enligt mig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av deffe:

OC Till 5Ghz - 5 månader utan problem.
Har kört med min 5800x klockad till 5.01 Ghz sedan jag köpte den. Inga problem. Aldrig omstart eller tokigheter.

Kör ett bilspel som är i princip single threaded. Köpte paketet (moderkort och cpu+minne) på webhallen och kan egentligen bara säga bra saker om upplevelsen sofar, men inga andra Ryzen processorer fanns till hands iofs så inget att jämföra med.

Men kraftfull och stabil iaf enligt mig.

Nice ju, vilken core voltage fick du det stabilt på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nieko:

Fick bli en 5800X för mig ändå, går tyvärr inte att vänta på något som kanske blir försenat ännu mer. Behöver en dator. Ifall det visar sig vara dåligt får man köpa sig något nyare framåt i tiden

Hade en 5800x, sen trillade en 5900x ner brevlådan så jag bytte. I efterhand skulle jag nog behållt 5800x, märker noll skillnad i mina användnigsområden. Såg högre klockhastigheter på 5800x men de kanske är för de senare agesorna strypts lite. Övertygad om att du blir nöjd

Permalänk
Medlem

Ja alltså det är väl helt beroende på vilka grejer man nyttjar CPUn till. I vissa lägen har man användning för alla eller nästan alla trådar och då är 5900X kalas men stöter man aldrig på sådana scenarios är 5800X eller kanske till och med 5600X precis lika bra. Jag spelar främst men kör även ett par program i produktivitets-syfte där jag vinner massor av tid på en 5900X kontra en 5800X så då är det plötsligt värt den extra pengen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Hade en 5800x, sen trillade en 5900x ner brevlådan så jag bytte. I efterhand skulle jag nog behållt 5800x, märker noll skillnad i mina användnigsområden. Såg högre klockhastigheter på 5800x men de kanske är för de senare agesorna strypts lite. Övertygad om att du blir nöjd

Yes, har haft min nya dator i drygt... 2-3 månader nu? Funkar finfint med 5800X. Är mest glad över att ha en dator som inte längre låter som en jetmotor, haha. 5800X fungerar finfint för min del åtminstone och än så länge har jag inte problem alls med temperaturer (får se hur sommaren blir!). Ibland hoppar temperaturen upp tillfälligt, men det är såvitt jag vet inte något konstigt.

Så yes, helnöjd för min del

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Nice ju, vilken core voltage fick du det stabilt på?

Vid nästa reboot ska jag kolla. Ställde in det i BIOSet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Dra av 500-700kr så lär den sälja som smör i solsken

Håller med om att priset bör sänkas, men tusenlappen billigare är ännu mer rimligt.

Detta när man jämför 5600X och 5900X...

AMD:s förmodade strategi att göra 5800X till kassakon (dvs med 1000 kr. påslag har ju helt klart "backfired"...

Vi kan nog därför förvänta oss prissänkningar framöver (möjligen för flertalet modeller, med 5800X först på tur). 👍

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem

Netonnet har 5800X för 4190 kr nu vilket enligt mig är rätt rimligt! Det är vad den borde kostat från första början 🤣