Permalänk

EVGA 3060 Ti Konstig Installation?

Hej

Mitt 3060 ti Evga kort fungerar klockrent, den klickade enkelt in i pcie slotten men jag kunde inte riktigt blunda för hur konstigt det ser ut med kortet installerat. Det ser liksom fel ut.

Bilder : https://imgur.com/a/3NCzeCh

Så ser den ut när den är installerad i pcie slot. Är det där lugnt? Ni ser ju, det ser ju konstigt ut, men jag antar att det är så det ska vara eftersom att den är inne i pcie x16 slot?

Permalänk

Kanske värt att tillägga att chassit jag använder är ett phanteks p400a och moderkortet ett Asus b550-f gaming

Permalänk
Medlem

Nej, så ska det verkligen inte se ut. Plåten vid portarna ska vara på insidan av chassit och "flärparna" längst ned ska passas in i hål. Ser ut som att du lyckats få den på utsidan och sedan böjt den, skulle snarast åtgärda det eftersom det mycket väl kan innebära onaturlig belastning på PCB:n.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Hur i he kan kortet funka i det läget?! Helt felaktigt monterat!
Flärparna ska in mellan chassi och moderkort, där finns det "slots"

Permalänk

@tcntad @fragande
Hehe, ingen aning. Tänkte ej på flärparna när jag satte in kortet igår, stod installerat så under natten och nu idag funkade allt felfritt.

Eftersom att grafikkortet var installerat så under hela dagen så hade flärparna böjt sig, så jag kunde inte riktigt få in kortet i pcie slotten om jag inte hade flärparna utåt som på bilden.
Men det löste sig nu iallafall. Tror du datorn tog mycket stryk?
Den stod med kortet installerat på det sättet under hela igårdagen och samt nästan hela denna dagen.

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis var det främst plåten som tog stryk Är nog inget att oroa sig över. Verkar allt funka som det ska är det bara att tuta och köra.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av balditron:

@tcntad @fragande
Hehe, ingen aning. Tänkte ej på flärparna när jag satte in kortet igår, stod installerat så under natten och nu idag funkade allt felfritt.

Eftersom att grafikkortet var installerat så under hela dagen så hade flärparna böjt sig, så jag kunde inte riktigt få in kortet i pcie slotten om jag inte hade flärparna utåt som på bilden.
Men det löste sig nu iallafall. Tror du datorn tog mycket stryk?
Den stod med kortet installerat på det sättet under hela igårdagen och samt nästan hela denna dagen.

Funkar datorn nu så är det inga problem! Hade samma situation när jag provmonterade i P400S!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av balditron:

Hej

Mitt 3060 ti Evga kort fungerar klockrent...

Fråga - vilket EVGA-kort är det du har? EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB XC GAMING eller EVGA GeForce RTX 3060 Ti FTW3 GAMING? Om det är det förstnämnda med 2 fläktar, är den högljudd? Stannar fläkten vid idle? Har inte med ditt problem att göra, men har XC-kortet liggandes på posten och skulle uppskatta input. Tack på förhand!